محمد جواد کولیوند در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از آنجا که دولت لایحه جامع انتخابات را به مجلس ارائه نکرد ما طرح اصلاح قانون انتخابات را نهایی کردیم، این طرح با ۲۹ ماده و با قید ۱ فوریت در روز یکشنبه به اداره قوانین مجلس ارسال شده است.

وی در توضیح این طرح گفت: بر اساس این طرح بخش استانی و شهرستانی یعنی حوزه‌های انتخابیه باقی می‌ماند با این تفاوت که  فرد باید حداقل ۱۰ درصد رای را از حوزه انتخابیه خود کسب کند تا رای استانی‌اش شمرده شود. به تناسب این تغییرات هیات اجرایی استان شکل می‌گیرد و روند تبلیغات هم اصلاح می‌شود. جرایم انتخاباتی تغییر کرده و اصلاحاتی در شرایط نامزدها ایجاد می‌شود.

وی با بیان این که شاکله کار طرح اصلاح انتخابات مجلس خوب و پخته است، گفت: این طرح بعد از تعطیلات مجلس در صحن علنی مطرح می‌شود و قطعا در انتخابات دوره بعدی مجلس اجرایی خواهد شد. چون ما تلاش کردیم ایرادات شورای نگهبان را هم در جلسات خود رفع کنیم. البته ایراداتی باقی مانده که امیدواریم در نشست‌های مشترک رفع شود.

رئیس کمیسیون شوراها درباره‌ طرح افزایش تعداد نمایندگان گفت: این طرح در دستور کار مجلس قرار دارد ما ۵۰ امضاء جمع کردیم تا با اولویت آن را بررسی کنیم. طرح افزایش تعداد نمایندگان و همچنین طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس مکمل همدیگر هستند که هر دو به انتخابات دوره بعدی مجلس می‌رسند.

به گفته‌ کولیوند در صورت تصویب این طرح ۴۰ نماینده به ترکیب پارلمان افزوده خواهد شد یعنی تعداد نمایندگان از ۲۹۰ نفر به ۳۳۰ نماینده خواهد رسید.

جلسات هفته آینده مجلس برای سرکشی نمایندگان به حوزه های انتخابیه‌شان تعطیل است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.