برهم صالح، رئیس جمهوری عراق سلسله نشست‌هایی با شماری از رهبران فراکسیون‌ها در تلاش برای تحریک رکود در بحران تکمیل فرایند تشکیل دولت و تشویق فراکسیون‌های سیاسی به افزایش رایزنی‌ و پایان دادن به اخلافات در اسرع وقت انجام داد.

رئیس جمهوری عراق پیشتر با نوری مالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون دیدار کرده بود  و در جریان این دیدار برهم صالح بر ضرورت تکمیل تشکیل کابینه و همکاری جدی در راستای پاسخگویی به حق و حقوق و خواسته‌های شهروندان عراقی در ثبات، توسعه و زندگی سخاوتمندانه و رسیدن به مرحله چشمگیری از انسجام سیاسی میان فراکسیون‌ها برای انتخاب بهترین‌ها برای اجرای برنامه‌های دولتی تاکید کرد.

مالکی نیز بر ضرورت همکاری و هماهنگی میان فراکسیون‌های پارلمانی جدید و قدم برداشتن در مسیر تقویت نظام دموکراتیک تاکید کرد.

دفتر عمار حکیم، رهبر ائتلاف "اصلاح و سازندگی" اعلام کرد که در جریان دیدار حکیم با رئیس جمهوری عراق، صالح بر حمایت از دولت در اجرای برنامه‌های دولتی، خدمات‌رسانی، فرصت‌های کاری و استقلال تصمیمات سیاسی‌اش تاکید کرد.

وی خواستار افزایش تلاش‌ها برای ادامه پیروزی‌هایی شد که عراق در سطوح امنیتی، نظامی، سیاسی و اجتماعی محقق کرده است.

حکیم با اشاره به جایگاه عراق پس از آزمایش بزرگی که این کشور در واگذاری مسالمت‌آمیز قدرت و توزیع نقش‌ها داشته، از گروه‌های سیاسی خواست تا از عراق در اجرای برنامه‌های دولتی، ارائه خدمات، فرصت‌های شغلی و استقلال در تصمیمات سیاسی حمایت کنند.

وی بر قدم برداشتن در مسیر پیشرفت دستاوردهای قانونی مهم به ویژه حمایت از برنامه‌های دولتی و قانونی لازم برای نظام سیاسی عراق تاکید کرد.

صالح پیشتر با اعضای ائتلاف محور ملی (سنی) نیز دیدارهایی داشته و در جریان آن به بررسی بحران تشکیل دولت با تمرکز بر نامزدهای وزارت دفاع و کشور پرداخت.

 یک منبع سیاسی آگاه به روزنامه فرامنطقه‌ای "الحیاة" اعلام کرد که رئیس جمهوری عراق هنگامی که احزاب به دو گروه درگیر تقسیم و عادل عبدالمهدی طرفی در آن شد با فراکسیون‌های مختلف تماس‌هایی برقرار کرد.

این منبع همچنین اعلام کرد: رئیس جمهوری عراق با اکثر فراکسیون‌ها روابط خوبی دارد و دیدارهایش را به خاطر حمایت از دولت و تسریع در روند تکمیل کرسی‌های خالی آغاز کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.