«می» در این دیدار همچنین بر اهمیت مجازات عاملان قتل تکان‌دهنده خاشقچی تأکید کرد و از عربستان خواست تا اقدامات لازم را در جهت اعتمادسازی مبنی بر اینکه چنین حوادث اسفناکی دیگر رخ نخواهد داد، به عمل آورد.

بر اساس این گزارش، «می» ولیعهد عربستان را تشویق کرد که اطمینان حاصل کند مقام‌های سعودی با ترکیه در رابطه با ماجرای خاشقچی کاملاً همکاری و تلاش کنند که تحقیقات را به پایان برسانند. «می» همچنین شفافیت درباره علت وقوع حادثه و اینکه چه کسی پشت این حادثه بوده را خواستار شد.

خاشقچی روز ۲ اکتبر (۱۰ مهر) برای ثبت ازدواج خود به ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرد، اما پس از ورود به کنسولگری ناپدید شد.

حکومت آل سعود پس از ۱۸ روز انکار، در پی فشار بین‌المللی با صدور بیانیه‌ای به قتل او در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول اعتراف و اعلام کرد که در ارتباط با پرونده قتل او، ۱۸ تن ازجمله ۱۵ مامور تیم ترور اعزامی از ریاض دستگیرشده‌اند.

همه مدارک و شواهد نشان می‌دهد که ۱۵ مامور از نزدیکان بن سلمان ولیعهد سعودی که از طرف او به استانبول اعزام‌شده بودند، عامل قتل خاشقچی و نابود کردن جنازه وی هستند و بر این اساس، دولت ترکیه خواستار استرداد این افراد برای محاکمه در استانبول است.

نخست‌وزیر انگلیس همچنین درباره اوضاع یمن و پایان دادن سریع به درگیری‌ها و ضرورت امداد رسانی به میلیون‌ها یمنی قحطی‌زده را خواستار شد. او از عربستان خواست تا تلاش‌های مارتین گریفیس فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن را حمایت کند.

نخست‌وزیر انگلیس با بیان اینکه وضعیت انسانی در یمن وخیم است و تعهد لندن برای بهبود اوضاع این کشور شامل قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد را مورد تأکید قرارداد.

عربستان و امارات متحده عربی، از ششم فروردین سال ۹۴ در ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن فقیرترین کشور عربی آغاز کردند تا به بهانه بازگرداندن رئیس‌جمهوری مستعفی این کشور به قدرت، به اهداف و زیاده‌خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشانند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.