وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد: سرگئی لاوروف و هایکو ماس در ادامه گفت وگوی تلفنی ولادیمیر پوتین و آنگلا مرکل سران دو کشور در خصوص حادثه دریای سیاه، تلفنی گفت وگو کردند.

در گزارش وزارت خارجه روسیه آمده است: لاوروف خاطرنشان کرد که اقدامات تحریک آمیز از سوی حکومت اوکراین با نقض قوانین بین المللی صورت گرفته است.

وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد: کی یف عمدی و آگاهانه برای ناوچه های خود خطر بوجود می آورد.

پوتین نیز در گفت وگوی تلفنی با مرکل افزود: ناوچه های اوکراینی با ورود غیرقانونی به حریم دریایی روسیه قوانین بین المللی را نقض کرده اند.

رئیس جمهوری روسیه نگرانی خود را از تصمیم اوکراین برای اعلام آماده باش کامل نیروهای مسلح خود و برقراری حکومت نظامی در این کشور ابراز کرد. 

وی خاطرنشان کرد: مسئولیت ایجاد وضعیت جنگی و خطرات مربوط به آن در منطقه دریای سیاه برعهده اوکراین است.

پوتین با بیان اینکه این اقدامات کی یف با توجه به کارزار انتخاباتی در این کشور صورت می گیرد، ابراز امیدواری کرد که برلین بر دولت اوکراین برای برداشتن گام های سنجیده فشار وارد می کند.

گفتنی است، تنش میان روسیه و اوکراین که از سال ۲۰۱۴ به دلیل الحاق کریمه اوکراین به روسیه آغاز شده است یکشنبه هفته جاری در دریای آزوف در شمال دریای سیاه به اوج خود رسید.

روس ها اعلام کردند که دو کشتی کوچک اوکراینی به همراه یک یدک کش بدون توجه به هشدارهای نیروهای مرزبانی به آب های سرزمینی این کشور وارد شده و پس از تبادل آتش هر سه شناور توقیف و ملوانان آنها بازداشت شدند.

در آن سوی آب ها و از کی یف نیز خبر رسید که دو کشتی کوچک زرهی &#۳۹;بردیانسک&#۳۹; و &#۳۹;نیکاپول&#۳۹; و یک یدک کش &#۳۹;یانی کاپو&#۳۹; طبق برنامه از قبل هماهنگ شده از بندر &#۳۹;اودسا&#۳۹; به بندر &#۳۹;ماریپول&#۳۹; در دریای &#۳۹;ازوف&#۳۹; در حرکت بودند که در محاصره نیروهای روسی قرار گرفتند.

در پی این رخداد و توقیف کشتی های اوکراینی توسط نیروهای روسی، برخی از ساکنین کی یف به سفارت روسیه در این شهر حمله کردند و نارنجک دودزا به داخل ساختمان سفارت پرتاب کردند.

البته در این حمله به هیچ یک از کارمندان روسیه صدمه ای وارد نشد.

در روسیه مقامات دولتی و نمایندگان مجلس همگی بر سر یک موضوع توافق نظر دارند آن هم اینکه مقامات فعلی اوکراین به دنبال ساکت کردن صدای معترضان به ناکارآمدی خود در داخل هستند و تلاش می کنند ، ضمن انحراف افکار عمومی در داخل و به تعویق انداختن انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی، کشورهای عضو جی ۲۰را در نشست ۲۰ کشور صنعتی جهان در آرژانتین(۳۰نوامبر / ۱۰آذرماه ) به فشار بر روسیه وادار کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.