به گزارش خبرگزاری رویترز، مرکل در تماسی تلفنی به «پترو پوروشنکو» رئیس جمهوری اوکراین گفت که تلاش می کند تنش بین روسیه و اوکراین را از میان بردارد.

صدراعظم آلمان ضمن ابراز نگرانی در مورد اقدامات روسیه گفت که همه تلاش خود را برای آرام کردن شرایط به کار می گیرد.

«هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان نیز امروز در توئیتی محاصره دریای آزوف از سوی روسیه را غیر قابل قبول خواند.

وی همچنین ضمن نگران کننده دانستن رویدادها در این منطقه خواستار آن شد تا طرف های درگیر به تنش ها پایان دهند.

روسیه سه فروند کشتی نیروی دریایی اوکراین را توقیف کرده و درخواست های غرب برای آزاد کردن کشتی ها را نادیده گرفته است.

مسکو، کی یف را به توطئه چینی با متحدان غربی اش برای دامن زدن به درگیری در دریای آزوف متهم کرده است.

درگیری روز یکشنبه در دریای آزوف پس از آن آغاز شد که روس ها مدعی شدند دو کشتی اوکراینی به همراه یک یدک کش با سرعت بالا در حال ورود به تنگه کرچ (آب های سرزمینی آنها) هستند. این تنگه دریای سیاه را از دریای آزوف در شمال جدا می کند.

سپس از شورای امنیت روسیه خبر رسید که جنگنده «کا-۵۲» و «سوخو-۲۵» روسیه بر فراز آزوف به پرواز درآمدند و دریای آزوف بر روی کشتی های مسافربری بسته و شناورهای اوکراینی نیز توقیف شدند.

از سویی اوکراینی ها مدعی شدند که شناورهای شان طبق برنامه از قبل هماهنگ شده و اطلاع داده شده از بندر «اودسا» به بندر «ماریپول» در دریای آزوف در حرکت بودند و اقدامات تهاجمی طرف روس برخلاف کنوانسیون حقوق دریایی روی داده است.

اختلاف های روسیه و اوکراین به سال ۲۰۱۴ باز می گردد. اوکراین در آن سال صحنه تغییراتی بود که کی یف از آن به عنوان «انقلاب» یاد می کند و روس ها آن را «کودتا» می خوانند.

روسیه زمینه برگزاری همه پرسی در شبه جزیره کریمه اوکراین را فراهم کرد و مردم این منطقه که اکثرشان را روس زبانان متمایل به مسکو تشکیل می دادند، رای به استقلال از اوکراین و سپس درخواست پیوستن به روسیه دادند.

از آن زمان به بعد، آمریکا و غرب برای فشار بر روسیه، مسکو و اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در کریمه را هدف تحریم های اقتصادی قرار دادند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.