«ترزا می» که از سوی افکار عمومی انگلیس درباره توافقنامه برگزیت تحت‌فشار زیادی قرار دارد، اینک از سوی رهبر نزدیک‌ترین متحد کشور موردحمله قرار گرفته است.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا دیروز (دوشنبه) در کاخ سفید توافقنامه برگزیت را به نفع اتحادیه اروپا خواند و گفت: باید با جدیت این مساله را بررسی کنیم که آیا انگلیس اجازه تجارت دارد یا خیر.

وی افزود: اگر نگاهی به این توافق بیندازید، آن‌ها احتمالاً قادر نخواهند بود با ما تجارت کنند و این اصلاً چیز خوبی نیست. فکر نمی‌کنم آن‌ها چنین چیزی را بخواهند. این بزرگ‌ترین جنبه منفی این توافق است. امیدوارم ترزا می، بتواند کاری درباره آن انجام دهد.

 

آمریکا بزرگ‌ترین مقصد صادرات برای محصولات انگلیس است و حجم مبادلات تجاری دو کشور به میلیاردها پوند می‌رسد. از این منظر گسترش همکاری‌های تجاری با آمریکا برای جبران خسارت ناشی از برگزیت، یکی از کلیدی‌ترین مطالبات طرفداران برگزیت به شمار می‌رود.

نخست‌وزیر انگلیس امروز در گفت‌وگو با اسکای نیوز در رابطه با اظهارات رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: اگر به بیانیه سیاسی برگزیت که چارچوب آینده همکاری‌های ما با اتحادیه اروپا را ترسیم می‌کند نگاه کنید، مشخص می‌کند که ما از سیاست مستقل تجاری برخوردار و قادر هستیم با سایر کشورهای جهان وارد معامله شویم.

وی در رابطه با آینده همکاری‌های تجاری انگلیس و آمریکا بیان کرد: در این ‌باره با آمریکا مذاکرات متعددی داشتیم، گروه‌های مشترک کاری راه‌اندازی کردیم و به اقدامات در این رابطه ادامه خواهیم داد.

 

«می» در ادامه اظهاراتش تلاش کرد تا معاملات تجاری با آمریکا را کم‌اهمیت جلوه دهد. وی گفت در نشستی که با مقام‌های کشورهای آسیایی در بروکسل داشته، درباره آینده همکاری‌ها تجاری دوجانبه رایزنی کرده است.

وی افزود: پس از خروج از اتحادیه اروپا قادر خواهیم بود درباره همکاری‌های تجاری با سایر کشورها تصمیم‌گیری کنیم و بروکسل در این رابطه نقشی نخواهد داشت.

 

سران ۲۷ کشور اروپایی یکشنبه گذشته پس از ۲ سال مذاکرات فشرده میان انگلیس و اتحادیه اروپا، سرانجام در نشست فوق‌العاده بروکسل، توافقنامه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و سند همکاری‌های آینده میان دو طرف را تصویب کردند.

اینک نخست‌وزیر انگلیس دریکی از سخت‌ترین مبارزات سیاسی خود تلاش می‌کند تا موافقت نمایندگان پارلمان کشورش را در تصویب توافق به‌دست‌آمده، کسب کند. او دیروز اعلام کرد که توافقنامه برگزیت روز ۱۱ دسامبر (۲۰ آذر) در پارلمان به رأی گذاشته خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.