محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست مشترکی با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در حاشیه بازدید از زیرساخت‌های دولت الکترونیک در سازمان فناوری اطلاعات انجام شد، اظهار داشت: در چند وقت اخیر میان وزارت ارتباطات و مجلس و کمیسیون صنایع با حضور آقای اکبریان و سبحانی‌فر همکاری خوبی در زمینه دولت الکترونیک صورت گرفت و مجلس کمک‌های زیادی در این زمینه انجام داد همچنین حضور آقای لاریجانی در وزارت ارتباطات انرژی مضاعفی به ما داد تا از مجلس کمک بگیریم و در جهت رفع محدودیت‌های قانونی و بودجه‌ای حرکت کنیم.

اهمیت ویژه دولت الکترونیک در شرایط فشار اقتصادی

وزیر ارتباطات در ادامه این نشست با تأکید بر اهمیت الکترونیکی کردن خدمات دولت گفت: ادامه شیوه‌های سنتی در ارائه خدمات به مردم هم هزینه‌بر است و هم موجب ایجاد شکاف بیشتر با سایر کشورها در این زمینه می‌شود در شرایط فعلی که دچار فشار اقتصادی از سوی دشمن هستیم مدیریت منابع از اهمیت خاصی برخوردار است زیرا منابع ما زیاد نمی‌شود و ما احتیاج داریم تا منابع را مدیریت کنیم و یکی از اصلی‌ترین روش‌ها برای مدیریت منابع الکترونیکی کردن خدمات دولت برای افزایش بهره‌بری است.

ثبت‌نام بیش از ۱۵۰ هزار نفر برای دریافت کارت سوخت المثنی در ۳ ساعت اولیه

وی با اشاره به اجرایی شدن طرح اتصال کارت‌های سوخت به کارت‌های بانکی که از امروز صبح آغاز شده است، اظهار داشت: از ساعت ۸ تا ۱۱ امروز بیش از ۱۵۱ هزار و ۶۹۱ مراجعه به درگاه مربوطه صورت گرفته است که این نشانه خوبی است اینگونه اقدامات هم کرامات انسانی مردم را محترم می‌دارد و هم هزینه تردد و سایر هزینه‌ها را کاهش داده و در نهایت رضایت مردم در خدمت‌رسانی و اعتماد آنها به نظام را به همراه دارد در این طرح فقط ۳۳۰ میلیارد تومان در صدور کارت سوخت صرفه‌جویی شد و در بسیاری از هزینه‌های دیگر مانند تردد و وقت مردم صورت گرفت.

آذری جهرمی همچنین افزود: از ابتدای مرداد ماه که ۴ میلیون استعلام صورت می‌گرفت تا امروز به عدد ۴۰ میلیون استعلام رسیده‌ایم که می‌توان به زودی به ۴۰۰ میلیون نیز برسد که در مذاکرات با نهادهای دولتی و غیردولتی برای تحقق این امر در تلاش هستیم.

وزیر ارتباطات در رابطه با نرم‌افزار دولت همراه نیز گفت: دولت همراه یکی از نرم‌افزارهای شبکه ملی اطلاعات محسوب می‌شود و بحمدالله تا به امروز پیشرفت‌های زیادی داشته است.

۱۰۰ برابر میزان فعلی تبادلات اطلاعات ظرفیت ایجاد شده است

وی در پایان تأکید کرد: امروز خوشحالیم که از نظر زیرساختی پیشرفت خوبی در دولت الکترونیک صورت گرفته و از نظر تبادل اطلاعات هم تا جایی که می‌توانسته‌ایم پیگیری کردیم و رشد نسبتاً خوبی داشته‌ایم در حال حاضر ۱۰۰ برابر میزان تبادلات فعلی اطلاعات ظرفیت ایجاد شده است و این آمادگی وجود دارد که با اتصال سایر نهادها حجم بیشتری از تبادل اطلاعات برای الکترونیکی کردن خدمات دولت صورت گیرد.

دولت الکترونیک فقط ایجاد سرور و نرم‌افزار نیست

آذری جهرمی در نشست خبری که پس از بازدید رئیس مجلس شورای اسلامی با اصحاب رسانه داشت، در خصوص اوضاع کلی دولت الکترونیک در کشور اظهار داشت: در قانون برنامه ششم توسعه برای دولت الکترونیک برای دستگاه‌های مختلف تکالیفی مشخص شده و بخش زیرساختی آن به وزارت ارتباطات سپرده شده است ضرورت الکترنیکی کردن خدمات دولت بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود و نیازمند توجه ویژه است چرا که دولت الکترونیک فقط مجموعه سرورها و نرم‌افزارهای این حوزه نیست بلکه به معنای اصلاح فرآیند‌های خدمت‌رسانی در کشور است.

وزیر ارتباطات ادامه داد: به عنوان مثال موضوع کارت سوخت که در گذشته زحمات زیادی برای ارائه آن صورت گرفته بود و با وجود اینکه یک طرح نو محسوب می‌شد اما دردسرهای زیادی در حوزه‌های مختلف مانند هزینه صدور و رفت‌وآمد و زمان مردم را به وجود آورده بود اما در چند وقت اخیر شاهد بودیم که با هماهنگی دولت و سایر نهادهای مرتبط تصمیم گرفته شد که با شیوه نوین این خدمت به مردم ارائه شود که دیگر مشکلات شیوه سابق را نداشته باشد.

صرفه‌جویی ۳۳۰ میلیارد تومانی در صدور کارت‌های سوخت با استفاده از دولت الکترونیک

وی در همین خصوص افزود: با همکاری که میان وزارت نفت، بانک مرکزی، نیروی انتظامی، وزارت ارتباطات و ثبت احوال صورت گرفت از طریق دولت الکترونیک این دستگاه‌ها به هم متصل شدند و نتیجه آن این بود که حداقل ۳۳۰ میلیون تومان در صدور کارت سوخت و همچنین هزینه‌های توزیع و تردد و زمان مردم صرفه‌جویی شد و در حال حاضر ظرف کمتر از ۲ ساعت فرآیند اتصال کارت سوخت به کارت‌های بانکی به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

آذری جهرمی تأکید کرد: هنوز خدمات زیادی مانده که باید الکترونیکی شوند و ما امیدواریم که با هماهنگی‌ها و ظرفیت‌هایی مانند تأکید رهبر انقلاب در این زمینه و خواست مردم که بزرگترین سرمایه برای ما است این اقدامات صورت گیرد.

فقط ۳۵ دستگاه از ۲۵۰۰ دستگاه خدماتشان الکترونیکی شده است

وزیر ارتباطات ادامه داد: در حال حاضر از ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه فقط ۲۰۶ دستگاه به مرکز ملی تبادل اطلاعات متصل شده‌اند و ۶۷ درصد آنها درون دستگاه خود را الکترونیکی کرده‌اند که فقط ۳۵ مورد خدمات خود را به صورت الکترونیکی ارائه می‌کند و ۹۵ دستگاه نیز اطلاعات را دریافت می‌کند و بقیه فقط متصل شده‌اند اما هیچ تبادل اطلاعاتی در آنها صورت نمی‌گیرد.

وی با اشاره به موارد ذکر شده تأکید کرد: در زمینه الکترونیکی کردن خدمات دولت الزامات قانونی فراهم است و روند اجرایی کار نیز مشخص شده و فقط به یک عزم ملی نیاز است ما در موضوع قاچاق گوشی‌های همراه و طرح کمک به نیازمندان با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین اتصال کارت‌های سوخت به کارت‌های بانکی این موضوع را تجربه کردیم که زیرساخت این طرح‌ها آماده است و هر جا نهادها خواستند که در این جهت حرکت کنند نتیجه مثبت آن مشاهده شد.

رشد ۱۰ براری دولت الکترونیک در ۴ ماه گذشته

آذری جهرمی در همین زمینه ادامه داد: هر چند از مرداد ماه امسال تاکنون در زمینه دولت الکترونیک رشد ۱۰ برابری داشتیم اما واقعیت این است که همچنان در این زمینه جای کارهای بسیاری مانده که باید انجام دهیم و با روش‌های سنتی وقت زیادی از مردم گرفته می‌شود و ما باید در جهت تسهیل امور مردم حرکت کنیم.

وی همچنین افزود: الکترونیکی کردن خدمات دولت شکل‌گیری کسب و کارها را تسهیل می‌کند و شرایط مناسب‌تری را برای آنها فراهم می‌کند همچنین شفافیت و مبارزه با فساد یکی دیگر از ثمرات دولت الکترونیک است که در این زمینه صحبت زیاد شده و این شاخص بسیار خوبی است برای اینکه ببینیم تا چه حد عزم مبارزه با فساد دارد.

آذری جهرمی در پایان اظهار داشت: از ریاست محترم مجلس به خاطر حضورشان در سازمان فن‌آوری اطلاعات برای بازدید از زیرساخت‌های دولت الکترونیک تشکر می‌کنم و این نشانه آن است که مجلس اهمیت این موضوع را درک کرده و برای تحقق آن تلاش می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.