قسمت چهل و چهارم برنامه «بدون توقف» با اجرای محمدعلی شفیعی کارشناس ارشد مطالعات آمریکا و با حضور عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان شب گذشته از شبکه سوم سیما به روی آنتن رفت و کدخدایی در این برنامه درباره مقوله مهندسی انتخابات از سوی شورای نگهبان، گفت: انسان جائزالخطاست و گاهی ممکن است اعضای شورای نگهبان در بحث تأیید صلاحیت‌ها دچار اشتباه شوند، لذا اگر اشتباه، قابلیت جبران داشته باشد، باید به سرعت اصلاح شود و در صورت عدم جبران نیز می‌توان حداقل توبه کرد‌‌، بنابراین جانبداری بی‌اساس از یک طیف سیاسی و رد صلاحیت حزب مقابل، کاری عامدانه و تخلفی بزرگ محسوب می‌شود.

وی با اشاره به انتخابات سال ۸۸، اظهار داشت: انتخابات این سال شیرین بود که عده‌ای با خطا و تخلف آن را به کام مردم تلخ کردند، همچنین اگر شورای نگهبان قصد مهندسی در فرآیند انتخابات سال ۸۸ را داشت، در بررسی صلاحیت‌ها به آسانی می‌توانست از کاندید شدن برخی افراد مانند موسوی و کروبی جلوگیری کند.

بیشتر بخوانید

توضیحات کدخدایی درباره میزان تخلفات انتخاباتی

کدخدایی: نظرات شورای نگهبان در تائید صلاحیت‌ها سیاسی نیست

واکنش کدخدایی به اظهارات یک نماینده درباره سن ازدواج

سخنگوی شورای نگهبان درباره تشکیل کمیته صیانت از آراء مردم در سال ۸۸، گفت: در اصل ۹۹ قانون اساسی اجازه نظارت و بررسی بر انتخابات تنها به عهده شورای نگهبان و وزارت کشور گذاشته شده است و هیچ اصل قانونی به تشکیل کمیته‌ای با این محوریت حکم نداده است، در همین راستا، طبق قانون تنها نمایندگان مشخص شده حق نظارت بر صندوق‌های رأی را دارند و تشکیل کمیته صیانت از آراء مردم مشروعیت و اعتبار قانونی ندارد.

کدخدایی در پاسخ به این سؤال که در صورت تخلف از سوی شورای نگهبان، چه ‌کسی پاسخگو است؟ افزود: تمام ساختارهای اداری و سیاسی کشور دارای یک مرحله نهایی و مقامی ارشد است، به‌گونه‌ای که اگر در حق فردی بی‌عدالتی صورت گرفته باشد، می‌تواند از طریق مراجع مربوطه دادخواهی کند، اما در رابطه با تخلف اعضای شورای نگهبان، قوه‌قضائیه مسئول رسیدگی به تخلفات اعضاست، همچنین مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در تأیید تصمیمات شورای نگهبان نقش دارد، البته باید به این نکته توجه کرد که قانون نظم عمومی ایجاب می‌کند که سلسله وظایف در کشور به یک نهاد و یا مرجعی که عهده‌دار تصمیم نهایی باشد، ختم شود.

قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان  خاطرنشان کرد: بررسی صلاحیت، شایستگی و رأی سه مرحله و مکانیسم در هر انتخابات هستند که شورای نگهبان براساس حداقل قوانین، صلاحیت افراد را بررسی می‌کند، اما هیچ معیار و قانونی را برای تأیید شایستگی‌های یک فرد ندارد، لذا ملاک انتخاب افراد، تنها براساس رأی است که این امر ضمانت‌کننده شایستگی‌های یک کاندید نیست.

برنامه ترکیبی و چالشی «بدون توقف» با تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمدرضا نجارزاده از شنبه تا چهارشنبه بعد از خبر ساعت ۱۹ از شبکه سوم سیما پخش می‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.