یازده ایراد اصلی به لایحه CFT

همچنین شورای‌نگهبان اعلام کرد که این نظر شامل موارد خلاف شرع، خلاف قانون اساسی و ابهام، در موعد مقرر برای مجلس شورای اسلامی ارسال شده است. به‌دنبال آن قرار شد تا این لایحه یک بار دیگر در کمیسیون امنیت ملی مورد بررسی قرار گیرد. در همین راستا روز گذشته کدخدایی به تشریح دلایل رد این لایحه پرداخت و به انتقادهایی که نسبت به رد آن از سوی شورای‌نگهبان صورت گرفته بود پاسخ داد.

سخنگوی شورای‌نگهبان در مورد ایرادات این شورا به لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT) گفت: ایرادات اصلی شورا به این لایحه ۱۱ مورد است و بقیه موارد ایراداتی است که اگر مجلس ۱۱ مورد اصلی را برطرف کند، خود به خود رفع می‌شود. به گزارش «ایرنا» کدخدایی در نشست خبری‌اش افزود: ایرادات شورای‌نگهبان به لایحه CFT در مجموع ۲۲ مورد به‌علاوه یک مورد کلی است که اطلاع‌رسانی درباره آنها صورت گرفته است.‌کدخدایی اضافه کرد: هیات‌عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز ایراداتی به این لایحه داشت که ما آن را به مجلس ارسال کردیم.

دلیل اعلام رد لایحه در روز 13 آبان

سخنگوی شورای‌نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه چرا شورای‌نگهبان نظر اصلی‌اش را 6 آبان به مجلس اعلام کرد، ولی نظر رسمی 13 آبان منتشر شد، گفت: این به آن دلیل بود که مجمع تشخیص مصلحت نظام هنوز نظرات خود را برای شورای‌نگهبان ارسال نکرده بود و ما منتظر بودیم نظر کامل را برای مجلس ارسال کنیم.

وی افزود: به دلیل آنکه دوشنبه ۶ آبان زمان ارائه نظرات شورای‌نگهبان به مجلس به پایان می‌رسید، ما نظرات را اعلام کردیم، هیات عالی مجمع نیز شنبه عصر نظراتش را برای ما ارسال کرد که ما نیز یکشنبه ۱۳ آبان آن را به مجلس فرستادیم و در همان تاریخ نیز اعلام رسمی کردیم. کدخدایی یادآور شد: آیین‌نامه فعلی مجمع تشخیص مصلحت محدوده زمانی برای ارائه نظرات مجمع قائل نیست، از این‌رو هر زمان آنان نظرات خود را به شورای‌نگهبان بفرستند، ما آن را به مجلس ارسال می‌کنیم. سخنگوی شورای‌نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس اعلام کرده ایراد کلی شورای‌نگهبان که در ذیل 22 ایراد آورده شده، کلا CFT را خلاف منافع ملی می‌داند و با ایراد کلی می‌گوید که ایرادات CFT قابل رفع نیست، گفت: اگر مجلس 11 ایراد اصلی را رفع کند، این ایراد کلی هم مانند بقیه ایرادات رفع شده تلقی می‌شود.

در ادامه خبرنگاری از کدخدایی پرسید: آیا اعلام ایرادات شورای‌نگهبان به CFT نوعی خودتحریمی نبود، که وی اظهار کرد: ما از شما گلایه داریم که چرا این اصطلاح (خودتحریمی) را به کار می‌برید، خبر شما باعث این وضعیت شده است.  وی یادآور شد: رئیس‌جمهوری آمریکا جمعه 11 آبان تحریم‌ها را اعلام کرد و ما نیز ایرادات به CFT را یکشنبه 13 آبان اعلام کردیم، اینها هیچ ربطی به هم نداشت. این خبرنگار در ادامه این سوال را مطرح کرد که آیا شورای‌نگهبان می‌تواند نظر خود را اعلام کند یا نه؟ که کدخدایی در پاسخ گفت: ما زمانی که این لایحه بررسی شد آن را اعلام کردیم.

در ادامه خبرنگاری از سخنگوی شورای‌نگهبان درباره ایراد این شورا به بند 2 ماده واحده و بند ب جزء یک ماده 2 لایحه CFT در مورد حق شرط‌ها اشاره و بیان کرد: این ایراد به ماده 6 کنوانسیون است که براساس آن هیچ‌گونه حق شرطی را نپذیرفته است و فقط تنها جایی که حق شرط را پذیرفته درخصوص ارجاع به داوری و ICJ دیوان لاهه است. کدخدایی افزود: فقهای شورای‌نگهبان نسبت به این موضوع ایراد گرفتند و آن را خلاف شرع دانستند. کدخدایی ادامه داد: براساس ایرادات به لایحه CFT حق شرط‌ها کامل نیست و می‌تواند کامل‌تر باشد، خوشبختانه قانون اساسی ظرفیت‌های خوبی را پیش‌بینی کرده، برای اینکه هیچ‌گونه بن‌بستی در نظام نداشته باشیم. مجلس، شورای‌نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام مکانیزم‌هایی هستند که راهکارهایی را در مصوبات مختلف پیدا می‌کنند

لایحه خاک با لایحه CFT برای ما فرقی ندارد

کدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره فشارها به شورای‌نگهبان درباره CFT اظهار کرد: ما هم مانند شما منشأ این فشارها را نمی‌دانیم وگرنه حتما جلوگیری می‌کردیم، ما هم مثل شما هستیم، در کشور آزادی کامل وجود دارد و هر کسی اظهارنظر می‌کند. وی اضافه کرد: خیلی نباید به مسائل دامن زد، افراد مختلف از ظن خود حرف‌هایی را می‌زنند، امیدواریم همه سر عقل بیایند و حرف‌های منطقی و مستند به دلایل بزنند. کدخدایی تاکید کرد: لایحه خاک با لایحه CFT برای ما فرقی ندارد، همانطور که به لایحه خاک ایراد گرفتیم به CFT هم ایراد گرفتیم، چون ایراد داشت. اگر ایرادی نداشت آن را نمی‌گرفتیم. سخنگوی شورای‌نگهبان همچنین گفت: اینها بی‌انصافی است که عده‌ای می‌گویند و ما چیز بیشتری نمی‌توانیم به آنها بگوییم. وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا اعضای شورای‌نگهبان در هنگام بررسی CFT در مجلس حضور خواهند داشت، افزود: ما طبق روال گذشته که برای بررسی لوایح و مصوبات در مجلس حضور می‌یافتیم، در زمان بررسی این لایحه هم در مجلس حاضر می‌شویم.

ادامه ایرادات مجمع به پالرمو

کدخدایی در بخش دیگری از نشست خبری دیروز خود اضافه کرد: اشکال سابق شورای‌نگهبان با عنایت به عدم اعمال نظارت مجمع تشخیص مبنی‌بر مغایرت برخی مواد لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی با سیاست‌های کلی نظام کماکان به قوت خود باقی است لذا این لایحه مغایر بند ۲، اصل ۱۱۰ قانون اساسی شناخته شد. سخنگوی شورای‌نگهبان یادآور شد: همچنین اشکالات سابق این شورا به لایحه الحاق دولت ایران به کنوانسیون سازمان‌ ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو) با عنایت به عدم اعمال نظرات مجمع تشخیص مصلحت نظام مبنی‌بر مغایرت برخی مواد مصوبه با سیاست‌های کلی نظام کماکان به قوت خود باقی است، لذا مغایر بند ۲ اصل ۱۱۰ قانون اساسی شناخته شده است.

هنوز جوابی به نامه لاریجانی داده نشده است

سخنگوی شورای‌نگهبان همچنین در گفت‌وگو با «ایرنا» گفت: هنوز جوابی به نامه «علی لاریجانی» درمورد عدم رسیدگی مجلس به ایرادات مجمع تشخیص مصلحت نظام در لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم ( CFT) داده نشده است.

استانی شدن انتخابات

کدخدایی در ادامه نشست خبری روز گذشته‌اش در پاسخ به سوالی درباره استانی شدن انتخابات و اینکه ممکن است این موضوع موجب رانت شود یا اینکه شهرهای کوچک را از داشتن نماینده محروم کند، گفت: قانون انتخابات هم‌اکنون در مجلس در حال بررسی است و کارشناسان ما در شورای‌نگهبان نیز در حال کمک به این موضوع هستند. وی ادامه داد: بحث استانی شدن انتخابات یا هر موضوع دیگری در قانون انتخابات در حال اصلاح است و ما امیدواریم مجلس هر چه زودتر این قانون را اصلاح کند، البته هر طرحی که از سوی مجلس برای ارتقای شایسته‌گزینی ارائه شود به شرطی که در چارچوب شرع و قانون باشد مورد استقبال ما است. سخنگوی شورای‌نگهبان یادآور شد: در صورتی که این طرح‌ها منجر به کاهش مشارکت مردم نشود، ایرادی ندارد و شورای‌نگهبان با استانی شدن و حوزه‌ای شدن انتخابات مشکلی ندارد و ما اصراری به شکل این موضوع نداریم.

زنان همیشه رجال بوده‌اند

کدخدایی در پاسخ به این سوال که آیا زنان در قانون انتخابات جزو رجال سیاسی محسوب می‌شوند، گفت: زنان همیشه رجال بوده‌اند البته این موضوع همچنان در حال بررسی است. وی در پاسخ به سوالی درباره اظهارنظر یکی از فعالان سیاسی کشور مبنی‌بر اضافه شدن هشت میلیون رای به آرای در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ اظهار کرد: سوال ما این است که چرا وی ادعا نکرده که ۱۰۰ میلیون به آرا اضافه شده است. آیا اگر دیگران در این‌باره ادعایی کنند و نسبت ناروایی به وی بدون استنادات بدهند، آیا واجد اهمیت است؟

کدخدایی خاطرنشان کرد: بزرگ‌تر از همه از این ادعاها در سال ۸۸ درباره صحت انتخابات مباحثی مطرح شد، اما هیچ سندی هم درباره آن ارائه نشد. زشت است که دوباره چنین ادعاهایی تکرار می‌شود.

 

دو روایت از لوایح FATF