در این سند ۲۶ صفحه‌ای کلیات همکار‌یهای دو طرف در حوزه مسائل تجاری و امنیتی مطرح‌شده اما حل‌وفصل اختلافات باقیمانده درباره مسائل کلیدی به دوره انتقالی پسا برگزیت موکول شده است. دوره‌ای دو ساله که انگلیس به‌رغم نداشتن نقشی در نهادهای اروپایی، همچنان به قوانین اروپا پایبند خواهد ماند.

«ترزا می» یک هفته پس از کناره‌گیری دو وزیر برگزیت و کار و امور بازنشستگی امروز پنجشنبه در مقابل دفتر نخست‌وزیری حاضر شد و به خبرنگاران گفت: در طول مذاکرات پیچیده و دشوار با اتحادیه اروپا یک هدف را دنبال می‌کردم و آن این بود که به رای مردم احترام بگذارم و توافق برگزیت خوبی را به ارمغان بیاورم.

وی پیش‌نویس توافقنامه برگزیت را گام سرنوشت سازی در راستای خروج منظم انگلیس از اتحادیه اروپا خواند و گفت: دیشب در بروکسل مذاکرات مفصلی را با ژان کلود یوکر رئیس کمیسیون اروپا درباره ضروریات بیانیه سیاسی برگزیت داشتم.

«می» افزود: تیم مذاکره‌کننده را موظف کردیم تا به کار خود در طول شب گذشته ادامه دهند و در نتیجه متن بیانیه میان اتحادیه اروپا و انگلیس به توافق رسید.

وی بار دیگر تاکید کرد که پیش‌نویس توافقنامه برگزیت به سود مردم انگلیس است و به رای آنها در همه‌پرسی برگزیت احترام می‌گذارد.

نخست‌وزیرانگلیس این اظهارات را درحالی مطرح کردکه از سوی افکار عمومی در داخل بر سر مفاد توافقنامه برگزیت تحت‌فشار بوده و قرار است سه روز دیگر برای شرکت در نشست فوق‌العاده سران اتحادیه اروپا با دستور کار برگزیت حاضر شود.

براساس برنامه اعلام‌شده، انگلیس ماه مارس سال آینده میلادی رسما از اتحادیه اروپا خارج می‌شود و دو طرف امیدوارند تا پیش از آن، توافقنامه برگزیت را به تصویب پارلمان‌های انگلیس و اتحادیه اروپا برسانند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.