محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه ایران در گفت‌وگو با روزنامه فرانسوی فیگارو با اشاره به روابط نزدیک تهران و مسکو اظهار داشت: روسیه شریک تجاری و سیاسی فوق‌العاده‌ای برای ماست. این کشور ما را درک می‌کند چراکه خود قربانی تحریم‌های آمریکاست.

وی در ادامه گفت: ما می‌دانیم که آمریکا تلاش می‌کند از کشورهای همسایه ما بخواهد تا ایران را بایکوت کنند اما به نظر می‌آید که این تلاش‌ها نتیجه‌ای نداشته است.

بنا بر گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ظریف در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره وضعیت سوریه نیز خاطرنشان کرد: همکاری ایران، روسیه و ترکیه در سوریه در شرایطی به نتیجه رسیده است که هیچکدام از طرفین پیشتر برای دستاوردی برنامه‌ریزی نکرده بودند. همکاری این سه کشور با هدف بازگشت اتحاد در سوریه و نابودی تروریست‌ها انجام گرفته است.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان اینکه ایران متهم است که با اقدامات نظامی، سوریه را بحرانی کرده، افزود: اما در واقع همه‌چیز بر عکس است؛ ما خواهان راه‌حل سیاسی با انتخابات جدید هستیم که در جریان آن تمام سوری‌ها، از جمله پناهجویان بتوانند آزادانه دیدگاه‌ خود را بیان کنند.

همچنین بنا بر گزارش خبرگزاری تاس، ظریف درباره ادعای صهیونیست‌ها مبنی بر تلاش ایران برای گسترش حضور نظامی خود در سوریه نیز گفت که جمهوری اسلامی تنها برای هدف مقابله با گروه‌های تندرو در سوریه حضور نظامی دارد، زیرا توسط دولت این کشور دعوت شده است.

وی در ادامه تاکید کرد: همگان کمک ما به مقابله با تروریسم و افراط‌گرایی را به رسمیت می‌شناسند و هیچ دلیل دیگری برای این حضور ما (در سوریه) وجود ندارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.