اجرای بسته حمایتی دولت از اقشار کم‌درآمد آغاز شده اما همچنان برخی ابهامات آن پابرجاست؛ اخیرا و با واریز حقوق، رقم حدود ۲۰۰ هزار تومانی به حساب برخی اقشار واریز شده و بخشی دیگر از مشمولان این مبلغ را دریافت نکرده‌اند.

با توجه به شرایط خاص اقتصادی موجود، دولت طرح حمایت از اقشار کم درآمد را در دستور کار قرار داد و در آبان‌ماه مصوب شد تا بسته‌ای نقدی و کالایی در اختیار بخشی از جامعه که ظاهرا بیش از نیم از جمعیت را پوشش می‌دهد، قرار گیرد.

درباره جزئیات بسته حمایتی اطلاع رسانی دقیقی تا کنون انجام نشده ولی کلیت آنچه که تاکنون در اظهارات مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دیده شد، نشان داد که مرحله اول این طرح شامل مددجویان و مشمولین کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی است؛ به طوری که به ازای هر خانوار و با توجه به بعد آن از ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان، کارت یارانه سرپرست خانوار شارژ خواهد شد و می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های طرف قرارداد طرح، اقدام به خرید اقلام متنوع مواد غذایی مورد نیاز خود کنند.

گروه دوم کارکنان هستند و طبق مصوبه دولت، سازمان برنامه و بودجه مجاز شد برای کارکنان رسمی و پیمانی کشوری و لشکری، کارکنان قراردادی و شرکتی و مستمری بگیران صندوق‌های بازنشستگی، لشکری و حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد و سایر صندوق‌ها که مجموع پرداختی ماهیانه آنها به کمتر از سه میلیون تومان می‌رسد، کمک جبرانی از طریق حساب‌های بانکی مرتبط با حقوق و دستمزد آن‌ها واریز کنند.

در حالی نحوه پرداخت نقدی و حقوقی از مهمترین ابهامات این بسته به شمار می رود که تاکنون به طور شفاف از سوی سازمان برنامه و بودجه به عنوان محل اصلی تامین منابع مالی طرح بسته حمایتی و البته محل پرداخت ماهانه حقوق کارکنان در بخش‌های دیگر اطلاعاتی در مورد نحوه پرداخت‌های نقدی منتشر نشده و مشخص نیست که به چه نحوی انجام می‌شود و تنها اخیرا شریعتمداری- وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی- مبلغ پرداختی به کارمندان دولت را ۲۰۰ هزار تومان اعلام و گفته افرادی که کمتر از سه میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند، مشمول این بسته می‌شوند.

به تازگی واریز حقوق در بخش‌های مختلف انجام شده است و البته هستند گروه‌هایی که هنوز حقوق آبان‌ماه را دریافت نکرده‌اند و در این بین برای برخی رقم ۲۰۰ هزار تومان به همراه حقوق واریز شده است؛ ‌به‌گونه‌ای که بازنشستگان و مستمری‌بگیران از جمله حقوق‌بگیرانی هستند که برای گروه‌هایی از آنها این مبلغ پرداخت شده و در بین همین دو بخش هم هستند برخی مشاغل که دریافتی نداشته‌اند. همچنین در مورد کارمندان هم که جزوی از گروه‌های مشخص شده در مصوبه دولت برای دریافت جبرانی هستند، ظاهرا پرداختی انجام نشده و پرس‌وجو از برخی کارکنانی که مشمول می‌شوند نشانی از دریافت مبلغ جبرانی همراه حقوق ندارد.

اما اینکه آیا تمامی کارکنان در بخش‌های دولتی و سازمان‌هایی که به نحوی از بودجه دولتی استفاده می‌کنند و کمتر از سه میلیون تومان درآمد دارند، مشمول دریافت جبرانی می‌شوند یا خیر؟ یا اینکه این پرداخت تا چه زمانی و در چند ماه انجام می‌شود؟ به همراه سایر ابهامات در مورد پرداختی به کارکنان در بسته حمایتی بی‌پاسخ مانده‌اند و مسئولان مربوطه جزئیات آن را اعلام نکرده‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.