به نوشته روزنامه گاردین، جرمی هانت وزیر امورخارجه انگلیس که روز دوشنبه به تهران سفر کرده بود، پس از دیدار با محمد جواد ظریف همتای ایرانی‌اش تاکید کرد که خاورمیانه در حال حاضر همچون یک آتش فشان است که هر حادثه کوچکی در آن می‌تواند به یک فاجعه به بزرگی جنگ جهانی اول تبدیل شود.

هانت که اولین وزیر امورخارجه غربی به شمار می آید که از زمان خروج آمریکا از توافق هسته‌ای به ایران رفته است، در دیدارهایش با مقامات ایرانی درباره آزادی شهروندان دوتابعیتی انگلیسی – ایرانی، متقاعد کردن تهران برای حمایت از راه‌حل مورد نظر انگلیس برای توقف جنگ یمن و توافق هسته‌ای در شرایطی که غرب آشکارا از دور زدن تحریم‌های آمریکا ناتوان است، گفت‌وگو کرد.

وی پس از دیدار با وزیر امورخارجه ایران با خانواده نازنین زاغری شهروند انگلیسی – ایرانی که به جرم اقدام علیه نظام در ایران بازداشت شد، دیدار کرد و خواستار آزادی فوری او شد.

وزیر امورخارجه انگلیس در گفت‌گو با روزنامه گاردین در اظهاراتی تند مدعی شد که زاغری بی دلیل زندانی شده است و گفت که اگر ایران می‌خواهد در دنیا کشوری پذیرفته باشد، نباید افرادی همچون نازنین زاغری را حبس کند.

جرمی هانت با ادعای اینکه ایران از بازداشت افراد دوتابعیتی به عنوان ابزاری دیپلماتیک استفاده می‌کند، گفت: اگر ایران سیاست زندانی کردن دوتابعیتی‌ها را دارد تا از آنها به عنوان ابزاری برای فشار دیپلماتیک استفاده کند، در این صورت پیامدهایی برای ایران به همراه خواهد داشت. ما اجازه نمی‌دهیم آنها از زیر این مسئله شانه خالی کنند. ایرانی‌های باید بدانند که این وضعیت قابل تحمل نیست.

وی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت که می‌داند افرادی که با آنها دیدار کرده است، در این باره به مقامات عالی رتبه ایران گزارش خواهند داد اما وزارت دادگستری و مقامات نظامی نیز به‌طور مستقل گزارش خواهند داد.

به نوشته گاردین، هانت امیدوار بوده است بتواند در سفر خود با مقامات وزارت دادگستری ایران نیز دیدار کند.

جرمی هانت در گفت‌وگو با شبکه بی‌بی‌سی نیز به تکرار موضع تند خود درخصوص بازداشت دوتابعیتی‌ها در ایران پرداخت و در اظهاراتی مداخله‌جویانه گفت: من این موضوع را برای مقامات روشن کردم که اگر ایران بخواهد از موضوع دو تابعیتی‌ها به عنوان اهرم فشار سیاسی استفاده کند برایش پیامدهایی خواهد داشت و انگلیس اجازه نخواهد داد که چنین چیزی اتفاق بیافتد و هزینه‌ای نداشته باشد. از نظر ما این شرایط را نمی‌توان ادامه داد. فقط هم مسئله نازنین زاغری نیست، افراد دیگری هستند که خانواده‌هایشان خواسته‌اند نامشان را اعلام نکنیم. هیچ کشوری در دنیا نباید فکر کند که اگر چیزی را از کشوری دیگر می‌خواهد باید شهروندانش را زندانی کند و این غیر قابل قبول است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.