دکتر ایرج حریرچی در ادامه نشست خبری این هفته خود با اصحاب رسانه، درباره بازار دارویی کشور افزود: علی‌رغم مشکلاتی که دشمنان برای دارو و ملزومات و تجهیزات پزشکی ایجاد کرده‌اند و میزان کمبود برخی اقلام دارویی ما به میزان قابل توجهی رسید، اما خوشبختانه در آبان‌ماه میزان کمبود اقلام دارویی در کشور زیر ۳۰ درصد بوده که کمتر از یک درصد بازار موجود را شامل می‌شود.

وی تاکید کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های خوبی که انجام شده و حمایت‌ خوبی که دولت از حوزه دارو می‌کند و اختصاص سه میلیارد دلار از ۳.۵ میلیارد دلار حوزه دارو و تجهیزات مصرفی، توانستیم اقدامات کورکورانه و مغرضانه دشمن را کنترل کنیم.  بنابراین مردم درباره دارو نگران نباشند.

حریرچی با اشاره به ذخیره‌سازی بیش از حد برخی داروها از سوی مردم، اظهار کرد: به عنوان مثال ما داروی وارفارین را به میزان مصرف چهار ماه توزیع کردیم، اما در ارز یک هفته تمام شد. ما به مردم اطمینان می‌دهیم که ذخائر دارویی‌مان بین شش ماه تا دو سال است و نگران نباشند. از طرفی طبق قانون مکلف هستیم به جز در موارد استثنا، داروهای خارجی مشابه تولید داخل را وارد نکنیم.  بنابراین مردم از کیفیت داروی داخلی مطمئن باشند و پول‌شان را برای داروهای خارجی که ممکن است قاچاق بوده و یا کیفیت مناسبی نداشته باشند، هزینه نکنند. در عین حال یکسری اقلام به عنوان کمبود دارو گزارش شدند، اما اینها مکمل‌ هستند و در اکثر موارد مصرف مکمل لازم و ضروری نیست، ضمن این که موارد قاچاق آن هم وجود دارد.  

سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: البته ما دشمنی دشمنان‌مان را به جهانیان نشان می‌دهیم. آنها برخلاف ادعایشان دروغ می‌گویند و داروهای ما را به صورت خاص هدف‌گیری کرده‌اند و البته موفق شدیم توطئه‌ آنها را از طریق شرکای دیگرمان رفع کنیم.

ارجاع بیمار به خارج از بیمارستان برای تهیه دارو و ملزومات پزشکی، همچنان ممنوع

حریرچی درباره‌ی جلوگیری از تخلفات پزشکی و تعرفه‌ای، اظهار کرد: اکثریت همکاران ما قانون را رعایت می‌کنند، اما صریحا تاکید می‌کنم که هرگونه دریافتی خارج از تعرفه مصوب و یا خارج از صورت‌حساب داروخانه یا بیمارستان کاملا غیرقانونی است. همچنین هرگونه فرستادن بیمار به خارج از بیمارستان برای تهیه ملزومات پزشکی ممنوع است و حتما باید از آن جلوگیری شود. از مردم خواهش می‌کنم در صورت دیدن چنین تخلفاتی حتما به سامانه ۱۹۰ اطلاع دهید. در عین حال این سامانه می‌تواند اطلاعات داروها را نیز در اختیار مردم قرار دهد.

وی ادامه داد: باید توجه کرد که برخی داروهای خاص را در برخی داروخانه‌های دولتی و بزرگ توزیع می‌کنیم. البته متوجه هستیم که با این کار مشکلاتی برای مردم ایجاد می‌شود، اما از مردم می‌خواهیم که در این دوران کمک کنند تا بتوانیم این مقطع را بگذرانیم.

تشکیل پرونده الکترونیک سلامت برای بیش از ۷۲ میلیون ایرانی

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه صحبت‌هایش، گفت: از مردم می‌خواهم حتما به مراکز بهداشتی و درمانی دولتی مراجعه کرده و پرونده الکترونیک سلامت خود را تشکیل دهند. در حال حاضر اطلاعات اولیه بیش از ۷۲ میلیون نفر را در پرونده الکترونیک سلامت وارد کرده‌ایم و بیش از ۵۲ میلیون نفر حداقل یک خدمت در قالب پرونده الکترونیک دریافت کرده‌اند.  بنابراین آماده می‌شویم تا مراحل اجرای آن را که بحث نسخه‌نویسی الکترونیک و نظام ارجاع است را پیش بریم. در حال حاضر در استان کرمان و همچنین مراکز ملکی تامین اجتماعی نسخه‌نویسی الکترونیک آغاز شده و نظام ارجاع نیز در گلستان و گیلان وضعیت خوبی دارد. باید توجه کرد که مردم با مراجعه به مراکز دولتی می‌توانند مورد غربالگری هم قرار گیرند.

حریرچی ادامه داد: در حال حاضر ۶.۵ میلیون نفر فرد مبتلا به فشار خون در کشور وجود دارد که از بیماری خود خبر ندارند. حال اگر این افراد به مراکز درمانی دولتی مراجعه کنند، این موارد چک شده و در صورت نیاز خدمات لازم به آنها ارائه می‌شود.

و اما ماجرای مهمان جنجالی برنامه فرمول یک و اظهارات اخیر مجری

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره توضیحات مجری برنامه فرمول یک درباره پرونده یک کودک مبتلا به بیماری صعب‌العلاج، اظهار کرد: اولا از صداوسیما و برخی مجریانی که در حوزه سلامت فعالیت دارند، تشکر می‌کنیم، اما در برخی موارد افراد در برنامه زنده کار از دستشان خارج می‌شود. بنابراین اجازه دهید سلامت مردم را وزارت بهداشت و پزشکان پیش برند و بحث حمایت از بیماران را هم به وزارت بهداشت و خیریه‌ها بسپارید. در این مورد خاص مشخص شد که ۹۰ درصد هزینه‌ها از سوی وزارت بهداشت مورد حمایت قرار گرفته بود و مابقی هزینه‌ها را هم موسسه محک انجام داده بود. در همین‌جا از موسسه محک که مشکلات بیماران سرطانی را حل کرده و رسیدگی می‌کند، تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: تجربه این پرونده نشان داد که تبلیغات غیرحرفه‌ای و تبلیغاتی نتیجه نمی‌دهد و گاهی به دلیل عدم درک درست مطلب، موضوع تغییر می‌کند. در عین حال مطالبی که دراین مورد گفته می‌شود منصفانه است و به طور صریح و ضمنی اشتباهات را پذیرفته‌اند. در عین حال ما همواره اقدامات‌مان را در زمینه‌ کمک به بیماران پیش خواهیم برد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.