حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز ( دوشنبه ۲۸ آبان) در جریان سفر به استان آذربایجان غربی با حضور جمع مردم ارومیه طی سخنانی اظهار داشت: برای من افتخار بزرگی است که امروز مهمان شما مردم بزرگوار، قوی و مرزبانان  جمهوری اسلامی ایران و مردم آذربایجان غربی  هستیم.

وی افزود: خوشحالم که امروز سفر را از شهر دارالایمان، شهر فرهنگ، علم و دانش و ایثار و عرفان آغاز می‌کنیم. شهر خوی در میان همه مردم ایران به عنوان شهری پرنشاط و نگینی میان مرزهای غربی ایران می‌درخشد. خوشحالم که در ماهی مهمان شما هستم که همه ما مهمان پیامبر عظیم الشان اسلام،  امام صادق (ع) و ماه آغاز  ولایت حضرت ولی عصر (عج)  هستیم.

روحانی گفت: پیامبر اکرم برای ما و همه مردم جهان خیر و برکت، برادری، هم زیستی مسالمت آمیز، اخلاق و زندگی مادی و معنوی را برای بشر به ارمغان آورد. فخر ما این است که ما پیرو پیامبر رحمتی هستیم که برای همه جهانیان  پیام آور رحمت بود. فخر ما اسلام است و فخر ما اسلام است و البته ما ایرانیان به آذربایجان قهرمان هم فخر می‌کنیم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: آذربایجان همواره به عنوان سنگر حفاطت از ایران بزرگ و مقتدر اسلامی بوده  و امروز نیز هست. ما در سایه مراسم و  مسیر و راهی که پیامبر اکرم، ما را آشنا کرده است  امروز در مسیر اقتدار ایران اسلامی حرکت خواهیم کرد. 

وی افزود: من قبل از اینکه به آذربایجان و خوی عزیز نکاتی را عرض کنم لازم می‌دانم از مردم شریف ایران در این ماه‌ها دشمنان ما می‌خواستند ما را از استقلال، آزادی، اسلامیت جمهوریت و مردم سالاری پشیمان کنند در برابر دشمنان ایستادگی کردید. آنها می‌خواسند ۱۳ ابان را ایران آشفته ببنیند و می‌خواستند این روز را روز غم و اندوه مردم ایران مشاهده کنند.اما مردم ایران با مقاومت و ایستادگی خود روز ۱۳ آبان را  روز قدرت و ایستادگی در برابر دشمنان به نمایش گذاشتند. ملت ایران پاسخ آنها را در روز ۲۲ بهمن خواهد داد.

روحانی گفت: درود بر مردم قهرمانی که چهلمین سالگرد انقلاب را به رخ دشمنان خواهد کشید و به دشمنان اثبات می‌کنید که با فشار بر مردم ایران و ایجاد مشکلات برای مردم قادر نیستند مردم ما را از اهداف بلندشان بازگردانند.

رئیس جمهور تاکید کرد:‌ ما آزاد و مستقل می‌مانیم و در برابر آمریکا سر فرود نخواهیم آورد. کاخ نشینان کاخ سفید بدانند ملت ما ملت غیور و بزرگی است که همواره پیرو سالار شهیدان امام حسین (ع) و فرهنگ عاشورا بوده و ما فقط در برابر خداوند بزرگ رکوع و سجود می‌کنیم و در برابر هیچ قدرتی سر فرود نخواهیم آورد.

روحانی افزود: دشمنان ما در مسیر ایجاد فشار اقتصادی و فشار جنگ روانی بر ملت ایران هستند، آنها فکر می‌کنند در سایه فشار به مردم در برابر حرف نا حق و نابجای آنها  تسلیم می‌شویم. مردم ایران باید بدانند که ما به عهدمان وفادار بودیم و در قراردادهایمان با دنیا طبق اصول اسلامی عمل کردیم و ما آغازگر منازعه با کسی نبودیم اما آنها در پی شکست‌های  پی در پی در منطقه به فکر انتقام از ملت ایران هستند آنها فکر می‌کنند این جوانان ایران هستند که پای استعمار را  از منطقه قطع کردند.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: آنها فکر می‌کنند  اگر در عراق و سوریه و لبنان شکست خوردند به خاطر ایستادگی ملت ایران است. در حالی که اشتباه می‌کنند. این ایستادگی کل ملت‌های مسلمان است. در کنار ملت ایران ملت سوریه یمن افغانستان، لبنان و سراسر دنیای اسلام به فکر استقلال و ایمان و ایستادگی خود هستند البته اگر هر وقت برادران ما از ما یاری بخواهند ما به وظیفه دینی خود عمل می‌کنیم و آنها را یاری می‌کنیم.  ما می‌دانیم شما ناراحت و عصبانی  هستید از اینکه نگذاشتیم داعش را در این منطقه مسلط کنید. می دانیم شما نتوانستید به اهدافتان در یمن و افعغانستان و سوریه برسیم و از این موضوع عصبانی هستید و احساس شکست می‌کنید.می‌دانیم در برابر مردم یمن ناچار شدید که سر فرود بیاورید اما چرا می‌خواهید از مردم ایران انتقام بگیرید به اشتباهات خود برگردید و این اشتباهات را اصلاح کنید.

وی خاطرنشان کرد: فکر می‌کنید اگر صادرات نفت ما را قطع کنید، اگر ارتباط ما را با کشورهای همسایه را قطع کنید، که نخواهید توانست ؛ می توانید پیروز شوید؟ ما به حول و قوه الهی نفتمان را خواهیم فروخت، ارتباط نزدیک تر با همسایگان برقرار می‌کنیم؛ رابطه مان را با همسایگانی مثل ترکیه جمهوری آذربایجان عراق و دیگران مستحکم‌تر می‌کنیم.

وی گفت: آمریکا قادر نیست رابطه ملت ایران را با ملت برادر عراق و ترکیه تضعیف کند. ما همه مسلمان هستیم ، در کنار هم ایستادیم. مخصوصا مردم عزیز آذربایحان که همواره به عنوان استان مرزبان ایران بوده است. در شرایط امسال در شرایط سال آینده مردم ما باید با امیدواری کامل به آینده ایران نگاه کنند نخواهیم گذاشت فشارهای آمریکا و صهیونیست زندگی مردم را با مشکلات بزرگ رو به رو کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه ما در هیچ شرایطی نخواهیم گذاشت مردم در کالاهای اساسی دچار مشکل عمده شوند،  تصریح کرد:‌ کالاهای اساسی را آنچه در داخل باید تولید شود با همت و ایثار و کمک مردم تولید خواهیم کرد و آنچه لازم است از خارج وارد کنیم وارد خواهیم کرد. روز یکشنبه یعنی دیروز در دولت بحث بودجه سال آینده را آغاز کردیم و این هفته و هفته آینده به طور مداوم این بحث را ادامه خواهیم داد تا بودجه سال آینده را تدوین و تکمیل کنیم اول سخن دیروز در دولت این بود که کالاهای اساسی با همان قیمتی که امسال با دلار ۴۲۰۰ تومانی وارد کردیم در سال آینده هم با همین قیمت وارد خواهیم کرد. 

روحانی افزود: من کاملاً می‌دانم که شرایط زندگی مردم نسبت به ماه‌های گذشته سخت‌تر شده است، قیمت اجناس در مسیر صعودی بوده است همه تلاش دولت در این است که این تورم را مهار کنیم و اشتغال را شبیه سال گذشته و امسال در مسیر ارتقا قرار دهیم. می‌دانیم شرایط برای ما سخت‌تر شده است اما مسیر پیشرفت هم در بعضی از امور آسان‌تر شده است. درست است که تولید مقداری سخت شده اما در عین حال صادرات می‌تواند تولید ما را به حرکت در آورد. هم در کشاورزی و هم در صنعت امروز مسیر صادرات می‌تواند کشور ما را به حرکت در آورد. 

وی گفت: در صنایع دستی در روستاها نسبت به جذب گردشگر در سراسر کشور در صادرات مواد غذایی که می‌توانیم صادر کنیم در صادرات مواد پتروشیمی، معدنی و صنعتی می‌توانیم صادرات را افزایش دهیم. بسیاری از واحدهای ما امروز به خاطر قیمت ارز که یک شمشیر دو لبه است و از یک طرف به مردم فشار می‌آورد، از یک طرف مردم را تشویق به صادرات می‌کند همواره در فکر کنترل قیمت خواهیم بود تا ثبات را به جامعه برگردانیم

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.