مهران امیرمعینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره آخرین وضعیت صادرات گاز به عمان اظهار داشت: ما به طرف عمانی درخواست برگزاری جلسه دادیم و منتظریم که به تهران بیایند تا بتوانیم سند چارچوب همکاری را نهایی کنیم، سپس برای تهیه اسناد مناقصه برویم.

وی افزود: هنوز برای صادرات گاز به این کشور دیر نشده، هفته گذشته نامه زدیم و درخواست مذاکره کردیم، در برخی موارد سند مثل مباحث حقوقی و بعضی قوانین دو کشور اختلاف نظر داریم، اگر این موارد در جلسه‌ی پیش‌رو حل و نهایی شود، به امضای طرفین خواهد رسید.

مدیر عامل شرکت ملی صادرات گاز بیان کرد: قرارداد ما با این کشور طبق توافق اولیه 15 ساله است، اگر به مرحله نهایی برسیم شاید برای بلندمدت‌ قرارداد منعقد کنیم.

گاز صادر می‌کنیم، ال.ان.جی می‌گیریم

وی در ادامه توضیح داد: صادرات گاز به عمان در دو فاز انجام می‌شود، در فاز اول 6 تا 7 میلیون متر مکعب گازی که با خط لوله به این کشور می‌رود تبدیل به ال.ان.جی شده و به ایران تحویل داده می‌شود و ما بازاریابی می‌کنیم، بخش دیگر را باید در منطقه و مقاصد مصرف دیگر بازاریابی کرده یا صادرات مجدد داشته باشیم.

امیرمعینی خاطرنشان کرد: اگر مشکلات داخلی قیمت در عمان حل شود در این کشور بازاریابی می‌کنیم اما در مرحله اول تبدیل به ال.ان.جی مطرح است. ما بابت تبدیل گاز به ال.ان.جی باید هزینه‌ای به طرف عمانی پرداخت کنیم و آنها به ما ال.ان.جی تحویل دهند. با توجه به اینکه قیمت‌های داخلی عمان یارانه‌ای بوده و بین‌المللی نیست، فعلا نتوانسته‌ایم در این کشور بازاریابی کنیم، ولی راه‌های مختلفی وجود دارد مثلا می‌توانیم در این کشور سرمایه گذاری و گاز را تبدیل به برق، پتروشیمی کرده و صادر کنیم. اینها بحث‌هایی است که مطرح است ولی تا چارچوب همکاری نهایی نشود، نمی‌توان وارد فاز بازاریابی شد.

امارات؛ مقصد بعدی صادراتی ایران

وی یادآور شد: می‌توانیم از این کشور صادرات مجدد هم داشته باشیم، البته بحث‌های سیاسی نیز مطرح است اگر اینگونه مشکلات حل شود، می‌توانیم بازار امارات را داشته باشیم، می‌توان نیم نگاهی به هند داشت، حتی صادرات به یمن می‌تواند مطرح باشد هر چند این کشور اکنون گرفتار مسائل داخلی خودش است.

قرارداد عمان را نهایی کنیم تا از دست نرود

مدیر عامل شرکت ملی صادرات گاز گفت: بازار هر روز در حال تحول است به راحتی نمی‌توان همه چیز را همین حالا تمام شده تلقی کرد، 5 سال پیش عمان به گاز ما نیاز داشت اکنون با توجه به اینکه میادین جدید این کشور به مرحله تولید رسیده‌اند نیازی به گاز ما احساس نمی‌کنند و تولید داخلی نیازهایشان را پوشش می‌دهد، بنابراین در مورد اینکه تا چند سال دیگر چه تحولی ایجاد می‌شود امروز نمی‌توان به صورت متقن حرف زد، در هر حال امیدواریم 5 سال آینده خط صادراتی گاز به عمان به بهره برداری برسد و بازار جدیدی برای ما در این کشور باز شود.

ترک‌ها مشتری ما می‌مانند

وی همچنین به تداوم صادرات گاز ایران به ترکیه با توجه به رایزنی‌های روس‌ها برای ورود به این بازار اشاره و اظهار داشت: ترکیه به شدت دنبال متنوع سازی مبادی وارداتی خود است، ترک‌ها نمی‌خواهند وابسته به یک کشور باشند و از این موضوع به عنوان ابزاری برای تعدیل قیمت‌ها استفاده می کنند، بنابراین اینکه کاملا ما را از منابع وارداتی خود حذف کنند، بعید است.

امیرمعینی خاطرنشان کرد: ترکیه به شدت خط لوله را پیگیری می‌کند و این سیاست را دنبال می‌کند که از وابستگی به یک کشور کم کند. با توجه به رشد تقاضای گاز و مباحث زیست محیطی بعید است حجم گاز وارداتی از ما به ترکیه تغییر کند چون سرمایه گذاری انجام شده، به هر روی مذاکرات آتی ما با این کشور حول قیمت‌ها خواهد بود.

اروپا مقصد دهن پرکن برای گاز ایرانی

وی با بیان اینکه بازارهای منطقه‌ای پاکستان و هند، همچنین اروپا را نباید از نظر دور بداریم، گفت: اکنون صادرات به اروپا مطرح است، باید بازار اروپا را به صورت ال.ان.جی مد نظر قرار دهیم، در شرایط تحریم خط لوله گزینه بهتری برای ورود به بازار اروپا است، اما به نظر می‌رسد ال.ان.جی کم چالش‌تر است چون ترانزیت از چند کشور مذاکرات را طولانی خواهد کرد و احتمالا قیمت‌ها رقابتی نباشد چون باید تعرفه‌ای هم بابت  کشورهایی که لوله از آنها عبور می‌کند، پرداخت کنیم.

دنیا ال.ان.جی و قرارداد کوتاه مدت را به خط لوله ترجیح می‌دهد

این مقام مسئول با بیان اینکه در شرایط کنونی صادرات از طریق ال.ان.جی مطمئن‌تر است، تاکید کرد: با توجه به تحولات بازار گاز و پیشرفت‌های حاصله در ال.ان.جی قراردادها کوتاه مدت‌تر و تک محموله‌ای شده و تمایل کشورها به قراردادهای بلندمدت کمتر شده است.

عراق پول گاز را به دینار می‌دهد

وی درباره دریافت پول گاز صادراتی به عراق به دینار نیز بیان کرد: به خاطر بحث تحریم و مشکلات نقل و انتقال امکان پرداخت پول به دلار و یورو فعلا میسر نیست. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.