نگاهی به مراحل ترقی القحطانی تا خروج وی از دایره تصمیم گیری ها در عربستان نشان دهنده نقش وی در پرونده قتل خاشقچی منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه بوده که در پی می آید.

**ورود القحطانی به دایره قدرت در عربستان

القحطانی متولد هفتم ژوئن ۱۹۷۸ (۱۷ خرداد ۱۳۵۷) در ریاض است که تحصیلات متوسطه خود را در پایتخت ادامه داد و با مدرک کارشناسی در رشته حقوق از دانشگاه «ملک سعود» عربستان فارغ التحصیل شد.

وی مدرک کارشناسی ارشدش را در رشته حقوق از دانشگاه «نایف» در گرایش عدالت کیفری کسب کرد، بعدها مسئول آموزش افسران نیروی دریایی در دانشگاه ها شد و به عنوان مدرس در دانشکده نیروی هوایی «ملک فیصل» فعالیت داشت و تا درجه سروانی پیش رفت.

القحطانی پیش از آن که به دربار پادشاهی سعودی منتقل شود، با انتشار مقالات در روزنامه های وابسته به هیات حاکمه عربستان شناخته شد. وی بازهم پله های ترقی و روند نزدیک شدن به دایره قدرت را طی کرد و در سال ۲۰۰۳ و زمان ولیعهدی «عبدالله بن عبدالعزیز» به عنوان مشاور حقوقی دفتر وی منصوب شد.

القحطانی بعدها به عنوان مدیر اداره اطلاع رسانی در دبیر خانه ولیعهد و مشاور در دفتر رئیس دربار پادشاهی و معاونت وی کار کرد.

سال ۲۰۱۲ بود که القحطانی توانست رسما به دربار پادشاهی عربستان راه یافت و سه سال بعد و در سال ۲۰۱۵ به عنوان مشاور دیوان پادشاهی منصوب شد؛ مقامی که به وی اجازه می داد تا به دایره قدرت به ویژه شخص بن سلمان نزدیک تر شود.

القحطانی در سال ۲۰۱۷ به عنوان رئیس اتحادیه امنیت سایبری و نرم افزاری، و یکسال بعد، به عنوان ناظر کل کمیته عالی فدراسیون های ورزش های رزمی منصوب شد.

** دیدگاه رسانه ها درباره القحطانی

براساس گزارش روزنامه واشنگتن پست، القحطانی مجری تمام عیار مسئولان عربستانی بود که مخالفان سعودی خارج از این کشور را هدف قرار می داد.

این روزنامه افزود: القحطانی با خاشقچی ارتباط برقرار کرد و از وی خواست که در امنیت کامل به عربستان بازگردد، اما این روزنامه نگار به دوستانش اعلام کرد که وی نه به مشاور دربار اعتماد دارد و نه به پیشنهادی که طرح کرده است.

خاشقچی از القحطانی به عنوان مهم ترین فردی یاد کرد که در دوران بن سلمان در رسانه فعالیت دارد، وی بود که روابط عمومی و رسانه های سعودی را مدیریت و کنترل می کرده است.

از دیدگاه القحطانی، روزنامه نگاران در لیست سیاه وی قرار داشتند و شهرتش به خاطر ایجاد رعب و وحشت در میان اصحاب رسانه بوده است.

همانگونه که برخی رسانه های عربی زبان پیشتر فاش کردند: القحطانی به مقام های ارشد سعودی بسیار وفادار بوده است و در صورتی که هریک از شاهزاده ها، درخواستی را مطرح می کردند، مشتاقانه در صدد اجرای آن بر می آمد.

رسانه ها از وی به عنوان یکی از مهمترین افرادی نام می برند که نامش با بحران جدید در شورای همکاری خلیج فارس در ژوئن ۲۰۱۷ (۱۵خرداد ۹۶) و تحریم قطر گره خورده است.

** سقوط آزاد القحطانی:

به همان میزانی که رشد القحطانی و نزدیک شدن به دایره قدرت سریع اتفاق افتاد، سقوط وی نیز به همان میزان شدید بود، ۲۰ اکتبر (۲۸ مهرماه) گذشته، «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان در نیمه های شب، در حکمی شماری از مسئولان برجسته دستگاه امنیتی را از کار برکنار کرد که وی از جمله این افراد بود.

رسانه های عربی از جمله شبکه قطری «الجزیره» گزارش دادند که القحطانی طراح قتل خاشقچی از طریق اسکایپ بوده است و از این طریق شروع به اهانت به این روزنامه نگار منتقد کرده است.

براساس اعلام رسانه ها، خاشقچی پاسخ اهانت و فحاشی القحطانی را داده است و پس از آن که مشاور وقت دربار سعودی حریف این روزنامه نگار نمی شود، از تیم امنیتی اعزامی سعودی به استانبول می خواهد که از شر وی خلاص شوند و به آنان دستور داد: سر این سگ را برای من بیاورید.

پس از ۱۸ روز سکوت کامل مقام ها و مسئولان سعودی و انکار قتل خاشقچی در کنسولگری سعودی در استانبول، دادستانی کل این کشور جزئیات نتایج تحقیقات قتل این روزنامه نگار را اعلام و بیان کرد: القحطانی شخصیت نزدیک به ولیعهد ممنوع السفر و تحت بازجویی است.

با وجود اعلام دادستانی عربستان، مبنی بر ممنوع السفر شدن القحطانی و این که وی تحت بازجویی قرار گرفته است، اما این نهاد قضایی سعودی در اظهارنظری عجیب اعلام کرد: بن سلمان هیچ اطلاعی از این ماموریت نداشته است.

با توجه به این که القحطانی همیشه خود اعتراف کرده است که مجری امین دستورات و فرمایشات آقای خود؛ یعنی ولیعهد است، اعتبار بیانیه دادستانی عربستان و نیز سخنان «عادل الجبیر» وزیر امورخارجه سعودی مبنی بر این که بن سلمان هیچ ارتباطی با این ماموریت نداشته را با چالش زیادی رو به رو کرده است، آن هم پس از آن که حتی سازمان های آمریکایی از جمله سازمان مرکزی اطلاعات واشنگتن (سیا) در تحقیقات خود به این نتیجه رسید که بن سلمان آمر اصلی قتل خاشقچی بوده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.