دبیر هیات نظارت بر مطبوعات با اعلام اینکه هفدهمین دوره انتخاب نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات ساعت ۲۰ به پایان رسید، گفت: با مشارکت ۱۷۱۳ نفر از مدیران مسئول واجد شرایط، نصاب مشارکت بالای ۵۰درصدی در برگزاری انتخابات در مرحله نخست بدست آمد.

علاء الدیم ظهوریان افزود: با توجه به صراحت آیین نامه اجرایی انتخابات، منتخب مدیران مسئول نیز بایستی اکثریت مطلق آرا را کسب نماید که این نصاب، با اندکی فاصله به دست نیامد.

مهدی رحمانیان، مدیرمسئول روزنامه شرق و حسین انتظامی، مدیرمسئول نشریه فارغ التحصیلان، دستیار ارشد وزیر ارشاد و سرپرست سازمان سینمایی، بیشترین آرای انتخاب نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات را کسب کردند.

 

وی افزود: بر همین اساس و مطابق تبصره یک ماده ۳۳ آیین نامه اجرایی قانون مطبوعات، انتخابات دو هفته بعد در تاریخ یکشنبه ۱۱آذرماه برگزار می شود.

 

دبیر هیات نظارت بر مطبوعات ضمن تقدیر از خبرنگاران و مدیران رسانه‌ها برای حضور مناسب در انتخابات، از نمایندگان سازمان بازرسی کل کشور، پلیس فتا و مرکز ماهر وزارت ارتباطات که در طول برگزاری انتخابات، حضور فعال و موثری داشتند، قدردانی کرد.

 

وی یاد آور شد: نظر به درخواست مدیران مسئول رسانه‌های استانی و بروز برخی اختلالات اینترنتی در برخی نقاط کشور، با تایید کمیته سه نفره ناظر بر هفدهمین دوره انتخابات نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات، زمان رای‌گیری با دوبار تمدید تا ساعت ۲۰ ادامه یافت.

 

دبیر هیات نظارت بر مطبوعات یادآور شد: مطابق تبصره ۴ ماده ۳۳ آیین نامه اجرایی قانون مطبوعات بر مطبوعات، تعداد ۳۴۱۵نفر از مدیران مسئول واجد شرایط رای‌دهی در این دوره از انتخابات شناخته شدند.

 

ظهوریان گفت: این انتخابات بین ۱۲۲ نفر از مدیران مسئول متقاضی حضور در هیات نظارت بر مطبوعات برگزار و نتایج آن بلافاصله پس از اتمام زمان رای‌ گیری و تایید کمیته متشکل از نمایندگان قوای سه گانه منتشر ‌شده است.

 

به گفته وی با توجه به انصراف ۴۵ نفر از نامزدها تا ساعت ۹ صبح امروز، این انتخابات الکترونیکی بین افراد واجدالشرایط از مدیران مسئول متقاضی حضور در هفدهمین دوره هیات نظارت بر مطبوعات برگزار‌شد.

 

دبیر هیات نظارت بر مطبوعات گفت: سه هزار و ۴۱۵ نفر از مدیران مسئول واجد شرایط رای‌دهی در این دوره از انتخابات بودند. 

براساس اعلام دبیرخانه هیات نظارت بر مطبوعات، ظهوریان در تشریح تمهیدات امنیتی این دوره از انتخابات گفت: نمایندگان مرکز «ماهر» وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات، همچنین پلیس «فتا» در ستاد انتخابات برای افزایش ضریب امنیت انتخابات حضور داشتند.

 

وی افزود: این کار با هدف نظارت بر حسن انجام انتخابات هیات ویژه‌ای از سوی سازمان بازرسی کل کشور با حضور در ستاد انتخابات هیات نظارت بر مطبوعات بر روند برگزاری انتخابات نظارت کردند.

 

ظهوریان ضمن اشاره به تعدد نامزدها و حضور مدیران مسئول رسانه‌هایی با گرایش‌ها و نحله‌های متنوع فکری و سیاسی و همچنین کمپین‌های مختلف رسانه‌ای، فضای حاکم بر این دوره از انتخابات را بسیار رقابتی‌تر از دوره‌های گذشته ارزیابی کرد. 

**هفدهمین دوره انتخابات نماینده مدیران مسئول

به گزارش ایرنا، بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات هفدهمین دوره انتخابات نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات با مشارکت فعال مدیران رسانه‌ها پرشور برگزار شد.

 

هیات ناظر برانتخابات هفدهمین دوره انتخابات نماینده مدیران مسئول، با حضور نمایندگان سه قوه تشکیل و صلاحیت ۱۶۷ نامزد این دوره را تایید کرد. این اسامی به همراه دیگر توضیحات لازم هم اکنون در سایت معاونت مطبوعاتی به نشانی https://press.farhang.gov.ir قابل مشاهده است. همچنین براساس اعلام این معاونت، سامانه جامع رسانه‌های کشور ضمن ارسال پیامک برای افراد واجدالشرایط، فهرست اسامی آنها را در صفحه اول سامانه منتشر کرد.

 

این گزارش می افزاید: نامزدهای هفدهمین دوره انتخابات نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات می‌توانند با مراجعه به حساب کاربری خود در سامانه جامع رسانه‌ها از آخرین وضعیت خود مطلع شوند.

 

هیات نظارت بر مطبوعات در کشور براساس ماده ۱۰ و ۱۱ قانون مطبوعات شکل گرفته و این هیات یک نهاد فرا قوه ای است که در ترکیب آن، نمایندگانی از سه قوه نیز حضور دارند.

 

این هیات نقش مهمی در نظارت بر رسانه دارد چرا که در همان ابتدای حیات رسانه با مجوز و تائید صلاحیت هیات نظارت به وجود می آید و در طول حیات نیز بر بقای شرایط تبصره ماده ۱۱ و عدم تحقق یکی از موارد مندرج در مواد ۶ و ۷ نظارت دارد و در صورت لزوم می تواند رسانه ها را از ادامه کار خود منع کند.

 

دبیرخانه هیأت نظارت با امکانات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل می‌شود و زیر نظر آن هیأت انجام وظیفه می‌کند و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز ریاست هیأت نظارت بر مطبوعات را بر عهده دارد و پاسخگوی عملکرد هیأت مذکور در مجلس و ‌دیگر مراجع ذی صلاح است.

 

بر اساس ماده ۱۱ این قانون مطبوعات، رسیدگی به درخواست صدور پروانه و تشخیص صلاحیت متقاضی و مدیر مسئول به عهده هیأت نظارت بر مطبوعات است.

 

طبق ماده ۱۰قانون مطبوعات، اعضای هیأت نظارت بر مطبوعات شامل یک قاضی به انتخاب رئیس قوه قضائیه، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یا نماینده تام‌الاختیار وی، یک نماینده مجلس شورای اسلامی به انتخاب مجلس، یک استاد دانشگاه به انتخاب وزیر فرهنگ و آموزش عالی، یک مدیر مسئول مطبوعات به انتخاب آنان، یک استاد حوزه علمیه به انتخاب شورای عالی حوزه علمیه قم و یک عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به انتخاب آن شورا هستند.

**بازدید قاضی سراج از روند برگزاری انتخابات 

همچنین ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور بعداز ظهر امروز با حضور در ستاد انتخابات هفدهمین دوره انتخابات نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات ضمن بازدید از روند برگزاری این دوره انتخابات ،پاسخگوی خبرنگاران حاضر در ستاد انتخابات بود.

 

قاضی سراج با تاکید بر مشارکت حداکثری مدیران مسول رسانه‌ها در این انتخابات گفت: تا کنون ۴۰ درصد واجدین شرایط رای‌دهی از سراسر کشور در این انتخابات شرکت کرده اند ابراز امیدواری کرد که در ساعات باقیمانده، انتخابات به نصاب لازم یعنی نیم بعلاوه یک برسد و نماینده مدیران مسئول در مرحله اول شود.

 

به‌گفته وی این دومین دوره‌ای است که این انتخابات به صورت الکترونیک برگزار می شود و پیش از آن بیشتر شرکت کنندگان از بعد مسافت و دوری راه برای حضور در انتخابات گلایه داشتند.

 

سراج تصریح کرد: مرکز «ماهر» وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات، پلیس «فتا» و سازمان بازرسی کل کشور از ابتدا تا پایان زمان برگزاری انتخابات نماینده مدیران مسئول و شمارش آرا، با حضور خود بر این انتخابات نظارت دارند.

 

محمد سلطانی فر معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز طی روزهای گذشته در پیامی از مدیران مسئول رسانه‌ها برای حضور حداکثری در هفدهمین دوره انتخاب نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات دعوت کرد.

** جزئیات نحوه میزان شرکت کنندگان در انتخابات دور دوم بزودی اعلام می شود

دبیر هیات نظارت بر مطبوعات در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با اشاره به تعداد و شمار شرکت کنندگان در این دوره انتخابات نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات ،گفت: میزان و جزئیات برگزاری دوره بعدی انتخابات طی روزهای آینده با حضور نمایندگان قوای سه گانه بررسی و نتیجه نهایی بزودی پس از این نشست اطلاع رسانی خواهد شد. علاء الدین ظهوریان در عین حال افزود: از آنجائیکه درقانون موجود به صراحت نحوه شرکت میزان و تعداد شرکت کنندگان در دوره بعدی مشخص نشده است نیاز است تا با حضور نمایندگان سه قوه مراتب بررسی و جمع بندی شود.

 

به گفته وی درصدد هستیم در کوتاه ترین زمان ممکن این نشست برگزار و نتیجه نهایی از طریق سایت معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نشانی https://press.farhang.gov.ir منتشر خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.