گزارش روز یکشنبه خبرگزاری رسمی عربستان (واس) حاکی است : شاهزاده &#۳۹;ترکی بن محمد بن فهد عبدالعزیز &#۳۹; مشاور دیوان پادشاهی سعودی پیام شفاهی ملک سلمان را به کویت برد .
این گزارش افزود : نماینده ویژه ملک سلمان همچنین با 'ناصر صباح الاحمد الصباح' معاون نخست وزیر و وزیر دفاع کویت که به تازگی از سفر درمانی به کشور بازگشته است دیدار و پیام تبریک شاه و ولیعهد عربستان به مناسبت بهبودی را به او تقدیم کرد.
اختلاف بین دو کشور در سال ۲۰۱۴ میلادی موجب بسته شدن میدان های نفتی در منطقه بی طرف به ویژه دو میدان &#۳۹;الخفجی&#۳۹; و &#۳۹;الوفره&#۳۹; شد و تاکنون تمامی تلاش ها برای حل مشکل و بازگشایی این چاهها بی نتیجه مانده است . 
از میدان نفتی الخفجی روزانه بین 280 تا 300 هزار بشکه نفت خام و از میدان نفتی الوفره هم 220 هزار بشکه نفت سنگین عربی تولید می شد.
&#۳۹;نزار العدسانی&#۳۹; رییس اجرایی شرکت نفت کویت پانزدهم آبان ماه جاری با بیان اینکه اختلافات کشورش با عربستان همچنان پابرجاست گفت که اوضاع بدتر و اختلافات بیشتر از قبل شده است .
مقام کویتی در هفتمین همایش سالیانه بخش نفت کویت ، اعلام کرد که اوضاع بعد از آنکه عربستان از امضای موافقتنامه ویژه همکاری دو جانبه در چاههای نفتی 'الخفجی' و 'الوفره' ، خودداری کرد ، بدتر هم شده است.
وی با تاکید بر آنکه وضع بدتر از آن است که پیش بینی می شد ، توضیح داد : موافقتنامه دو کشور برای امضا آماده است اما توافق ها بعد از آن شکست خورد که امور سیاسی جای مسایل فنی را در این پرونده گرفت .
العدسانی با اشاره به سفر اواخر سپتامبر 'محمد بن سلمان' ولیعهد سعودی به کویت هم گفت : این سفر خوب و موفقیت آمیز نبود.
بن سلمان ۳۰ سپتامبر (۸ مهر) در سفری که تنها چند ساعت طول کشید به کویت رفت .سفری که با حاشیه های همراه بود . حاشیه هایی که در نهایت امیر کویت را وادار به صدور دستور قطع مذاکرات و درخواست از ولیعهد سعودی برای ترک خاک کویت کرد.
گزارش های منتشره نشان داد محمد بن سلمان در مذاکرات خود با شیخ نواف الاحمد ولیعهد کویت از موضع قدرت و غرور مطالبی را از او درخواست کرده بود که اجرای آن برای هیچ کشوری از جمله کویت قابل قبول نبود.
او از مقامات کویت خواسته بود تا مناطق تقسیم شده بی طرف ، الوفره ، خیران و بندر الزور به عربستان ملحق شود و امیر و ولیعهد کویت رسما این مسئله را امضا و ابلاغ نمایند و در غیر این صورت دولت کویت می بایست مبلغ بیست میلیارد دینار کویتی به ریاض بپردازد.
بن سلمان همچنین گفته بود در صورت تایید شروط از سوی کویت، سعودی با اقداماتی چاههای نفتی الوفره و الخفجی را برای جبران خسارات کویت فعال خواهد کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.