در ماه های گذشته اسحاق جهانگیری - معاون اول رئیس جمهور - اعلام کرده بود که برای مقابله با تحریم های یک طرفه آمریکا نفت خام در بورس انرژی عرضه می‌شود. بعد از چند ماه رییس جمهور نیز به این موضوع تاکید کرد و بعد از مدت ها یک میلیون بشکه نفت خام سبک ایران در رینگ بین‌الملل بورس انرژی عرضه شد.

هر چند که قیمت نفت خام از قیمت پایه بشکه‌ای ۷۹ دلار تعدیل شد اما در نهایت هشت محموله ۳۵ هزار بشکه‪‎‌‬ای در عرضه نخست و فروش ۲۰ محموله ۳۵ هزار بشکه‪‎‬ای در مرحله دوم، در مجموع عرضه آزمایشی نسبتا موفقی را در بورس انرژی رقم زد.

مسئولان معتقدند در جریان این عرضه آزمایشی، بازخوردهای سازنده‌ای دریافت شده است. آن‌ها تاکید می‌کنند که همچنان منتظر پیشنهادها و نظرهای سازنده بخش خصوصی هستند تا با لحاظ کردن آنها، نقاط قوت کار را افزایش دهند و فضا را برای عرضه‪‎‬ای موفق‪‎‬تر و مطمئن‪‎‬تر فراهم کنند.‬

خوشرو - دبیر امور بین الملل شرکت ملی نفت - با اشاره به تصمیم‪‎‬گیری درباره افزایش مهلت تسویه ارزی به ۶۰ روز و همین‌طور انعطاف قیمتی در عرضه، می‌گوید «شرکت ملی نفت ایران شرایط مساعدی را برای خرید نفت خام از طریق بورس انرژی برای بخش خصوصی فراهم کرده است و معتقدیم هیچ خریداری نمی‪‎‬تواند به طور مستقیم راحت‪‎‬تر از فرآیندی که در بورس انرژی شکل گرفته، نفت خریداری کند.»

علی حسینی - مدیرعامل بورس انرژی - نیز اظهار امیدواری کرده که این عرضه ها به طور منظم انجام شود و با این کار بخش ‬خصوصی بتواند وارد معاملات نفت خام شود.

گفتنی است، تعدادی از مسئولان تغییر قیمت را ناشی از کاهش قیمت جهانی نفت دانسته و و می‌گویند «قیمت کنونی نفت نسبت به زمانی که اطلاعیه نخست عرضه نفت خام در بورس انرژی منتشر شد، تقریبا حدود ۱۵ دلار کاهش یافته و این کاهش قیمت به طور طبیعی در قیمت فروش نفت در بورس انرژی هم اثرگذار است؛ همان‌گونه که قیمت نهایی نیز با توجه به قیمت روز نفت در زمان تحویل تعدیل خواهد شد.»

 

با این حساب احتمال دارد با انتشار اطلاعیه‌های عرضه نفت خام سبک، به طور منظم شاهد عرضه این کالا در بورس انرژی باشیم و بعد از آن نیز از معاملات آتی برای داد و ستد نفت استفاده شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.