شبکه خبری الجزیره می‌گوید نمایندگان جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکایی طرحی را برای توقف فروش سلاح به عربستان سعودی به کنگره این کشور برده‌اند.

این شبکه قطری همچنین گفته است که در این طرح سوخت‌رسانی به جنگنده‌های ائتلاف سعودی ممنوع شده و کسانی که از رسیدن کمک‌های بشردوستانه به یمن ممانعت کنند با تحریم مجازات می‌شوند.

همچنین به گفته الجزیره این طرح تمهیداتی را نیز برای تحریم عاملان قتل یک روزنامه‌نگار منتقد، جمال خاشقچی اندیشیده است.

الجزیره تاکنون جزئیات بیشتری از طرح مزبور را منتشر نکرده و نگفته کدام نمایندگان کنگره این طرح را ارائه کرده‌اند.

امروز وزارت خزانه‌داری آمریکا نام هفده سعودی را در ارتباط با قتل جمال خاشقچی در فهرست تحریم قرار داد. همچنین مقامات آمریکایی از جمله وزیر دفاع این کشور اخیرا از لزوم پایان یافتن جنگ علیه یمن سخن گفته‌اند.

افکار عمومی در آمریکا پس از قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگاری که در واشنگتن‌پست قلم می‌زد، نسبت به سعودی‌ها به‌شدت منفی شده است و سیاست‌مداران آمریکایی چاره‌ای جز پاسخ‌گویی به افکار عمومی در راستای برخورد با ریاض ندارند.

با این حال، به نظر می‌رسد دولت آمریکا قصد دارد ریاض را چون یک متحد حفظ کند. روز پنج‌شنبه، جیمز جفری، نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه گفت که واشنگتن برای مقابله با ایران شریکی بهتر از عربستان سعودی ندارد و بدون سعودی‌ها نمی‌توانست آنچه را که امروز [علیه ایران] انجام می‌دهد، انجام دهد.

انتظار می‌رود چنین طرحی با مخالفت جدی دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا مواجه شود. وی پس از قتل جمال خاشقچی، دست‌کم در دو مصاحبه اعلام کرده که قصد ندارد فروش سلاح به ریاض را متوقف کند. دولت ترامپ قراردادهای سنگینی با سعودی‌ها برای فروش سلاح به امضا رسانیده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.