منابع خبری گفته‌اند عربستان سعودی از اقدام دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای اعطای معافیت‌های تحریمی به ۸ مشتری نفت ایران ناخرسندند. 

خبرگزاری رویترز نوشته وقتی دونالد ترامپ تابستان سال جاری از سعودی‌ها خواست بعد از احیای تحریم‌های نفتی علیه ایران میزان تولید نفت خود را افزایش دهند، ریاض بلافاصله با این درخواست موافقت کرد.

منابع آگاه به این خبرگزاری گفته‌اند دولت ترامپ قبل از عقب‌نشینی از موضع خود برای رساندن صادرات نفت ایران به صفر و تصمیم به صدور معافیت‌های تحریمی برای مشتری‌های نفت ایران، ریاض را از این اقدام مطلع نکرده است. 

طبق این گزارش، عربستان سعودی از این اقدام دولت آمریکا که می‌تواند باعث افزایش عرضه نفت در بازارهای جهانی شود عصبانی است و در حال بررسی طرح کاهش روزانه ۱.۴ میلیون بشکه‌ای صادرات نفت کشورهای اوپک و غیراوپک برای جلوگیری از کاهش قیمت‌ها است. 

یک مقام آگاه از سیاست‌های عربستان سعودی در زمینه انرژی گفت: «سعودی‌ها از ترامپ خیلی عصبانی هستند. آنها دیگر به او اعتماد ندارند و به شدت درباره کاهش تولید فکر می‌کنند. اصلاً هیچ اطلاعی از معافیت‌ها نداشتند.»

یک منبع آمریکایی هم گفت: «سعودی‌ها در هر صورت از صدور معافیت‌ها عصبانی می‌شدند، چه آنها را مطلع می‌کردیم و چه مطلع نمی‌کردیم.»

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا ۱۸ اردیبهشت‌ماه به طور یکجانبه با نقض تعهدات آمریکا ذیل توافق هسته‌ای برجام کشورش را از این توافق خارج کرد. خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد تحریم‌های هسته‌ای که ذیل این توافق رفع شده بودند در دوره‌های ۹۰ و ۱۸۰ روزه احیا خواهند شد. 

ترامپ شامگاه دوشنبه ۱۵ مردادماه با امضای فرمانی رسماً دستور اجرای اولین بسته تحریم‌ها علیه ایران را صادر کرد. 

دومین بسته تحریم‌ها که بخش‌های کشتی‌رانی، مالی و انرژی ایران را هدف قرار می‌دهند هم از روز ۱۴ آبان‌ماه از سر گرفته شده‌اند.

دولت ترامپ، در این بسته تحریم‌ها از تلاش‌های اولیه برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران عقب‌نشینی کرده و برای ۸ کشور معافیت از تحریم‌های نفتی صادر کرد. 

تصمیم ترامپ با مخالفت‌های زیادی در سراسر جهان رو به شده است و غیر از رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی، جامعه جهانی با آن مخالفت کرده‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.