فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) با ارسال نامه‌ای به فدراسیون فوتبال تغییرات جدید در لیست مواد ممنوعه را به شرح زیر اعلام کرد:

هر ساله آژانس جهانی ضد دوپینگ (واداد)، لیست مواد ممنوعه را با اعمال تغییراتی ، از چند ماه قبل از شروع سال میلادی در اختیار فدراسیون‌ها و ورزشکاران قرار می‌دهد و ورزشکاران خود ملزم به ارزیابی لیست و رعایت لیست جدید سالانه از ابتدای سال میلادی هستند با اینحال کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال جهت همراهی با بازیکنان و صیانت از سلامت و اعتبار آنها در هر زمان آماده ارائه راهنمایی‌های لازم در این حوزه می‌باشد.

لیست جدید از ابتدای ژانویه سال ۲۰۱۹ (۱۱ دی‌ماه ۹۷) اعمال می‌شود و تمام ورزشکاران و بازیکنان فوتبال ملزم به رعایت آن هستند.

علاوه بر اعلام خلاصه تغییرات لیست ممنوعه برای سال میلادی جدید که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد، ورزشکاران باید آشنایی کامل با لیست مواد و دارو های تحت نظر برای سال جاری نیز داشته باشند؛ برای مثال موادی چون بوپروپیون، کافئین، نیکوتین، فنیل افرین، کدئین، ترامادول، استفاده از کورتون‌ها به شیوه های غیر ممنوعه (همچون تزریق درون مفصلی که بسیار شایع نیز می‌باشد) و ... در لیست تحت نظر سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ هستند.

با توجه به اهمیت این امر و همچنین تخصصی بودن آن و عدم آگاهی بسیاری که در این خصوص نسبت هم به لیست مواد و اقدامات ممنوعه و همچنین قوانین این حوزه وجود دارد‌، اکیدا توصیه میگردد کلیه بازیکنان فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی قبل از هر گونه اقدام به انجام اقدامات پزشکی و یا مصرف هر گونه دارو یا مکمل ، با پزشکان معتمد ارگان های متخصص و آگاه در این حوزه (نادو و کمیته ی پزشکی فدراسیون فوتبال) مشورت نمایند.

خلاصه‌ی  تغییرات لیست ممنوعه جهت اطلاع بازیکنان فوتبال بدین شرح است:

 

گروه S۱ مواد آنابولیک:

تغییراتی در حوزه ساده‌سازی نام ها هورمون های استروئیدی و تغییر عنوان گروه اعمال شده؛ تمامی این تغییرات در جهت تاکید مجدد بر این موضوع می‌باشد که کلیه هورمون های آنابولیک اندوژن (که توسط خود بدن ساخته میشوند و مصنوعی نیستند) و کلیه متابولیت ها و ایزومرهای آنها در صورتی که از خارج از بدن به بدن وارد شوند، ممنوع می‌باشند؛ این تغییرات عنوان تنها جهت تاکید دوباره و مجدد بر ممنوع بودن این مواد و تاکید بر نحوه‌ی ورود آنها به بدن ورزشکاران می‌باشد.

 

اسم ماده‌ی "بولاندیول" از لیست حذف شده زیرا که این ماده یکی از ایزومرهای ۱۹ نورآندروستندیول است که در همین لیست وجود دارد و نیاز به تکرار آن نمی‌باشد.

 

از آنجا که ماده‌ی اپی آندروستون در برخی مکمل‌ها مشاهده شده است، اسم این ماده به عنوان یک مثال از مواد این لیست به لیست اضافه شده است.

 

 

گروه S۲ هورمون‌های ممنوعه ، فاکتور رشد و مواد مرتبط:

علاوه بر تغییر عنوان یکی از زیرگروه‌ها برای مشخص شدن مواد مدنظر، مثال‌های بیشتری از مواد این گروه همچون داپرودوستات، وادادوستات و ماکیمولرین به لیست اضافه شده است.

 

گروه S۳ آگونیست‌های بتا۲:

ماده‌ی تره توکوینول به‌عنوان مثال به این لیست اضافه شده است، زیرا که این ماده در برخی داروهای آنفولانزا و سرماخوردگی خصوصا در کشورهای آسیایی مشاهده شده است.

 

گروه S۴ هورمون ها و تعدیل کننده های متابولیک:

ماده‌ی ۲- آندروستنون و تمام آنالوگ‌ها و ایزومرهای آن از قسمت S۱ به این قسمت انتقال یافته است.

علاوه بر تغییر عنوان یکی از زیرگروه‌ها، مثال‌های متعددی از مواد این گروه همچون دوماگروزوماب، استامولوماب، فولیستاتین، پروپپتید مایوستاتین، بیماگروماب و ... نیز به لیست اضافه شده‌اند.

 

گروه M۳ دوپینگ ژنی و سلولی:

جهت نشان دادن اینکه تغییرات سلولی نیز در این گروه قرار می‌گیرند، عنوان این گروه به "دوپینگ ژنی و سلولی" تغییر یافته است؛ استفاده از سلول‌های بنیادی، تا زمانی که جهت بازگرداندن عملکرد طبیعی منطقه ی مدنظر باشد و موجب ارتقا عملکرد نگردد، ممنوع نیست. 

 

گروه S۶ محرک‌ها:

علاوه بر اضافه کردن چند مثال بیشتر از مواد این گروه، جهت استانداردسازی عناوین مواد، تغییرات جزئی‌ای در نام مواد اعمال شده است.

 

گروه P۱ بتابلوکرها :

از آنجا که ماده ی بونولول، خود نوعی از ترکیب لووبونولول و بونولول است، اسم لووبونولول جهت جلوگیری از تکرار از لیست حذف شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.