به گزارش اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه که برای شرکت در نشست‌ سالانه مجمع کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) به سنگاپور رفته است، در کنفرانسی خبری گفت: روسیه آماده کار تمام عیار از جمله در حوزه‌های اقتصادی سوریه است که هم به نفع ما و هم کشور سوریه باشد. این همکاری مشترک به اشتغال‌زایی، ترمیم زیر ساخت‌ها و غیره می‌انجامد. همچنین نگرانی بابت سرمایه‌گذاری مالی مستقیم ایجاد نمی‌کند.

رئیس‌جمهوری روسیه همچنین تاکید کرد که اگر اروپا نمی‌خواهد مجددا با موج مهاجرتی جدیدی روبرو شود باید از شر "هراس‌"هایش خلاص شود و به سوری‌ها کمک کند. او در کنفرانس خبری خودش گفت: اگر جامعه بین‌المللی خصوصا اروپا نمی‌خواهد که شاهد موج مهاجرتی جدیدی باشد، باید از شر برخی فوبیاها خلاص شود و بدون در نظر گرفتن وابستگی سیاسی به مردم سوریه کمک کند و در روند سیاسی همکاری کند. این بسیار واضح است.

به گفته پوتین، روسیه کمک‌های بشردوستانه به سوریه ارسال می‌کند و کشورهای اروپایی برای مشارکت در عملیات‌های انسان دوستانه اعلام آمادگی کرده‌اند. رئیس‌جمهوری روسیه افزود: ما عملیات‌هایی را با کمک فرانسه انجام دادیم. هواپیمای ترابری ما کمک‌ها را به سوریه ارسال کرد. امیدوارم این کار ادامه یابد و نه فقط فرانسه، بلکه سایر کشورهای اروپایی که همگی در امر بازسازی سوریه سود می‌برند، همکاری کنند.

ولادیمیر پوتین در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد برنامه‌ای برای دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در آینده نزدیک ندارد. او در پاسخ به پرسشی درباره نشست دوجانبه با نتانیاهو در ماه‌های آتی تاکید کرد: ما هنوز برای برگزاری نشست هماهنگی نکرده‌ایم. هیچ بحثی هم درباره تاریخ احتمالی برگزاری چنین نشستی مورد گفت‌وگو قرار نگرفته است.  

ولادیمیر پوتین در ادامه توضیح داد که حین گفت‌وگوی کوتاهی که در پاریس با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی داشته است، درباره سقوط هواپیمای ایلوشین ۲۰ روسیه در ۱۷ سپتامبر بحث کرده‌اند. این هواپیما با شیطنت یک جنگنده اسرائیلی که پشت این هواپیما قرار گرفته بود، هدف موشک‌های سوریه قرار گرفت و سقوط کرد. رئیس‌جمهوری روسیه گفت: موضع اسرائیل مشخص است. آنها معتقدند که ارتباطی با این تراژدی ندارند. قطعا ما درباره این صحبت کردیم و مسائل دیگری هم درباره مناسبات دوجانبه مطرح شد که شامل اوضاع این منطقه به صورت کلی و علی‌الخصوص سوریه می‌شود.

رئیس‌جمهوری روسیه در ادامه برای همکاری با ژاپن برای حل مسائل پیچیده از جمله درباره جزایر کوریل اعلام آمادگی کرد. پوتین گفت: ما گفت‌وگو را با شرکای ژاپنی خودمان براساس اعلامیه ۱۹۵۶ از سر گرفته‌ایم. این دقیقا خواسته شرکای ژاپنی بود. ما معتقدیم که هر چیزی که تا به امروز به دست آورده‌ایم بر پایه اسناد حقوق بین‌الملل است. با این حال، همانطور که می‌دانید، ژاپن مساله خودش را طور دیگری مطرح می‌کند. ما آماده همکاری با آنها هستیم.

رهبر کرملین همچنین گفت درباره قیمت نفت با دونالد ترامپ در پاریس رایزنی کرده است. پوتین در جریان سفر به سنگاپور گفت: رئیس‌جمهوری آمریکا و من در پاریس صحبت کردیم و مهمترین بخش آن نفت بود. ایالات متحده، در سال‌های اخیر، به طور چشمگیری تولید خودش را افزایش داده است که قطعا بر مصرف داخلی ایالات متحده تاثیر می‌گذارد.    

ولادیمیر پوتین همچنین گفت آماده دیدار با دونالد ترامپ در نشست آتی گروه ۲۰ در بوئنوس آیرس است. رهبران گروه بیست از ۳۰ نوامبر تا اول دسامبر در پایتخت آرژانتین حضور خواهند داشت. پوتین در سنگاپور همچنین دیدار کوتاهی با مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا داشت و او هم تایید کرد که طرف روس آماده برگزاری نشست دو رهبر در بوئنوس آیرس است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.