وزیر کار و امور بازنشستگی انگلیس در نامه خود به «ترزا می» نخست وزیر انگلیس نوشته است که پیش نویس توافقنامه برگزیت با آرمان های رای مردم انگلیس در همه پرسی خروج از اتحادیه اروپا مغایرت دارد.

وزیر کار و امور بازنشستگی انگلیس در نامه خود به «ترزا می» نخست وزیر انگلیس نوشته است که پیش نویس توافقنامه برگزیت با آرمان های رای مردم انگلیس در همه پرسی خروج از اتحادیه اروپا مغایرت دارد.

وی ادامه داد: اصلا خوب نیست که به مردم وانمود شود این توافق به رای آنها احترام می گذارد در حالی که برای همگان محرز است که چنین نیست.

این سیاستمدار انگلیسی افزود: پیش‌نویس توافقنامه برگزیت که بزودی توسط کل کشور ارزیابی می‌شود به این معناست که ما ۳۹ میلیارد پوند در ازای هیچ، به اتحادیه اروپا می‌دهیم. 

وی افزود:ما از موضع عدم توافق بهتر از دست‌یابی به توافق بد است به موضعی رسیده‌ایم که هر توافقی بهتر از عدم توافق است.

پیش از او دومینیک راب وزیر برگزیت، « شایلش وارا » معاون وزیر ایرلند شمالی و «سوئلا بریومن» معاون وزیر برگزیت نیز در اعتراض به‌پیش نویس موافقت‌نامه برگزیت از مقام خود کناره‌گیری کردند.

بر اساس رویه سیاسی در انگلیس معاونین وزیر نیز از سوی نخست وزیر منصوب می شود.

نخست‌وزیر انگلیس شب گذشته پس از پایان نشست طولانی پنج‌ساعته با اعضاء کابینه در دفتر نخست‌وزیری اعلام کرد که دولت با پیش‌نویس توافقنامه خروج از اتحادیه اروپا موافقت کرده است.

وی گفت:اعضاء دولت با انتخاب‌های دشواری ازجمله مساله آینده مرزی دو ایرلند مواجه بودند اما درنهایت با پذیرش پیش‌نویس توافقنامه و طرح کلی بیانیه سیاسی برگزیت موافقت شد.

نخست‌وزیر انگلیس این تصمیم را گامی «سرنوشت‌ساز» برای کشور توصیف کرد که بر اساس آن دولت می‌تواند به جلو حرکت کرده و توافق برگزیت را نهایی کند.

وی پیش‌بینی کرد روزهای سختی پیش رو خواهد بود و تلاش خواهد کرد تا درباره تصمیم‌های دولت شفاف عمل کند.

«بوریس جانسون» وزیر اسبق امور خارجه انگلیس که تیرماه گذشته در اعتراض به نحوه مدیریت «می» در رابطه با خروج از اتحادیه اروپا از مقام خود کناره‌گیری کرد، گفته است: «این توافق همچنان بریتانیا را تحت سلطه اتحادیه اروپا نگاه خواهد داشت چراکه بریتانیا در بازار مشترک اروپایی می‌ماند و بازارهای بریتانیا ناگزیر از قوانین اتحادیه اروپا تبعیت خواهند بود.»

وی افزود: «مردمی که به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا رأی دادند، نمی‌خواهند برده و مستعمره اتحادیه اروپا باقی بمانند. باید حرف این مردم را شنید.»

او همچنین از اعضا دولت خواسته تا با استعفای جمعی علیه نخست‌وزیر او را به کناره‌گیری از قدرت وادار کنند.

بر اساس برنامه اعلام‌شده، انگلیس قصد دارد تا ماه مارس سال آینده رسماً از اتحادیه اروپا خارج شود. 

نخست‌وزیر انگلیس اینک بایستی این توافقنامه را برای رأی‌گیری و اجرا به تصویب پارلمان برساند. 

وی هم‌اینک مشغول سخنرانی در پارلمان انگلیس پیرامون جزئیات توافقنامه برگزیت است.

برخی رسانه‌های مایل به جناح راست پیش‌بینی می‌کند که دولت می تا پایان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا دوام نمی آورد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.