مریم توکلی، در خصوص نقش سیستم ایمنی در سقط مکرر، گفت: سیستم ایمنی یکی از مهمترین عواملی است که در بقای بارداری و وقوع آن موثر است. به این علت که نیمی از جنین از پدر است، در نتیجه برای بدن مادر غریبه است و سیستم ایمنی، هر غریبه ای را برای بدن نمی پذیرد. بنابراین برای پیشرفت موفق در هر بارداری، سیستم ایمنی باید خود را با جنین تطبیق دهد، که در حالت طبیعی این اتفاق در بدن صورت می گیرد. اما در برخی موارد ممکن است اختلالاتی در سیستم ایمنی بدن وجود داشته باشد که سبب جلوگیری تطبیق سیستم ایمنی بدن جنین میشود و جنین را به عنوان غریبه ای در بدن شناسایی می کند. در نتیجه بر علیه جنین فعالیت کرده و نهایتاً آن را پس می زند که این موضوع ممکن است در همان ابتدا یعنی در زمان لانه گزینی اتفاق بیفتد. هرچند در برخی مواقع ممکن است لانه گزینی جنین  انجام شده و بارداری صورت پذیرد اما پس از مدتی جنین سقط می‌شود .

 

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا، افزود: معمولا سیستم ایمنی، به ویژه در سه ماهه اول بارداری، می تواند نقش بسیار مهمی را ایفا کند و پس از آن به تدریج در سه ماهه دوم نقش آن کمتر می شود که البته باید گفت در این دوره احتمال سقط به طور کامل از بین نمی رود. اما در سه ماهه سوم شاید بتوان گفت که سیستم ایمنی بدن دیگر نقشی در از دست‌رفتن بارداری ندارد و در واقع ما به هنگام بارداری، به یک تنظیم برای سیستم ایمنی نیاز داریم.

 

توکلی ضمن اشاره به مشاوره ایمونولوژی قبل از بارداری، تصریح کرد: قطعا شرح حال، به عنوان اولین موضوع مهم به هنگام مشاوره مطرح می‌شود و گرفتن شرح حال دقیق از بیمار و خانواده او برای به دست آوردن زمینه ای از شرایط فرد اهمیت فراوان دارد. در واقع، با توجه به آن می توانیم یک سری از آزمایشات را درخواست دهیم که عملکرد سیستم ایمنی و مواردی که می‌توانند در سقط نقش داشته باشند را ارزیابی قرار کنیم.

 

وی یادآور شد: در بسیاری مواقع که بیماران به پزشک زنان مراجعه می کنند، علت سقط در آنها تشخیص داده نمی‌شود و در این مواقع است که مشاوره ایمونولوژی صورت می پذیرد و بررسی می‌شود که آیا سیستم ایمنی علت سقط است یا خیر. باید گفت بسیاری از سقط هایی که به عنوان سقط های بدون علت شناخته می شوند در حقیقت ریشه ایمونولوژیک دارند، یعنی درگیری سیستم ایمنی، بطوریکه ۷۰ درصد از علل سقط هایی که بدون علت هستند به خاطر وجود مشکلات سیستم ایمنی است. بنابراین مشاوره ایمونولوژی در صورتی که ارزیابی دقیقی از سیستم ایمنی بدن بیمار داشته باشد، می تواند بسیار کمک کننده باشد و با توجه به درمان ساده سقط در صورت شناخته شدن علت، باید گفت این مشاوره از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

 

توکلی افزود: اگر علل ایمونولوژیک برای بیماران مبتلا به سقط مکرر تشخیص داده شود، صرف نظر از تعداد سقط هایی که وجود دارد، شانس موفقیت در درمان حدود ۷۸ درصد است که نشان دهنده آمار بسیار خوبی است.

 

وی تاکید کرد: هر چیزی که از بیمار دفع شود و به آزمایشگاه پاتولوژی فرستاده شود، اهمیت بسیاری برای بررسی های ایمونولوژیک دارد. وقتی یک پاتولوژیست به صورت حرفه‌ای نمونه را بررسی می‌کند می‌تواند اطلاعاتی را به ما بدهد که با استفاده از آن اطلاعات می توانیم در برخی موارد تا حدود ۵۰ درصد علت سقط را تشخیص دهیم. در برخی موارد هم تنها با پاتولوژی است که می‌توانیم علت سقط را متوجه شویم یعنی برخی از علل سقط وجود دارند که هیچ روش تشخیصی ندارند و فقط از طریق نتیجه پاتولوژی محصولات حاملگی، می توان علت سقط را دریافت کرد. اما دسته ای از سقط های ایمونولوژیک هستند که درمان مخصوص به خود را دارند. بنابراین مهم است هر چیزی که دفع میشود به آزمایشگاه پاتولوژی فرستاده شود، تا ما بتوانیم با استفاده از نتایج به دست آمده، درمان‌های لازم را انجام دهیم.

 

توکلی با اشاره به اینکه بهترین حالت برای درمان های ایمنی یک ماه قبل از بارداری است، تصریح کرد: اگر نیاز به بررسی و درمان هست باید قبل از بارداری انجام شود و معمولاً هنگامی که سقط اتفاق می افتد، بلافاصله نمی توانیم آزمایشات ایمنی را انجام دهیم و حدود سه ماه پس از سقط میتوانیم آزمایش های لازم را از لحاظ بررسی های ایمنی درخواست دهیم، به همین علت مراجعه بیمار بلافاصله پس از سقط، جهت بررسی های ایمونولوژی توصیه نمی شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.