دیدار مایکل پمپئو روز چهارشنبه با خالد بن محمد العطیه در واشنگتن انجام شد و تا کنون محتوای این دیدار منتشر نشده است و مشخص نیست چرا وزیر خارجه آمریکا به جای همتای وزارت دفاعی خود با این وزیر قطری دیدار کرده است. 

پس از آنکه حاکمان تازه به دوران رسیده سعودی که حمایت های تازه واردان کاخ سفید را جلب کرده بودند، در پنجم ژوئن ۲۰۱۷ با این ادعا که این کشور از ایران حمایت کرده است، روابط خود با قطر را قطع کردند.

با این حال ترامپ در یک موضع گیری سیاسی دو پهلو خود را ملزم به کاستن آنچه بحران های خلیج فارس نامید، دانست و در همان حال، وزیر خارجه وقت و وزیر دفاع آمریکا مدعی شدند که این اختلاف ها نباید بر مبارزه با تروریسم تاثیر بگذارد.

ترامپ در دیدار با امیر قطر هم اعتراف کرده بود سعودی، امارات و حتی قطر منابع مالی تروریسم را تامین می کرده اند اما پذیرفته اند که به این کار پایان دهند.

اختلاف قطر و سعودی ها منجر به بروز اختلاف در شورای همکاری خلیج فارس شده و عملا این شورا به حاشیه رانده شده است اما آمریکایی ها کوشیدند در بستر این اختلاف فروش تسلیحات خود را به این کشورها افزایش دهند و پایگاه های نظامی خود را در قطر حفظ کنند.

قطر درباره خروج آمریکا از برجام هم موضع گیری کرد و حمایت رژیم سعودی، امارات و بحرین از تصمیم آمریکا را مصداق «خواهی نشوی رسوا، همرنگ جماعت باش»، نامید.

علاوه بر آن، نزدیکی قطر با جمهوری اسلامی ایران و اختلاف با سعودی ها، مانع جدی برای تحقق طرح «ناتوی عربی» ترامپ در منطقه شده است.

با گذشت نزدیک به یکسال و نیم از اظهارات ترامپ برای حل اختلاف میان قطر و سعودی، هنوز هیچ نشانه ای از بهبود روابط دیده نمی شود و به نظر می رسد شرایط پس از قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد حاکمان فعلی آل سعود و تشدید بحران انسانی در یمن به نفع سعودی ها پیش نمی رود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.