اما حقیقت چیست؟ آیا ادعاهای صورت گرفته در این باره صحت داشته و دارد؟

photo_2018-11-14_16-08-37

با افزایش قیمت ارز در ایران، در ماه‌های اخیر تعداد شهروندان ایرانی که برای خرید ملک به گرجستان سفر کرده‌اند هم افزایش یافته است. این آمار در مورد برخی دیگر از کشورهای منطقه نیز بالاست. اما به طور ویژه درباره گرجستان تبلیغات منفی زیادی صورت گرفته است.

براساس قوانین گرجستان، اتباع خارجی می‌توانند با خرید ملک به ارزش حداقل ۳۵۰۰۰ دلار آمریکا اقامت کوتاه مدت (یک ساله) این کشور را دریافت کنند که این اقامت در پایان دوره قابل تمدید است. از این رو شش بار تمدید متوالی اقامت یک ساله گرجستان از طریق خرید ملک، می‌تواند به گرفتن اقامت دائم این کشور منتهی شود. این قانون شامل زمین‌های بایر و کشاورزی نمی‌شود.

این امتیاز باعث شده که ایرانیان زیادی برای کسب اقامت از طریق خرید ملک در گرجستان اقدام کنند. البته در این باره آمار دقیقی در دست نیست.

دو شهر تفلیس و باتومی بیش از دیگر شهرهای گرجستان از استقبال خریدان ایرانی خانه برخوردار بوده است.

در کنار امتیاز اقامت  از طریق خرید ملک، گرجستان خصوصیات دیگری دارد که نظر ایرانیان را به خود جلب کرده است. نزدیکی این کشور به ایران، ارزانی آن و قرابت فرهنگی، نداشتن قوانین دست و پاگیر اقتصادی و امکان راه اندازی کسب و کار تازه در این کشور باعث شده ایرانیان به آن اقبال بیشتری نشان دهند.و خصوصا طبقه متوسط ایرانی که امکان کمتری برای زندگی در کشورهای گران اروپا و آمریکا دارند.

این که چرا اساسا ایرانی ها به دنبال دریافت اقامت در کشورهای دیگرند این بحث دیگری است و  نیازمند به بررسی های عمیق تر اجتماعی، سیاسی و اقتصادی دارد.

البته در این بین نمی توان از تبلیغات نادرست و سوء استفاده‌های احتمالی نیز گذشت. تصور غالب این است که با خرید ملک در گرجستان به راحتی می توان اقامت این کشور را دریافت کرد. اما باید این نکته مهم را فراموش نکرد که شهروندان خارجی که اقدام به خرید ملک در گرجستان می‌کنند، ابتدا اقامت یکساله دریافت می کنند. اما این به معنای تضمین اقامت این افراد در سال‌های بعد نیست؛ مگر آنکه فرد کار مولد و مشخصی در گرجستان داشته باشد و بتواند ثابت کند که می‌تواند یک شهروند مفید و مولد برای این کشور باشد.

برخی شرکت های فعال در حوزه سرمایه گذاری و مسکن در گرجستان از ارائه اطلاعات درست در این باره خود داری می کنند  و وضعیت را به ساده ترین شکل ممکن تشریح می کنند. این در حالی است که کسب اقامت از طریق خرید ملک و یا راه های دیگر در گرجستان خیلی هم ساده نیست. با این وجود هشدارها درباره کلاهبرداری در این مورد نیز کمی اغراق آمیز است.

 

قابلیت‌های بازار مسکن گرجستان

از طرف دیگر تمایل ایرانی ها به خرید مسکن در گرجستان دلایل دیگری هم دارد. قوانین گرجستان در این باره و همچنین ارزانی قیمت مسکن در گرجستان فضای لازم را برای حضور ایرانیان فراهم می کند. قیمت مسکن در گرجستان با ایران تفاوت زیادی ندارد وقیمت ها در پایتخت دو کشور به هم نزدیک است.

از طرف دیگر اتباع خارجی می‌توانند با خرید ملک به ارزش حداقل ۳۵۰۰۰ دلار آمریکا اقامت کوتاه مدت گرجستان را دریافت کنند این در حالی است که این رقم در دیگر کشورها بسیار بالاتر است. البته قرار است این رقم نیز در گرجستان مورد بازبینی قرار گیرد ممکن است به شکل محسوسی افزایش یابد.

از طرف دیگر بخش مسکن و بازار املاک یکی از بازارهای پیشران در اقتصاد گرجستان است. درسال های اخیر این بازار رشد چشمگیری داشته و کارشناسان پیش بینی می کنند که در آینده نزدیک نیز ادامه یابد. بر اساس اطلاعات رسمی در ماه دسامبر 2017، معاملات املاک و مستغلات، در مقایسه با مدت مشابه سال قبل آن به میزان 42.1 درصد افزایش یافته است.

فعالترین فصل برای خرید و فروش در بازار این کشور، فصل پاییز و در آستانه سال نو میلادی است.

ممکن است عده ای نگران اثر گذاری نوسانات ارز در گرجستان بر بازار املاک باشد. اما کارشناسان می گویند این نوسانات نمی تواند بازار مسکن این کشور را تحت تاثیر قرار دهد، چراکه "لاری گرجستان بیشتر وابسته به املاک و مستغلات است تا املاک و مستغلات به لاری."

تقاضای ایرانی ها برای خرید مسکن در تفلیس و باتومی بیشتر از مناطق دیگر است. نواحی واکه و سابورتالو در تفلیس با بیشترین تقاضا برای مسکن روبه روست. اخیرا تقاضای مسکن در باتومی نیز با افزایش تقاضا روبه رو شده است. معاملات در شهرهای تفلیس، باتومی، کوتائیسی نیمی از معاملات املاک در کل گرجستان را شکل می دهد.

photo_2018-11-14_16-18-33

قابلیت های اقتصاد گرجستان

یکی دیگر از موضوعاتی که می تواند در تمایل ایرانی ها به سرمایه گذاری در گرجستان اثر گذار باشد. وضعیت مناسب اقتصادی در این کشور است. مناسب از این جهت که گرجستان در مسیر تند اصلاحات اقتصادی و سیاسی قرار دارد. این کشور به دنبال آن است که هر چه سریعتر به اتحادیه اروپا و ناتو بپیوندد.

شاخص های اقتصادی در گرجستان هر روز در حال بهبود است و آمارهای نهادهای بین المللی روند مثبتی را نشان می دهند.

چندی پیش در فهرست آزادی اقتصادی جهان، که توسط موسسه فریزر منتشر شده است، گرجستان در رتبه هفتم در میان 82 کشور قرار گرفت. رتبه ای بالاتر از انگلیس، استرالیا، کانادا، آلمان و بسیاری دیگر از کشورهای اروپایی.

یا اخیرا گزارش بانک جهانی نشان می دهد، گرجستان توانسته است جایگاه  خود در زمینه کنترل فساد اداری ارتقا دهد.

گرجستان در سال ۲۰۱۸  در کنترل فساد اداری به جایگاه ۵۹ رسیده که این خود یک رقم تاریخی است. این کشور در اوایل قرن بیست یکم یکی از فاسد ترین کشورهای جهان به حساب می آمد اما با اصلاحات تدریجی اقتصادی از وضعیت بحرانی خارج شده است.

حالا گرجستان  از برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا مانند مالت، لهستان، جمهوری چک، لتونی، لیتوانی، اسپانیا، اسلواکی، ایتالیا، کرواسی، مجارستان، رومانی، یونان و بلغارستان پیشتاز است.

در شاخص های دیگر همچون نرخ تورم، رشد اقتصادی و ... گرجستان وضعیت مناسبی دارد. رشد اقتصادی گرجستان در شش ماهه نخست سال جاری 5.4 درصد بوده که رشد مناسبی تلقی می شود.

به این ترتیب به نظر می رسد برای یافتن دلیل تمایل ایرانی‌ها به سرمایه گذاری و یا خرید ملک در گرجستان به غیر از شرایط خاص اقتصادی ایران این موارد را هم در نظر گرفت.

همچنین کسانی هم که علاقمند به سرمایه گذاری، کار، اقامت، خرید ملک و یا تحصیل در گرجستان هستند نیز باید توصیه کرد که هشیار باشند، چرا که در هر فرصت و شرایطی عده ای همیشه به دنبال سوداگری غیر منطقی و غیرواقعی هستند.

photo_2018-11-14_16-18-34

شرکت "وست گرجستان" که در مسائل پیرامون کسب اقامت، خرید و سرمایه گذاری در حوزه مسکن و خدمات دانشجویی فعال است، تلاش می کند با استفاده از کارشناسان و به دور از هر گونه تبلیغات نادرست و سوداگری غیر واقعی به علاقمندان در این زمینه خدمات ارائه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره می توانید  از طریق سایت، تلگرام با این مجموعه تماس بگیرید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.