به گزارش آسوشیتدپرس، مرکل طی سخنانی در پارلمان اروپا در استراسبورگ فرانسه گفت: ما باید تشکیل یک ارتش واقعی اروپایی را مد نظر قرار دهیم.

صدراعظم آلمان خطاب به قانونگذاران اروپایی اظهارداشت که تاسیس چنین ارتشی به معنای پایان ناتو نخواهد بود. 

او افزود: یک ارتش مشترک اروپایی به دنیا نشان خواهد داد که جنگ دیگری در اروپا شروع نخواهد شد. این ارتش می تواند مکمل خوبی برای ناتو باشد. 

مرکل همچنین خواستار ایجاد شورای امنیت اروپایی نیز شد.

این نخستین باری نیست که طرح تشکیل ارتش اروپایی مطرح می شود. پیشتر«ژان کلودیونکر» رئیس کمیسیون اروپا ازتاسیس چنین ارتشی سخن به میان آورده بودکه با انتقادات زیادی مواجه شد. انگلیس که روابط بسیار نزدیکی با آمریکا دارد جزو منتقدان این طرح است.

مکرون نیز هفته گذشته در یک مصاحبه رادیویی موضوع تشکیل ارتش مشترک اروپایی را به میان آورده بود. او گفت: ما باید در مقابل چین، روسیه و حتی آمریکا از خودمان دفاع کنیم. 

«دونالد ترامپ»در توئیتری واکنش تندی به این اظهارات نشان داد و آن را «توهین آمیز» خواند. وی همچنین در توئیت دیگری با اشاره به اشغال بخشی از فرانسه در جنگ جهانی دوم نوشت: مدتها قبل از آنکه آمریکا از راه برسد، آنها (فرانسوی ها) یادگیری زبان آلمان را در پاریس آموخته بودند. 

رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه در توییت دیگری در انتقاد از فرانسه نوشت: مشکل این است که امانوئل دچار مشکل میزان محبوبیت بسیار پایین در میان مردم فرانسه (۲۶ درصد) و نرخ بیکاری حدود ۱۰ درصدی است و سعی می کند به موضوع دیگری بپردازد.

این انتقادها در حالی است که مکرون و ترامپ پیشتر روابط خوبی با هم داشتند و رئیس جمهوری آمریکا اوایل هفته جاری برای حضور در مراسم صدمین سالگرد پایان جنگ جهانی اول به فرانسه رفته بود.

ترامپ از اروپایی ها خواسته است تا بودجه بیشتری به ناتو اختصاص دهند. او با انتقاد از متحدان آمریکا گفته است که آنها و سایر اعضای ناتو باید سهم خود از بودجه دفاعی این پیمان را تا ۲ درصد تولید ناخالص ملی خود افزایش دهند.

کشورهای اروپایی درموضوعات مختلفی از جمله پیمان آب و هوایی پاریس، برجام و سیاست های تجاری اختلافات شدیدی با ترامپ دارند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.