دکتر نوبخت در مراسم بازدید از دانشگاه خوارزمی که به مناسبت یکصدمین سال تاسیس این دانشگاه صورت گرفت، در سخنانی با تاکید بر اینکه برای پاسخ به انتظارات مسئولین این دانشگاه و تلاش برای رفع مشکلات آن، سازمان برنامه و بودجه کشور دو اقدام مهمی می‌تواند انجام دهد،گفت: یک بخش از این اقدام معطوف می‌شود به سال جاری که طبعا انتظار شما از بنده به عنوان رئیس سازمان بودجه و برنامه کشور این است که از چه طریقی می‌توان از بودجه دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه خوارزمی پشتیبانی کرده که برای پیشبرد این برنامه نظر بنده این است که آنچه که به بودجه سال جاری مربوط می‌شود از ردیف بودجه‌ای که در قانون بودجه تعریف شده، بخشی از دیون (بدهی) برای بخشی از فعالیت‌های عمرانی دانشگاه‌ها، پرداخت خواهد شد. در واقع از این بخش و ردیف بودجه در راستای کاهش بدهی‌های دانشگاه استفاده خواهیم کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: محصول جلسه امروز با دانشگاه خوارزمی این خواهد بود که قبل از پایان سال که چند ماه از آن باقی نمانده بتوانیم با تخصیص این بودجه‌ها مشارکتی جدی در فعال‌تر شدن فعالیت‌ها و اهداف دانشگاه داشته باشیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور همچنین خاطرنشان کرد: بخشی از تلاش‌های این سازمان برای همیشه مشکلات و موانع دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی به بودجه سال ۹۸ معطوف می‌شود که در حال حاضر بودجه سال آینده در مراحل پایانی تدوین است و روز چهارشنبه کار رسیدگی به پیش‌نویس لایحه بودجه سال آینده را در هیات وزیران آغاز می‌کنند.

دکتر نوبخت خاطرنشان کرد: اینکه دانشگاه‌ها چه سهمی از بودجه سال آینده کشور خواهند داشت، طبیعتا نقطه نظرات و جلسات این چنینی که امروز با دانشگاه‌ خوارزمی برگزار شد، نقش تعیین‌کننده‌ای ایفا می‌کند. در واقع فعالیت‌های این دانشگاه در گذشته و نگاه به ظرفیت و پتانسیل‌های آن در آینده در تعیین بودجه سال آینده آن موثر خواهد کرد. طبیعتا برای تکمیل طرح‌های عمرانی دانشگاه خوارزمی که امروز نیز از چند مدل آن بازدید به عمل آمد، مساعدت‌های لازم را در منابع و بودجه سال ۹۸ به عمل خواهد آمد.

معاون رئیس جمهور همچنین با تاکید بر اینکه انتظارات دولت از دانشگاه‌ها و بالعکس دانشگاه‌ها از دولت کاملا انتظاراتی دوجانبه و دوطرفه است، گفت: نگاه من به عنوان مسئول سازمان برنامه و بودجه کشور این است که در شرایط حاضر که مشکلات، معضلات و موانع متنوعی در مسیر راه پیشرفت کشور وجود دارد و مسئولیت راهیابی برای حل این مشکلات با سازمان برنامه و بودجه است، همه دستگاه‌ها از جمله دانشگاه‌ها نیز تلاش‌های جدی‌تری برای برون‌رفت از شرایط فعلی به کار بگیرند.

به گفته وی، ما نیازمند برنامه‌های قوی و تاثیرگذاری از سوی دانشگاه‌ها و سایر دستگاه‌های دولت برای برون‌رفت از شرایط فعلی در ارتقای وضع موجود هستیم و نگاه به وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه بیانگر این است که باید همه برای رسیدن به شرایط مطلوب تلاش داشته باشیم. البته دانشی که در سازمان برنامه و بودجه کشور وجود دارد و این سازمان با در اختیار داشتن حدود ۱۰۰۰ کارشناس که در مدارج عالی و علمی کشور هستند، تصمیمات و برنامه‌هایی را برای وضعیت فعلی اتخاذ می‌کنند اما به اعتقاد من این تصمیمات و برنامه‌ریزی‌ها لازم است اما کافی نیست. چرا که حجم مشکلات ما در کشور بسیار بالا است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور روند رشد اقتصادی کشور از سال‌های ۹۲ تا سال‌ ۹۶ را روندی کند اما مثبت ارزیابی کرده و افزود: بر حسب اسناد به شاخص‌هایی که با مبنای علمی و منطقی وضعیت ارزیابی می‌کنند، می‌توان گفت در سال‌های ۹۲ تا ۹۶ حداقل در عرصه اقتصادی رشد رو به جلویی را تجربه کردیم. به طوری که بر اساس آخرین گزارش صندوق بین‌المللی پول که بر مبنای سال ۲۰۱۷ اقتصاد ایران را با شاخص‌های مختلف در بین کشورهای صادرکننده نفت ارزیابی نمود، اعلام کرد که این کشور رتبه بهتر را از آن خود کرده است.

دکتر نوبخت همچنین ادامه داد: متاسفانه صندوق بین‌المللی پول برای سال جاری و سال آینده رشد اقتصادی منفی را برای ایران رقم زد اما شوکی که به اقتصاد کشور ما وارد شد و آثار آن نیز امروز قابل مشاهده است، روند رشد اقتصادی را تحت تاثیر قرار داده است اگرچه این وضعیت از نظر ما قابل توجیه نیست باید تلاش بیشتری داشته باشیم تا بتوانیم وضعیت اقتصاد و سایر ابعاد زندگی را ارتقا دهیم.

وی جایگاه علمی کشور در دنیا را جایگاه مطلوب و قابل قبول توصیف کرد و گفت: مردم امروز انتظارات بیشتری از دولت دارند و سازمان برنامه و بودجه کشور باید مجددا بتواند خود را بازیابی کند اگرچه ما برای پنج سال آینده برنامه‌ای را تدارک دیده بودیم اما در شرایط فعلی به جهت تغییر شرایط باید بازنگری اساسی در این برنامه‌ها صورت بگیرد.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: دولت ۱۲ برنامه‌ مشخص را متناسب با تحریم و برون‌رفت از شرایط فعلی تدارک دیده است و این برنامه در کنار شرایط فعلی قطعا در نگاه بودجه‌ریزی ما اثر خواهد گذاشت. همچنان که میزان صادرات نفت ایران از ۲.۵ میلیون بشکه در روز کاهش یافته اگرچه این کاهش صادرات نفت با افزایش قیمت هر بشکه تا حدودی جبران شده اما دقیقا محدودیت منابع به وجود آمده که باید تلاش کرد این محدودیت‌ها را با برنامه‌ریزی‌های موثر جبران نمود تا کاهش درآمد در بودجه و اقتصاد کشور ما اثرگذاری کمتری داشته باشد.  

دکتر نوبخت با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها در شرایط فعلی  باید همکاری و مساعدت‌های بیشتری با دولت داشته باشند، گفت: اگرچه در حال حاضر همکاری‌هایی را با دانشگاه تهران برای انجام سیاستگذاری و تصمیم‌گیری‌های لازم انجام می‌دهیم و در این راستا نیز از آنها درخواست کردیم دانشکده‌های اقتصاد با اتصال به یکدیگر شبکه‌ای را ایجاد کنند تا با همفکری دانشگاهیان و نخبگان برنامه‌ریزی‌های درستی برای گذار از مرحله فعلی  داشته باشیم اما انتظار داریم این مشارکت‌ها از سوی دانشگاه‌ها و مراکز علمی بیش از گذشته شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.