به گزارش رویترز، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا امروز شنبه پس از ورود به پاریس و دیدار با امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه گفت: ایالات متحده خواستار یک اروپای قوی است و حاضر است به این متحد خود کمک کند ولی اروپا باید به طور منصفانه ای در تامین هزینه های دفاعی و نظامی سهیم شود.

بر اساس این گزارش ترامپ در ادامه افزود: ما خواستار یک اروپای قوی هستیم، این برای ما بسیار مهم است و هر کاری که بتوانیم برای دستیابی به این هدف انجام خواهیم داد.

وی در پاسخ به این سئوال که "منظور شما از توهین آمیز توصیف کردن اظهارات ماکرون درباره تشکیل ارتش اروپایی چه بوده است،" اظهار داشت: ما می خواهیم به اروپا کمک کنیم ولی اروپا نیز باید منصف باشد. در شرایط کنونی عمده هزینه های نظامی بر دوش آمریکا است.

ماکرون نیز در سخنانی گفت: با دیدگاه ترامپ درباره اینکه اروپا باید سهم بیشتری از هزینه های ناتو را بر عهده بگیرد، موافق هستم. به همین دلیل است که معتقدم پیشنهادات من برای تشکیل ارتش اروپایی دقیقا و کاملا مطابق با همین مساله است.

روسای جمهور آمریکا و فرانسه قصد دارند درباره مسائل مختلفی از جمله ایران و سوریه و یمن ، تغییرات آب و هوایی و تجارت گفتگو کنند.

ترامپ پیش از این ضمن انتقاد شدید از اظهارات اخیر امانوئل ماکرون فرانسه گفته بود: این بسیار توهین آمیز است که پیشنهاد تشکیل ارتش اروپایی برای حفاظت از خودش در برابر دشمنان احتمالی را بشنوم.

وی افزود: ماکرون پیشنهاد داده است تا اروپا ارتش خودش را ایجاد کند تا از خودش در برابر آمریکا، روسیه و چین محافظت نماید. این بسیار توهین آمیز است، ولی اروپا ابتدا باید سهم منصفانه خود در هزینه های ناتو را بپردازد ، آن هم در شرایطی که آمریکا بخش مهمی از هزینه های ناتو را بر عهده دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.