ادوار فیلیپ، نخست وزیر فرانسه از فرانسویان خواسته است تا در برابر رشد "بی‌امان" یهودستیزی بی‌تفاوت نباشند. او گفته است "هنوز خیلی مانده تا از شر یهودی‌ستیزی خلاص شویم."

۹ نوامبر ۱۹۳۸ در چند شهر آلمان و اتریش، عوامل وابسته به حزب نازی به یهودیان حمله کردند. این شب به "شب شیشه‌های شکسته" معروف است.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گفته است کلماتی برای توصیف (این شب) ندارد.

به گزارش بی.بی.سی مرکل در مراسمی در کنیسه رایک‌اشتراسه در برلین گفت، آزار و کشتار یهودیان در ۹ نوامبر به هولوکاست منتهی شد ولی در عین حال یهودستیزی همچنان در جامعه و اینترنت رونق گرفته است.

صدراعظم آلمان گفت: ما به این واقعیت خو گرفته‌ایم که همه کنیسه‌ها، مدارس یهودی، مهدکودک‌ها، رستوران‌ها و آرامستان‌ها یا باید توسط نیروی پلیس تحت حفاظت باشد یا مراقبت‌های ویژه‌ای دریافت کند.

مرکل و فرانک والتر اشتاین‌مایر، رئیس‌جمهوری آلمان شب شیشه‌های شکسته را یک "گسستگی" در تمدن این کشور خوانده‌اند.

جوزف شوستر، رئیس شورای مرکزی یهودیان آلمان، حزب راست افراطی "آلترناتیو برای آلمان" را به تلاش برای تحریک جامعه متهم کرده و گفته هر هفته یک کنیسه یا مسجد با پیام‌های نفرت‌پراکنی مواجه می‌شوند.

حمله به یهودیان فرانسه

اظهارات نخست‌وزیر فرانسه در مورد افزایش یهودستیزی در این کشور چند روز پس از بدترین حمله به یهودیان در تاریخ آمریکا صورت گرفت. در این حمله به کنیسه درخت زندگی در پیتزبورگ، ١١ نفر کشته شدند.

ادوار فیلیپ در فیسبوک خود نوشت او تازه دریافته که موارد یهودستیزانه در ۹ ماه اول سال جاری ۶۹ درصد افزایش یافته است. این افزایش پس از دو سال کاهش چنین مواردی بوده است.

فرانسه بزرگ‌ترین جامعه یهودیان اروپا را دارد و جامعه یهودیان این کشور شاهد حملاتی بوده‌ است.

یهودستیزی در مدارس

 

فیلیپ درباره طرح‌هایی گفت که طی آن بازپرسان و قضاتی برای مقابله با چنین جرایمی اختصاص داده خواهند شد. او گفت گروهی در سطح این کشور در حالت آماده‌باش همیشگی قرار خواهند داشت که کارشان دخالت در مواقع اضطراری در مدارس و در حمایت از معلمانی است که با یهودستیزی مواجه می‌شوند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.