راشاتودی گزارش داد، شر محمد عباس استنکزی، رئیس هیئت طالبان در نشست بین‌المللی در مسکو با اعلام اینکه هدف اصلی طالبان پایان دادن به تهاجم ۱۷ ساله به رهبری آمریکا و متحدانش در افغانستان است، گفت: ما تحمل نمی‌کنیم که حتی یک سرباز آمریکایی در افغانستان باشد. شبه نظامیان طالبان آماده مذاکره هستند اما تنها با واشنگتن. آمریکا و طالبان به واقع در مذاکرات مستقیم اخیر حضور داشتند و این یک نشانه خوب و مثبت است.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها می‌دانند که ما باید مشکلات افغانستان را از طریق مذاکرات حل و فصل کنیم. مذاکرات در مراحل ابتدایی است و هنوز تا ایجاد اعتماد بین دو طرف راه زیادی است.

وی گفت: این کنفرانس درباره مذاکرات مستقیم بین ما و کابل نبود.

دو طرف یعنی طالبان و شورای عالی صلح که یک هیئت دولتی افغان محسوب می‌شود تاکید کردند، مذاکرات بدون توافق دو طرف بر سر آغاز مذاکرات پایان یافت.

طالبان همچنین اعلام کرد، هیئتی عالی‌رتبه شامل پنج نماینده از دفتر سیاسی‌اش را به مسکو می‌فرستد.

حجی محمد، عضو هیئت شورای عالی صلح نیز گفت: روسیه از شرکت‌کنندگان خواست نشست جدیدی درباره افغانستان برگزار کنند اما توافقی در زمینه دستیابی به انجام مذاکرات مستقیم با طالبان حاصل نشد.

آلیس ولز، معاون دستیار وزیر امور خارجه ‌آمریکا در امور آسیای میانه و جنوب آسیا در ژوئیه با چند تن از مقام‌های طالبان در قطر دیدار داشت.

با وجود انتشار چندین گزارش در این باره، این دیدار از سوی دولت آمریکا به صورت رسمی تایید نشده است.

جان جردن، یکی از افسران اطلاعاتی سابق نیروی دریایی آمریکا گفت: آمریکا باید از افغانستان خارج شود اما باید امور را به دولت کابل محول کنیم و اجازه ندهیم که طالبان بازگردد. افغانستان به مشکلی برخورده که همه می‌خواهند آن را حل کنند اما کسی هم پا پیش نمی‌گذارد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز در آغاز نشست مسکو گفت: مذاکرات مذکور بخشی از اقدام جداگانه دیپلماتیک با هدف یافتن راه‌هایی در جهت ایجاد یک مذاکرات جامع در داخل افغانستان است.

نشست مسکو حاصل رایزنی‌ها میان دیپلمات‌هایی از روسیه، افغانستان، چین، پاکستان، هندوستان و ایران است که نخستین آنها در ۲۰۱۷ برگزار شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.