«مطالعه‌ای جدید نتایجی ترسناک، به ویژه برای مردانی که زمان زیادی را صرف تماشای تلویزیون می‌کنند، ارائه کرده است. در همین راستا تماشای بیش از حد تلویزیون می‌تواند خطر تهدیدی مرگبار را به طور قابل توجهی افزایش دهد. اگر یک مرد هستید و بیش از چهار ساعت در روز تلویزیون تماشا می‌کنید، بهتر است تغییری در این شرایط ایجاد کنید. مطالعه‌ای جدید که در نشریه British Journal of Cancer منتشر شده است، نشان می‌دهد که این عادت می‌تواند خطر سرطان کولورکتال را تا ۳۵درصد افزایش دهد.

اما چرا میزان خطر برای زنان به این اندازه بالا نیست؟

پژوهشگران این تئوری را مطرح کرده‌اند که مردان احتمال بیشتری دارد هنگام تماشای تلویزیون اقدامات مضر دیگری مانند سیگار کشیدن، مصرف الکل و خوردن غذاهای کم‌ارزش را انجام دهند. تمامی این موارد خطر سرطان کولورکتال را افزایش می‌دهند. البته اگر یکی از طرفداران تلویزیون هستید نیازی نیست تا تماشای برنامه‌های مورد علاقه خود را کنار گذاشته و تلویزیون را به طور کامل خاموش کنید. در عوض تنقلات ناسالم مانند چیپس، شکلات و غذاهای کم‌ارزش دیگر و همچنین عادات ناسالمی مانند سیگار کشیدن و مصرف الکل را هنگام تماشای تلویزیون کنار بگذارید. در کنار خطراتی که نشستن طولانی‌مدت به همراه دارد، این تنقلات ناسالم نیز خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را هر چه بیشتر افزایش می‌دهند.

سه روش ساده برای کاهش خطر سرطان کولورکتال

پرهیز از خوراکی‌های ناسالم تنها گزینه‌ای نیست که برای کاهش خطر ابتلا به سرطان کولورکتال در اختیار دارید. بدون در نظر گرفتن جنسیت، سه تغییری که در ادامه به آنها اشاره شده است می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهد.

کاهش وزن

اضافه‌وزن و چاقی می‌توانند خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را به میزان قابل توجهی افزایش دهند. برای کاهش این خطر، تغییراتی کوچک در سبک زندگی برای کاهش وزن را مد نظر قرار دهید. روندی آرام اما پایدار گزینه بهتری برای تحقق هدف کاهش وزن و حفظ وزن مناسب محسوب می‌شود.

اقدامات ساده‌ای مانند پرهیز از مصرف دسر یا محدود کردن آن به روزهای خاص در هفته می‌تواند کمک حال شما باشد. جایگزینی خوراکی‌های سالم به جای محصولاتی با ارزش غذایی کم یا فاقد هیچ ماده مغذی نیز می‌تواند به احساس سیری برای مدت زمان طولانی‌تر و پیشگیری از پرخوری کمک کند.

استفاده هر چه بیشتر از میوه‌ها و سبزی‌ها

استفاده هر چه بیشتر از میوه‌ها و سبزی‌ها در بشقاب غذا اقدامی بسیار مفید است زیرا می‌تواند به احساس سیری سریع‌تر و حفظ آن برای مدت زمان طولانی‌تر کمک کرده و از این رو، در کاهش وزن نقش داشته باشد. این اقدام می‌تواند خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را نیز کاهش دهد.

مصرف فراوان میوه‌ها و سبزی‌ها با کاهش خطر سرطان‌های روده بزرگ و مقعدی مرتبط است. فیبر و مواد مغذی دیگر در این مواد غذایی به پیشگیری از این نوع سرطان کمک می‌کنند.

تحرک بیشتر

کم‌تحرکی یک عامل خطرآفرین دیگر برای سرطان کولورکتال محسوب می‌شود و البته تماشای تلویزیون می‌تواند به معنای نشستن‌های طولانی‌مدت باشد. راه‌حل این شرایط ساده است و باید تحرک بیشتری داشته باشید.

در ابتدا شما می‌توانید فهرستی از فعالیت‌هایی را که از آنها لذت می‌برید، تهیه کنید. این می‌تواند از فعالیت ساده مانند پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری تا نمونه‌های حرفه‌ای‌تر مانند انجام یک ورزش یا تمرین در باشگاه را شامل شود.

نکته کلیدی یافتن گزینه‌ای است که به طور منظم انجام شده و میزان فعالیت جسمانی شما را افزایش می‌دهد. اگر مدتی از زمان تماشای تلویزیون را به انجام ورزش اختصاص دهید می‌توانید خطر سرطان روده بزرگ را تا ۲۵درصد کاهش دهید. همچنین شما می‌توانید هنگام تماشای تلویزیون فعالیت جسمانی داشته باشید. به عنوان مثال برنامه‌های تلویزیون را هنگام استفاده از تردمیل یا دوچرخه ثابت تماشا کنید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.