به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، سخنگوی کمیسیون اروپا امروز سه شنبه اعلام کرد تا زمانیکه ایران به تعهدات خود در طرح جامع اقدام مشترک (برجام) پایبند بماند، اتحادیه اروپا به این توافق پایبند خواهد ماند.

مارگاریت شیناس، سخنگوی کمیسیون اروپا در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره اینکه آیا اتحادیه اروپا با نظر آمریکا در خصوص لزوم تغییر در توافق هسته‌ای ایران موافق است یا خیر اعلام کرد: پیش از این توافقی با نام طرح جامع اقدام مشترک امضا شد و در قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل به تصویب جامع رسید. موضع اتحادیه اروپا کاملا شفاف است. تا زمانیکه ایران پایبند به تعهدات خود است ما به طور کامل به این توافق پایبند خواهیم ماند همانطور که این موضوع تاکنون 12 بار به تائید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به عنوان تنها نهاد دارای مجوز چنین ارزیابی‌هایی، رسیده است.

روز گذشته آمریکا دور دوم تحریم‌های خود علیه تهران را با هدف قرار دادن بخش نفتی، کشتیرانی و بانکی ایران از سرگرفت. رئیس‌جمهور آمریکا از روز ۱۸ اردیبهشت که خروج کشورش را از توافق هسته‌ای ایران اعلام کرد، وعده داد که در راستای سیاست فشار حداکثری خود صادرات نفت ایران را تا پیش از اجرا شدن دور دوم تحریم‌ها در ۴ نوامبر (۱۳ آبان) به صفر خواهد رساند. این در حالی است که همزمان با اعمال دور جدید تحریم‌ها، واشنگتن ناچار شد برای برخی از بزرگترین خریداران نفت ایران معافیت از تحریم در نظر بگیرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.