گاردین در گزارش خود آورده است: خروج آمریکا از برجام و اعمال دوباره تحریم‌ها علیه ایران سبب خواهد شد تا شرکت‌های چندملیتی اروپایی که با ایران کار می‌کنند به لحاظ مالی آسیب ببینند. آمریکا قرار است ۱۲ ماه می پیش رو درباره تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران تصمیم‌گیری کند؛ مخالفت این کشور با تمدید تعلیق تحریم‌ها می‌تواند منجر به بروز اختلاف میان آمریکا و اروپا شود.

این روزنامه انگلیسی افزود: وزیران امورخارجه کشورهای اروپایی این هفته درباره سازوکارهای احتمالی خروج آمریکا از برجام ضمن تلاش برای متقاعد کردن کاخ سفید به حفظ این توافق رایزنی کردند.

گاردین ادامه داد: فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دوشنبه گذشته اعلام کرد که اتحادیه اروپا خود را آماده می‌کند تا از منافعش در برابر تصمیم‌هایی که در دیگر نقاط گرفته می‌شود حفاظت کند. وزیر امور خارجه انگلیس نیز چهارشنبه گذشته به نمایندگان مجلس این کشور گفت که اتحادیه اروپا ممکن است برجام را در صورت خروج ترامپ از آن زنده نگه دارد. وی بااین‌حال یادآور شد که در چنین حالتی برجام از ارزش کمتری برخوردار است و کار دشوار خواهد شد

این روزنامه انگلیسی افزود: سایمون گس مدیر پیشین بخش سیاسی وزارت امورخارجه انگلیس نیز از پایبندی طرف اروپایی به برجام حمایت کرده است. او در مقاله‌ای که چندی پیش منتشر کرده گفته است که اتحادیه اروپا بایستی پاسخ محکمی را در برابر اعمال تحریم علیه شرکت‌های اروپایی که با حسن نیت در چارچوب برجام فعالیت داشته نشان دهند و این آمادگی را داشته باشد تا با تخصیص خطوط اعتباری غیر دلاری برای حفظ برجام اقدام کند.

گاردین در ادامه عنوان کرد که راهکارهای دیگر همچون اعطای مصونیت به شرکت‌های اروپایی که با ایران فعالیت می‌کنند، «غیرعملی و دشوار است.»

این روزنامه انگلیسی افزود: پاتریک پویان مدیرعامل توتال نیز هفته گذشته اعلام کرد که اگر آمریکا دوباره تحریم‌هایش را علیه ایران وضع کند، ادعا خواهد کرد که قرارداد توسعه پارس جنوبی که سال گذشته با ایران به امضاء رسید پیش از تغییر سیاست آمریکا علیه ایران بوده است.

گاردین نوشت: در حال حاضر اتحادیه اروپا، انگلیس، آلمان و فرانسه به‌شدت تلاش می‌کنند تا واشنگتن را قانع کنند به‌جای خروج از برجام راهکارهای دیگری را بررسی کند تا تدابیر سخت‌گیرانه‌تری را علیه ایران اتخاذ کنند. برخی مقامات انگلیسی می‌گویند که در دیدار با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی که هفته پیش به لندن سفرکرده بود توانسته‌اند او را متقاعد کنند که امنیت منطقه با حفظ برجام بهتر تأمین می‌شود. بااین‌حال برکناری رکس تیلرسون از وزارت امورخارجه آمریکا و پیشنهاد مایک پمپئو برای این سمت سبب شده تا نگاه تهران در جهت احتمال خروج آمریکا از برجام شکل گیرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.