محمدرضا باهنر صبح روز دوشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران با اشاره به مطلب فوق افزود: برخی اجرای FATF را با برجام و مذاکرات هسته‌ای با ۱+۵ و مسایل دیگر خلط می‌کنند اما باید گفت که طبیعی است برخی مفاد کنوانسیون‌های بین المللی با برخی از قوانین داخلی و اعتقادات و مواضع ما منطبق نیست. مهم‌تر از FATF اعلامیه حقوق بشر بوده است که ایران به آن پیوست در حالی که با بسیاری از مبانی ارزشی و قانونی ما منطبق نبود و البته پذیرش آن به معنای آن نیست که به طور کامل آن را قبول داریم. ما این موارد را تا جایی قبول داریم که قانون اساسی‌مان اجازه دهد. از این رو معتقدم مجموعه لوایح چندگانه مربوط به FATF را باید با تحفظ‌هایی تصویب کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر شورای نگهبان به این لوایح وارد شده است و گفته است CFT با برخی احکام اسلامی و قوانین ما منطبق نیست اما این ایرادات به معنای نپیوستن ایران به CFT نیست چرا که اگر این اتفاق نیفتد با تحریم‌هایی فراتر از تحریم‌های هسته‌ای و حقوق بشر مواجه خواهیم شد. برخی در مجلس اظهارنظر کردند که ایرادات شورای نگهبان قابل رفع نیست و برخی می‌گویند با ارایه یک یا دو تحفظ (رزرو) مشکل قابل حل است.

باهنر تصریح کرد: به نظر من بهترین تحفظ این است که بگوییم این لوایح را تصویب می‌کنیم اما برای اجرای آن تا جایی که قانون اساسی اجازه دهد اجرا می‌شود.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: اگر اشکال بین مجلس و شورای نگهبان بماند راه‌حل مجمع تشخیص مصلحت نظام است و آنجا تصمیم مناسب را خواهیم گرفت.

دبیر جامعه اسلامی مهندسین در ادامه در پاسخ به این پرسش که برخی شبکه‌های فارسی‌زبان خارجی اقدامات تبلیغاتی و سیاسی سوء علیه ایران دارند و برخی در داخل معتقدند راهکار مقابله با این شبکه‌ها ایجاد شبکه‌های خصوصی یا تغییر سیاست‌های صدا و سیماست با بیان این‌که متاسفانه خصوصی‌سازی در کشور ناقص اجرا شده و می‌شود گفت: خصوصی سازی نباید صرفا به حوزه بنگاه‌های اقتصادی منحصر شود بلکه باید به فعالیت‌های  دیگر کشور نیز توسعه یابد. در بسیاری از کشورها تصمیم‌سازی‌ها در بخش خصوصی انجام می‌شود و تصمیم گیری به عهده دولت‌هاست از این رو ما در کشور نیز باید این فضا را باز کنیم. من قبول دارم که کشور و ملت خیلی بیش از دولت یا مجلس شورای اسلامی توان دارد.

باهنر افزود: مثلا در بحث دیپلماسی عمومی که اقشار و گروه‌های مختلف مردم از کارآفرینان، دانشمندان و متخصصان، تجار و غیره را شامل می‌شود، متاسفانه مقداری غفلت شده است و به خوبی این بخش کار نمی‌کند. دیپلماسی عمومی باید به کمک دیپلماسی رسمی بیاید و سفیران ما در خارج از کشور صرفا حافظ منافع دولت نباید باشند بلکه باید کلیت منافع کشور را حفاظت و مراقبت کنند. معتقدم می‌توان این فضا را مبتنی بر قانون اساسی باز کرد. ما می‌توانیم منابع مالی خوبی را در این حوزه تامین کنیم به شرط اینکه یک آزادی بیان در این زمینه وجود داشته باشد.

وی در ادامه در پاسخ به خبرنگاری دیگر که از وی درباره جریان نواصولگرایی پرسید که مدعی هستند منجی اصولگرایان خواهند بود؟ با بیان این‌که هنوز موفق به مطالعه اصول و مانیفست این گروه نشدم گفت: معتقدم بیش‌تر از شکل و اسم احزاب و گروه‌ها باید به دنبال محتوا باشیم.

این فعال سیاسی اظهار کرد: من قبلا هم به طور جدی و محکم اعلام کردم از غیبت چند حزب بزرگ و چارچوب‌دار برای آینده مردم‌سالاری که شاید بزرگترین میراث به جامانده از امام خمینی و شهدا است نگرانم. ما چند حزب فراگیر و چارچوب‌دار و صاحب‌دار باید داشته باشیم. ما احزاب زیادی داریم اما خیلی از آنها کاغذی و جزایری کوچک هستند تا به هم نپیوندند تحولی ایجاد نمی‌شود. نواصولگرایی هم شاید از این دست احزاب باشد.

باهنر تصریح کرد: در اوایل تشکیل مجلس نهم به کمک جامعه روحانیت بایدها و نبایدهای اصولگرایی را نوشتیم که در مجموع ۱۲ باید و ۱۲ نباید بود؛ آنها محتوا بودند که باید به مانیفست تبدیل شود. الان احزاب اصلاح‌طلب و اصولگرایی وجود دارند که در میان خود اختلاف اساسی دارند. بنا براین مهم است تا این اصول در میان هر یک از احزاب فراگیر نهایی و تایید شود.

وی با بیان این‌که برخی معتقدند قدرت گرفتن احزاب برای نظام مضر است گفت: این یک توهم است. ما حزب را در چارچوب نظام تعریف می کنیم. نظام مستقر است و قانون اساسی و مواضع‌اش مشخص است و احزاب باید در این چارچوب باشند. در گذشته احزابی را داشتیم بعضی تندروها فکر می‌کردند با داشتن یک حزب می‌توانند با نظام مقابله کنند اما کسی که این طور فکر می‌کند طرفش دیگر نیروهای امنیتی و اطلاعاتی و عملیاتی هستند. احزاب چارچوب‌دار راه علاج نهایی مردم‌سالاری دینی هستند.

دبیر جامعه اسلامی مهندسین در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره برخی قوانین که در مجمع تشخیص مصلحت معطل باقی مانده از جمله در رابطه با مسایلی که پیرامون  مینو خالقی و سپنتا نیکنام به وجود آمد گفت: درباره انتخابات سیاست‌های کلی را نوشته‌ایم و خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است و ایشان هم نظرشان را ابلاغ کردند و قانون انتخابات بر اساس آن سیاست‌ها باید اصلاح شود. لایحه‌ای را دولت تنظیم کرده و خبر دارم که در کمیسیون‌های دولت در حال بررسی است. هم‌چنین طرحی را نمایندگان مجلس نوشته‌اند و این دو در کشاکش بررسی‌ها هستند اما اینها باید منطبق با سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری باشد.

وی افزود: یک مشکل در مجمع تشخیص مصلحت نظام وجود دارد؛ معتقدم در این دوره هنوز مجمع سر خط نیامده است. از یک طرف ریاست مجمع حضرت آیت‌الله شاهرودی کسالت‌هایی دارند و نمی‌توانند در جلسات شرکت کنند، دعا کنیم شفای عاجل و کامل پیدا کنند و مدیریت را به دست بگیرند. مساله دیگر این است شخص مقام معظم رهبری در این دوره که وقتی احکام اعضا را صادر کردند یک پیوست حکم داشتند که مطالبات جدی در آن داشتند. به طور مثال ساختارهای مجمع در حال تغییر است از جمله مرکز تحقیقات و استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام منحل شد یا نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی در دوره گذشته به مجمع واگذار شد اما در این دوره این کار به یک هیات عالی نظارت محول شده که انتخاب اعضای آن با مجمع است و این کار هم انجام شده است. اعضای این هیات ۱۵ نفر هستند و مستقل عمل می‌کنند. مجمع تشخیص تا قبل از این دوره سیاست‌ نویس بود اما در این دوره سیاست‌گذار است. یک مقدار این کارها طول کشید و باید به یک نقطه مشخص برسد و آیین‌نامه‌ نظارت نوشته و برای مقام رهبری ارسال شود.

باهنر گفت: بعضی از موارد از جمله مواردی که اشاره کردید باقی مانده است اما توقع داریم در سیاست های کلی به آن رسیدگی شود.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به پرسشی دیگر درباره نامه آیت‌الله یزدی به آیت‌الله شبیری زنجانی گفت: چند وقت اخیر اتفاقاتی افتاده است که اگر نمی‌افتاد بهتر بود. به عنوان مثال آقای رحیم‌پور ازغدی بحث‌هایی در نقد حوزه داشتند و برخی از این صحبت‌ها برآشفتند و برخی هم به آن پاسخ دادند. مسایلی را حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی به برخی احکام قوه قضاییه وارد کردند و نامه‌ها رسمی و تریبونی شد و اخیرا هم نامه آیت‌الله یزدی به آیت‌الله شبیری زنجانی را شاهد بودیم. معتقدم اگر این مسایل قبل از رسانه‌ای شدن، راه‌حل‌های دیگری هم دارد. نمی‌خواهم تعیین تکلیف کنم اما اگر جای حضرت آیت‌الله یزدی بودم می‌رفتم پیش آیت‌الله شبیری و بحث می کردم و حرف‌های یکدیگر را می‌شنیدیم. مراجع می‌توانند به همدیگر تذکر دهند و راهنمایی کنند اما این‌که این مسایل رسانه‌ای شود و لشکرکشی و جناح بندی شود مصلحت نمی‌دانم و معتقدم اگر اتفاق نمی‌افتد بهتر بود.

دبیر جامعه اسلامی مهندسین در پاسخ به ایسنا مبنی بر این‌که برخی درباره احتمال توافق اصلاح طلبان و اصولگرایان در سال ۱۴۰۰ بر سر کاندیداتوری آقای علی لاریجانی را مطرح می‌کنند نظر شما چیست؟ گفت: طرح این مسایل الان در رسانه‌ها کمی زود است و مصلحت نمی‌دانم. تا ۶ الی ۷ سال قبل ما هر سال یک انتخابات داشتیم و مردم هم نسبت به انتخابات حساس هستند و حتی آنها که مخالف بودند به این نتیجه رسیدند که در سرنوشت‌ شان انتخابات تاثیر گذار است اما دیدیم فضای کشور هر سال درگیر انتخابات بود اما ما در کشور کارهای مهم دیگر هم داریم از این رو تعیین کردیم که هر دو سال انتخابات داشته باشیم تا فضای کشور همیشه ملتهب و سیاسی و انتخاباتی نباشد.

باهنر اظهار کرد: به قول معروف هستند کسانی که در حال گرم کردن خود دور زمین هستند تا مربی بفرستشان داخل زمین. طرح این مباحث در احزاب اشکال ندارد اما رسانه ای کردن آن به مصلحت نیست. مثلا اصلاح طلبان و اصولگرایان بر سر آقای لاریجانی تفاهم می‌کنند یا هر کدام جداگانه کاندیدا معرفی می‌کنند بحث است.

وی گفت: آقای لاریجانی شخصیت شناخته شده و قابل بررسی و تامل هستند و برخی هم فکر می‌کنند که ایشان خیلی خوب هستند اما من الان موضعی درباره اینکه ایشان بیاید یا نیاید ندارم و معتقدم خیلی زود است.

این فعال سیاسی با انتقاد از مناظره‌های انتخاباتی در یکی دو دوره گذشته تصریح کرد: این مناظره‌ها از یک جهت خوب است که ببینده زیاد دارد و مردم را برای آوردن به پای صندوق‌های رای تحریک می‌کند اما اشکالش این است که هر کس بتواند رقیب را خوب لوله کند و پشت پایی به آن بزند خوب است و کاری به برنامه‌های کاندیداها ندارد. از این رو معتقدم اگر شورای نگهبان کوتاه بیاید دوره بعد حتما یک شومن رییس‌جمهور می‌شود.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به پرسش دیگر ایسنا درباره بازگشت تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا بر خلاف برجام گفت: تحریم‌ یک فشار ظالمانه و ضد حقوق بشر است که ترامپ فعلا این تصمیم را گرفته و دنبال "بجنگ تا بجنگیم" است و از سیاست راهبردی برد ـ برد که ما و کشورهای دیگر انتخاب کردیم و در آن تا حدودی جلو رفتیم عدول کرد.

باهنر در بیان تفاوت تحریم‌های این دوره با دوره قبل (دوران اوباما) خاطرنشان کرد: تحریم‌های قبل حداقل چهار قطعنامه شورای امنیت پشتش بود اما الان کارهای ترامپ مقابله با قطعنامه شورای امنیت (۲۲۳۱) است، بنابراین اتحادی که قبلا پشت تحریم‌ها بود در این دوره به وجود نمی‌آید.

دبیر جامعه اسلامی مهندسین با بیان این‌که "تحریم‌ها امری ساده یا به قول برخی ورق‌پاره نیست" تصریح کرد": تحریم‌ها جدی است و دولت باید خود را برای یک مقطع زمانی که البته گذراست و پایدار نیست خود را مجهز کند. نیازها و امکانات و منابع ارزی باید در جداولی بحث و بررسی شود و با توجه به شنیده‌هایم و علم و اطمینانی که به این مساله دارم می‌دانم که در یک سال و نیم آینده در زمینه کالاهای اساسی هیچ مشکل و نگرانی نداریم. اما قطعا منابع و درآمدهای ما دستخوش تغییر می‌شود و هزینه‌هایمان هم افزایش می‌یابد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: الان نبرد اقتصادی و رسانه‌های در جریان است که هر کس زودتر جا بزند بازنده است. به قول روانشناسان "مسابقه آدم‌های ترسو" در جریان است. حتی زمان اوباما گفته شد با وجود چهار قطعنامه شورای امنیت به خاطر هم‌پیمانان و شرکایشان نمی‌توانند پنج یا شش بار تحریم علیه ایران را انجام دهند و الان هم حتما این داستان صادق است و معافیت‌های اعمال شده از این روست. 

باهنر تاکید کرد: مطمئن هستم سیاست ترامپ قابل استمرار برای خودش نیست، نه این‌که دلش برای ما بسوزد. بر این اساس باید مدیریت دوران گذار از تحریم‌ها داشته باشیم که دولت در حال انجام آن است و البته باید بهتر و قوی‌تر و شفاف‌تر در ارتباط با مردم این مدیریت را به انجام برساند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.