علی خرم در گفت‌وگو با ایسنا درباره بررسی تحریم‌های آمریکا علیه ایران از منظر حقوق بین‌الملل گفت: تحریم‌های دونالد ترامپ تحریم‌های غیرمجاز، غیرقانونی و ضد انسانی است. آمریکا شمشیری را بلند کرده است؛ در حالی که ایران به تمام تعهداتش عمل کرده و طبق آژانس همه کارهایش را درست انجام داده و به تعهداتش در توافقات هسته‌ای جامه عمل پوشانده است.

وی افزود: اولین خطای حقوقی امریکا این است که از توافق هسته‌ای یک طرفه بیرون آمده است. دوم اینکه برای ایران تحریم‌های "من درآوردی" خودسرانه گذاشته است. سوم اینکه تحریم‌های خودسرانه خود را به زور – با زور دلار و اقتصادش- به جهان تحمیل کرده است. چهارم اینکه دیوان بین المللی دادگستری اعلام کرده که تا رسیدگی به حکم نباید تحریم‌ها را پیاده کند ولی این خلاف را هم انجام داده است.

خرم تصریح کرد: آمریکا این چهار خلاف یعنی خلاف بیّن و روشن را در سطح بین المللی از نظر حقوقی انجام داده است و از این بابت هیچ جایگاه مشروعی ندارد.

این حقوقدان بین الملل یادآور شد: در دوره جورج بوش، او این کار را بر اساس مصوبات شورای امنیت سازمان ملل انجام داده بود ولی  دونالد ترامپ می‌داند که چنین جایگاهی وجود ندارد و هیچ کس از او حمایت نمی‌کند و به همین دلیل نوع تحریم‌هایش به عنوان تحریم‌های یک جانبه و فرا قانونی و "من درآوردی" از نظر حقوقی تلقی می‌شود و هیچ مبنایی ندارد. به عنوان مثال اگر ایران به تعهداتش عمل نکرده بود تحریم‌های امریکا می‌توانست مبتنی بر تخلف ایران باشد ولی از آنجا که ایران تخلف نکرده؛ لذا این کاری که امریکا می‌کند، هیچ مبنای حقوقی ندارد.

وی در پایان گفت: در کشور ما بیشتر می‌خواهند مردم را به آرامش و مقاومت در برابر این تحریم‌ها سوق دهند، در حالی که به نظرم ما باید این حرکت ضدانسانی و تحریم‌های امریکا را به سازمان‌های بین المللی، روزنامه‌های آمریکا و رهبران کشورها بکشانیم و باید اعلام کنیم که این تحریم‌ها روی ما تاثیرگذار است و با آن مخالفیم و جهان  به ایران در مقابل این تحریم‌های ظالمانه کمک کنید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.