اشرف بروجردی که شنبه (۱۲ آبان ماه) در مراسم یادبود روز جهانی میراث دیداری و شنیداری در سالن همایش‌های کتابخانه‌ی ملی صحبت می‌کرد، گفت: این امیدواری برای همه ما وجود دارد که صداوسیما تلاش خود را افزون کرده و سعی کند باورهای عموم مردم را مطابق آنچه که به آن می‌اندیشیم، عرضه کند.

رئیس کمیته ملی حافظه جهانی یونسکو با تاکید بر این‌که ما نیاز داریم تا اعتماد و فهم عمومی در بین فرهنگ‌های جامعه دیده شوند، افزود: زمانی این اعتماد عمومی شکل می‌گیرد که مردم حرف دل، باور و فرهنگ را احساس کنند و در رسانه ملی هم منعکس شود.

او با بیان این‌که امیدوار است تا صداوسیما آنچه که جامعه نیاز دارد را عرضه کند، افزود: این ظرفیت در صداوسیما بسیار بالاست اما باید به این نکته توجه شود که ساعت‌ها ظرفیتِ فکر و باور مردم در اختیار صدا وسیما قرار دارد، بنابراین می‌تواند بهترین‌ها را عرضه کند و این رویه را به عنوان یک سیاست پیش ببرد.

وی اضافه کرد: امیدواریم برای آینده گنجینه‌های دیگری را ثبت جهانی کنیم و از این طریق فرهنگ اصیل، غنی و بشردوستانه و انسانی را به جامعه بشری منتقل کنیم و به مردم یادآوری کنیم که ما اعضای یک مجموعه هستیم و می‌توانیم زندگی بهینه‌ای را با فهم مشترک داشته باشیم.

بروجردی با تاکید بر این‌که اگر بخواهیم رسالت‌مان را انجام دهیم باید لحظه به لحظه آن را حفظ کنیم، ادامه داد: برای ثبت اقداماتی که بشر انجام می‌دهد باید ببینیم چه تلاش‌هایی می‌شود و چه کسانی در این عرصه گام برمی‌دارند و چه کسانی جامعه بشری را به اشتراک می‌گذارند.

او با بیان این‌که انسان‌ها همه لحظات را مدیون گذشتگان خود، مواریث، فرهنگ و ارزش‌های خود و مدیون حافظه‌ای که برای آنهاست، هستند، افزود: پیوستگی بین انسان‌ها از قِبَل همین ساخته شدن‌ها می‌تواند منظومه‌ای از تاریخ بشری را فراهم کند که شعاع پرتو آن برای همه نسل‌های بعدی مفید و مثمر ثمر باشد. در واقع همه این موارد گوشزد می‌کنند که رسالت‌مان سنگین است و سازمان اسناد پناهگاه حفظ این آرشیوهاست.

رئیس کتابخانه ملی با اشاره به در اختیار گرفتن مجموعه‌ای از ۲۵۰ هزار تصویر با عنوان موضوع «قاجار» ادامه داد: این مجموعه شامل سراسر ایران، طبیعت، فرهنگ، خرده فرهنگ و آداب و رسوم مردم است که به تصویر کشیده شده، حتی معتقدیم بسیاری از دستگاه‌های دیگر هم چنین مجموعه‌ای را در اختیار دارند.

بروجردی با تاکید بر این‌که جلوگیری از بلوکه شدن این اسناد اهمیت دارد، گفت:‌ این اسناد تاریخ و میراث بشریت هستند، در واقع مانند آن است که بخواهیم آن را عرضه کنیم. رسالت سازمان اسناد این است که همه آنچه که داشته و دارد را به بهترین وجه نگهداری کند تا افرادی که تمایل دارند بدانند و از داشته‌هایشان بهره ببرند، از آنها استفاده مناسب کنند و با انجام تحقیقات و مطالعات تراوش‌های ذهنی آنها مضاعف شود.

او همچنین خطاب به دستگاه‌های مختلف که چنین داشته‌هایی در اختیار دارند، اظهار کرد:‌ اگر نهادهای دارای تعامل می‌توانند داشته‌های خود را برای حفظ میراث دیداری و شنیداری به اشتراک بگذارند، این کار را انجام دهند، در غیر این صورت سازمان اسناد و کتابخانه ملی می‌تواند با اشتراک گذاشتن این اسناد در معرفی آنها کمک کنیم.

لزوم رصد و پایه‌ریزی رشته‌های تحصیلی میراث دیداری و شنیداری

سپیده کبیری، مدیر مرکزی آرشیو صداوسیما نیز در صحبت‌هایی در این آئین گفت: منابع دیداری و شنیداری بخشی از حافظه ملت‌هاست و بخشی از میراث مستند یک فرهنگ را حفظ و نگهداری می‌کند.

او با بیان این‌که هر انسان برای یادآوری خاطرات نیاز به عکس و مستندات دارد، افزود:‌ یک فرهنگ نیز برای مرور خاطرات نسل خود نیاز به مرور آرشیوها دارد، بنابراین اعلام می‌کنم که سازمان صداوسیما تلاش خود را کرده تا این میراث با بهترین کیفیت و بالاترین روش استاندارد ثبت و جهانی شود.

وی با تاکید بر لزوم داشتن یک روند آموزش مداوم از پایه و اساس با هدف شکل‌گیری آن در نسل‌های بعدی اظهار کرد: بهتر است رشته‌های تحصیلی آرشیودار در حوزه میراث دیداری و شنیداری باید در کشور رصد و پایه‌ریزی شوند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.