یاسین آکتای طی مقاله ای در روزنامه حریت به موضوع چگونگی قتل جمال خاشقچی پرداخت و نوشت: ما پیش از این می دانستیم که جنازه خاشقچی توسط ماموران آل سعود قطعه قطعه شده است اما امروز اسنادی در اختیار داریم که نشان می دهد که قطعات جنازه به دست عوامل جنایت ذوب شده تا اثری از آن باقی نماند.

وی علت قطعه قطعه کردن جنازه خاشقچی را روشی برای امحای آسان آن عنوان کرد و افزود: گزارش دادستانی استانبول نحوه قتل خاشقچی را به این شکل تایید می کند.

وی تاکید کرد: حکومت ریاض پاسخ درست و محکمه پسندی ندارد و آنها با انجام این جنایت مرتکب دو جرم متفاوت شده اند چرا که از یک سو جان یک انسان بیگناه را گرفته و از سوی دیگر رفتار بی شرمانه ای را با جنازه وی انجام داده اند.

وی تصریح کرد: با دوربین های گوناگون و لوازم فنی پیشرفته هر جای ممکن را بررسی کردیم اما اثری از جنازه خاشقچی نیست و اگر این روزنامه نگار می دانست چه بر سرش خواهد آمد، بی گمان وارد ساختمان کنسولگری نمی شد.

این مقام نزدیک به اردوغان چند روز پیش نیز در گفت و گو با با روزنامه صباح به چگونگی قتل خاشقچی و اهداف پشت پرده آن پرداخت و اظهار کرد: وجود برخی رفتارهای عربستان سعودی با مخالفین، احتمال دستگیری و زندانی کردن خاشقچی به عنوان یک منتقد سرسخت حکومت ریاض به محض ورود به این کشور را تقویت می کرد، اما احتمال قتل وی آن هم در مکانی دیپلماتیک در ترکیه در ذهن کسی خطور نمی کرد.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار صباح مبنی بر علت قتل خاشقچی بیان کرد: بعضی از سخنان، مواضع و مقالات منتشر شده وی برای مقامات آل سعود ناخوشایند نبود و آنها تصمیم به انتقام گرفته بودند اما با افشای زوایای پنهان از قتل خاشقچی مشخص شد که پروژه ای از پیش طراحی شده با اهدافی خاص پشت پرده این جنایت وجود دارد که ترکیه را هدف گرفته است.

آکتای افزود: اگر حذف خاشقچی به شکلی دیگر و بدون آثار جنایت رخ داده بود، تفسیر امروز ما حداکثر در مفهوم &#۳۹;حذف یک منتقد&#۳۹; باقی می ماند اما قتل این روزنامه نگار در مکانی دیپلماتیک و اقدام قاتلان پس از ارتکاب جنایت برای انحراف افکار عمومی، حاکی از عملیات از پیش طراحی شده با هدف تبدیل تهدید به فرصت علیه ترکیه است.

مشاور اردوغان تاکید کرد: اگر ترکیه ارتکاب این جنایت در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول و زوایای پنهان پشت پرده آن را با اسناد موثق افشا نکرده بود، بی گمان عملیات از پیش طراحی شده ریاض علیه آنکارا موفق شده و موقعیت کشور ترکیه در شرایط انفعالی سخت و منزوی در جهان قرار می گرفت.

به گفته این مقام عالیرتبه حزب عدالت و توسعه، سکوت ترکیه و یا شکست تحقیقات در راستای اثبات ارتکاب جنایت ماموران ریاض در ساختمان کنسولگری باعث می شد تا مقامات آل سعود با انتشار اخباری کذب در رسانه های جهان، ترکیه را کشوری ناامن معرفی کرده و حتی با حمایت آمریکایی ها، تحریم هایی را به منظور مجازات آنکارا اعمال کنند.

وی تصریح کرد: عملیات قتل خاشقچی از مدت ها قبل طراحی شده بود اما زمان چند روزه میان مراجعه اول و آخر وی به ساختمان کنسولگری در واقع فرصت مناسبی برای هماهنگی تیم ۱۵ نفره ویژه قتل اعزامی به ترکیه از سوی آل سعود بود.

رسانه های ترکیه به ویژه مطبوعات نزدیک به حزب حاکم با انتشار گزارش و یا اخباری به نقل از کارشناسان و یا مشاوران نزدیک به اردوغان مدعی اند که عربستان سعودی به دنبال خرید زمان است.

به گزارش ایرنا، تحقیقات در زمینه پرونده قتل خاشقچی که یک ماه پیش به دست مأموران اعزامی آل سعود در استانبول به قتل رسیده، همچنان ادامه دارد و دولت ترکیه تیم قضایی، امنیتی و پلیسی ویژه ای را برای بررسی این پرونده بسیج کرده است.

تاکنون برای بررسی این جنایت، یک هیأت سعودی به همراه دادستان کل عربستان به ترکیه اعزام شده که آنها همراه با مأموران و کارشناسان جنایی پلیس ترکیه ساختمان و اقامتگاه کنسولگری در استانبول را بازرسی کرده اند.

با گذشت بیش از چهار هفته از قتل خاشقچی که قصد داشت اسنادی درباره استفاده عربستان از سلاح شیمیایی در یمن را فاش کند، هنوز جنازه این روزنامه نگار یافت نشده و حکومت آل سعود در این باره سکوت کرده است.

خاشقچی روز ۲ اکتبر (۱۰ مهر) برای طی مراحل ثبت ازدواج با خدیجه چنگیز نامزد ترکیه ای خود، به ساختمان کنسولگری عربستان مراجعه کرد، اما پس از ورود به کنسولگری ناپدید شد.

نامزد وی پس از اطمینان از خارج نشدن خاشقچی از ساختمان کنسولگری، پلیس و مقام های عالی ترکیه را در جریان رویداد قرار داد اما مقام های آل سعود منکر اطلاع از وضع خاشقچی شدند.

حکومت آل سعود پس از ۱۸ روز انکار، در پی فشار بین المللی با صدور بیانیه ای به قتل او در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول اعتراف کرده و مدعی کشته شدن خاشقچی در پی یک مشاجره شد.

همه مدارک و شواهد نشان می دهد که ۱۵ مأمور از نزدیکان محمد بن سلمان ولیعهد عربستان که از طرف او به استانبول اعزام شده بودند، عامل قتل خاشقچی هستند و ادعای آل سعود درباره این روزنامه نگار کذب است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.