بر اساس تحلیل آخرین داده‌ها و نقشه‌های پیشیابی هواشناسی، روز جمعه با ادامه فعالیت سامانه بارشی در استان‌های گیلان، مازندران، شمال آذربایجان شرقی و ارتفاعات البرز در استان‌های البرز، تهران و سمنان بارش باران گاهی رعد و برق و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود و بارش پراکنده در برخی نقاط استان‌های گلستان و اردبیل محتمل است.

امروز شدت بارش‌ها در گیلان، مازندران، شرق اردبیل و شمال آذربایجان شرقی است و فردا شدت بارش‌ها در گیلان و غرب مازندران خواهد بود.

اواخر وقت امروز پنجشنبه در ارتفاعات البرز، زنجان، تهران و مازندران و روز جمعه در ارتفاعات البرز،‌ تهران، مازندران و سمنان بارش به شکل برف پیش‌بینی می‌شود.

شنبه پیشِ‌رو بارش پراکنده در سواحل خزر خواهیم داشت و با نزدیک شدن سامانه بارشی از سمت جنوب غرب به کشور در برخی نقاط استان‌های واقع در جنوب غرب و غرب، افزایش ابر و اواخر وقت بارش‌های پراکنده پیش‌بینی می‌شود.

با نفوذ هوای سرد دمای هوا امروز در استان‌های گیلان و اردبیل بین ۶ تا ۸ درجه و فردا در مازندران بین ۴ تا ۶ درجه کاهش می‌یابد.

امروز و فردا شرق خلیج فارس، تنگه هرمز،‌ دریای عمان و دریای خزر مواج خواهد بود.

از اوایل امشب و روز جمعه به سبب وزش باد شدید، شرق خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان، مواج پیش بینی می‌شود و ارتفاع موج به حدود ۱.۵ تا ۲ متر خواهد رسید، از بعدازظهر امروز و فردا دریای خزر نیز به سبب وزش باد نسبتاً شدید، مواج پیش‌بینی می شود و ارتفاع موج به حدود ۱ تا یک و نیم متر خواهد رسید‌ از این رو توصیه می‌شود در این مدت احتیاط لازم در تردد شناورهای سبک به‌عمل آید و از به‌ کارگیری قایق‌های تفریحی و سبک جلوگیری شود.

در سه روز آینده در مناطقی از استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان بلوچستان، کرمان و هرمزگان وزش باد شدید و در مناطق مستعد توفان و گردوخاک پیش‌بینی می‌شود.

آسمان تهران فردا نیمه‌ابری گاهی با وزش باد پیش‌بینی می‌شود و این شرایط روز شنبه نیز حاکم است، بیشینه و کمینه دما فردا در تهران ۱۷ و ۹ درجه خواهد بود.

روز آینده بندرعباس و بوشهر با بیشینه دمای ۳۱ درجه بالای صفر گرم‌ترین مرکز استان و بیرجند با کمینه دمای ۵ درجه زیر صفر و پس از آن شهر کرد با کمینه دمای ۴ درجه زیر صفر سردترین مراکز استان خواهد بود.

میانگین بارندگی کل کشور از ابتدای سال زراعی ۹۸-۹۷ (یکم مهرماه ۹۷) تا روز پنجم آبان سال جاری ۱۵.۳ میلی‌متر ثبت شد،‌ میزان بارش در سال گذشته در این بازه زمانی ۷.۳ میلی‌متر بود که بارش سال‌جاری ۱۰۹.۸ درصد بیشتر از سال گذشته است.

همچنین میانگین بلندمدت بارندگی کشور در بازه زمانی مذکور ۸.۵ میلی‌متر بوده است که بارش سال جاری ۷۹.۹ درصد بیشتر از سال بلندمدت است.

بیشترین میزان بارش در هفته پنجم سال زراعی معلق به منطقه پیرانشهر در استان‌ آذربایجان غربی به میزان ۱۰۸.۸ میلی‌متر بوده است.

همچنین میانگین گرم‌ترین منطقه دلگان در استان سیستان و بلوچستان به میزان ۳۶.۱ درجه سلسیوس و میانگین سردترین منطقه شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری به میزان منفی ۲.۳درجه سلسیوس بوده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.