به گزارش رویترز، پنج قانونگذار دموکرات آمریکایی به رهبری سناتور مارکو روبیو در نامه‌ای به دونالد ترامپ تاکید کردند که چنانچه او ختم مذاکرات را اعلام نکند، آنها از قانون انرژی اتمی برای توقف هرگونه توافق هسته‌ای میان آمریکا – عربستان استفاده خواهند کرد.

این سناتورها تاکید کردند: افشای قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار عربستانی و همچنین اقدامات سعودی‌ها در رابطه با یمن و لبنان، نگرانی‌های بیشتری را درباره شفافیت، مسوولیت‌پذیری و عقیده تصمیم‌گیرندگان کنونی در عربستان سعودی ایجاد کرده است. بنابراین ما از شما درخواست داریم تا هرگونه مذاکرات مرتبط با یک توافق هسته‌ای غیر نظامی آمریکا – عربستان را برای مدتی به حالت تعویق درآورید.

علاوه بر این، ادوارد مارکی از سناتورهای دموکرات آمریکایی در نامه دیگری به ترامپ خواستار تعلیق گفت‌وگوها درباره همکاری هسته‌ای غیرنظامی با عربستان سعودی شد و از دولت ترامپ خواست تا هرگونه تاییدیه برای انتقال خدمات، فناوری یا کمک هسته‌ای به آل سعود را متوقف کند.

نمایندگان کاخ سفید هنوز واکنشی نشان نداده‌اند.

سناتور مارکی تاکید کرده است همکاری میان کشورها خصوصا در زمینه انرژی هسته‌ای باید بر پایه اعتماد و ارزش‌های مشترک باشد اما اقدامات سعودی‌ها "مشخص کرده است که هرگونه همکاری هسته‌ای با دولت آن هنوز به آن سطح نرسیده است."

واشنگتن از عربستان خواسته است تا فناوری قدرت هسته‌ای را از شرکت‌های آمریکایی خریداری کند. عربستان ماه ژوئیه برای اجرای یک پروژه هسته‌ای مناقصه‌ای میان شرکت‌های کره‌جنوبی، آمریکا، فرانسه، چین و روسیه برگزار کرد و برنده سال ۲۰۱۹ انتخاب می‌شود.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.