حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به بازدیدش از میرجاوه بعد از عملیات تروریستی که منجر به ربوده شدن تعدادی از نیروهای هنگ مرزی میرجاوه شد، اظهار کرد: در این سفر آقای کرد نماینده میرجاوه نیز همراه بنده بود. از منطقه صفر مرزی و محل شهادت مرزبانانی که چندی پیش به شهادت رسیده بودند بازدید کردیم و کل مرز را دیدیم.

وی با تاکید بر این‌که نیازمند دیپلماسی مرزی هستیم، ادامه داد: باید همه امکانات، ابزارها و ظرفیت‌های مرزی برای رفع مشکلات و رفع اختلافات به کار گرفته شود. بخش عمده‌ای از قبائل، ایلات، عشایر و مردم میرجاوه در آن سمت مرزها در پاکستان هستند و با یکدیگر مراودات فامیلی دارند، لذا باید در قالب دیپلماسی مرزی نیازهای اقتصادی مردم را دید.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیات خارجی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: بسیاری از کسانی که در میرجاوه زندگی می‌کنند زندگی‌شان به مرز وابسته است لذا یکسری سختگیری‌ها باعث شده برخی سرپرست خانواده‌هایشان را از دست بدهند یعنی کسانی که کار کولبری می‌کردند باید اختیار مرز به مسئولان مرزی داده شود تا بتوانند برای مردم امتیازاتی قائل شوند. همچنین باید از ظرفیت نماینده‌های استان استفاده کرد.

فلاحت‌پیشه با بیان این‌که بازدیدی از پاسگاه محل حادثه تروریستی داشتم، گفت: به خاطر ملاحظات امنیتی اجازه فیلمبرداری ندادیم. هنوز ابعاد این حادثه روشن نشده است که چه‌طور ۱۲ مرزبان بدون شلیک یک گلوله ربوده شدند. البته تصاویر منتشر شده که حکایت از آن دارد که آنها در سلامت کامل هستند. معتقدم که باید در ادامه‌ی راه از ظرفیت دیپلماسی مرزی استفاده کرد چون برای ما جان افراد از هر چیزی مهم‌تر است. باید تمامی تلاش را به کار برد تا خانواده‌های آنها را از نگرانی نجات داد.

وی افزود: در شرایط کنونی به جای برخورد توام با خشونت باید از هر امکانی استفاده کرد که جان آنها را نجات دهیم. برای آینده هم ضمن در نظر گرفتن ملاحظات و تجهیزات امنیتی باید کاری کرد تا مشکلات در قالب دیپلماسی مرزی کمتر به وجود آید.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیات خارجی مجلس شورای اسلامی همچنین با بیان این‌که سهل‌انگاری در این رابطه در دولت‌ها وجود دارد، توضیح داد: از ظرفیت‌های پیش آمده برای تبدیل کردن وضع امنیتی مرزها به نفع رفع مشکلات اقتصادی به خوبی استفاده نشده است. اکنون سرمایه‌گذاران بزرگی وجود دارند که می‌توانند مرزها را آباد کنند. یکسری افراد و سرمایه‌گذاران را به مسئولان اعلام کردیم که تمایل به سرمایه‌گذاری دارند. نمونه آن برخی افراد هستند که حاضرند در مرزهای غربی چند هزار هکتار را آباد کرده و چند هزار نفر را مشغول کنند. نباید چنین فرصت‌هایی را از دست داد.

فلاحت‌پیشه با بیان این‌که نوعی خمودگی و روزمرگی دیده می‌شود، ادامه داد: این امکان فراهم نشده که مرزها از حالت امنیتی خارج شده و وارد فضای اقتصادی شود. تا زمانی که تنها دید قالب در مرزها امنیتی است امکان دیپلماسی مردمی و آبادی اقتصادی وجود ندارد. البته دست همه کسانی را که در مرزها امنیت ایجاد می‌کنند و ماموریت‌های امنیتی انجام می‌دهند می‌بوسم، اما معتقدم با نگاه صرف امنیتی مشکلاتی به وجود می‌آید. باید کاری کرد که دیپلماسی نرم با پذیرش واقعیات و ظرفیت‌های منطقه‌ای فعال شود.

وی مجددا به بازدیدش از میرجاوه اشاره و اظهار کرد: بعد از بازگشت از میرجاوه از دستگاه‌های نظامی، انتظامی و ارتش خواستیم یکسری اسناد مکتوب و فیلم‌های موجود درباره تهدیدها و ظرفیت‌های مرزی به ما ارائه دهند تا در قالب آن بودجه این منطقه را ارتقاء داده و بودجه پایدار اختصاص دهیم.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیات خارجی مجلس شورای اسلامی توضیح داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد هر جایی که دوربین دید در شب در مرز میرجاوه وجود دارد اتفاقی رخ نداده و جاهایی که به دلیل فقر مالی تجهیزاتی مستقر نشده مشکلات به وجود آمده است.

فلاحت‌پیشه در پایان گفت: با گذشت بالغ بر دو هفته از سفرم هنوز اسنادی به ما ارائه نشده است. قطعا در صورت ارائه‌ی اسناد می‌توان مجلس شورای اسلامی را قانع کرد و در قالب جلسه‌ای خاص با دولت، بودجه پایدار اختصاص داد، چون بخشی عظیمی از امنیت ناشی از کارهایی است که در مرزها انجام می‌شود. افراد باید کاری کنند که بتوانیم بودجه پایدار اختصاص دهیم.

۲۴ مهرماه تعدادی از نیروهای هنگ مرزی میرجاوه به دست اعضای گروه تروریستی ربوده شدند که جیش‌العدل مسئولیت ربایش آنها را به عهده گرفته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.