واسیلی نبنزیا روز جمعه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع سوریه برگزار شد، افزود: در حال حاضر فعالیت قابل توجهی برای سوریه انجام می‌شود، از یک سو سازمان ملل متحد در چارچوب قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت فعالیت می‌کند، توافق ادلب در حال اجرا است و ترکیه در این باره سخت کار می‌کند.

وی ادامه داد: ضمانت کنندگان فرآیند آستانه تلاش جدی برای متوقف کردن خشونت در منطقه و ایجاد شرایطی برای پیشرفت در مسیر گفت و گوی سوری دارند و مردم در بسیاری از مناطق سوریه به زندگی عادی بازگشته اند و احساس امنیت می‌کنند.

نماینده روسیه با انتقاد از برخی کشور‌ها که خود «در مسیر حل درگیری سوریه ناموفق بوده اند و تنها مترصد آنند که ببینند روسیه چه می‌کند»، گفت: تکرار می‌کنیم که هیچ مهلت ساختگی را برای تشکیل کمیته قانون اساسی بر اساس توافق سوچی تعیین نکرده ایم.

نبنزیا تاکید کرد: هیچ شرایطی را نمی‌توان بر خلاف اراده طرف‌های سوری اعمال کرد. دیدار استفان دی میستورا از دمشق بنا به دعوت دولت سوریه برای واقعی کردن مسیر رسیدن به وظایفی که در سوچی مقرر شده است، مفید بود.

وی با توجه به پایان ماموریت دی میستورا در پایان ماه نوامبر، اظهار کرد: اطمینان داریم که او ماموریت خود را برای پیشرفت در این مسیر رها نخواهد کرد و ما هم به او در این باره کمک می‌کنیم.

نماینده روسیه در سازمان ملل متحد با اشاره به دیدار مسکو-آنکارا و همچنین نشست چهارجانبه روز شنبه ترکیه، روسیه، آلمان و فرانسه در استانبول که با حضور نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه برگزار خواهد شد، گفت: طبق اطلاعات و برآورد‌های ما، بازدید دی میستورا از دمشق بسیار مفید و سازنده بود و نمی‌توان اهمیت آن را نادیده گرفت.

نبنزیا در عین حال با هشدار به کسانی که می‌خواهند منافع متضاد خود را از یک بحران ساختگی استخراج کنند، افزود: این اقدام، جرم و جنایت است و به روند سیاسی منجر نمی‌شود. این مساله به طور عمده به اعضای غربی به اصطلاح «گروه کوچک» اشاره دارد.

آمریکا، مصر، فرانسه، آلمان، اردن، سعودی و انگلیس گروهی را موسوم به «گوره کوچک» برای پیگیری کمیته قانون اساسی سوریه شکل داده اند.

وی خطاب به استفان دی میستورا ادامه داد: تا زمان اتمام ماموریت، کار‌های زیادی می‌توانی انجام دهی و انتظار داریم برای دستیابی به نتیجه به سختی کار کنید. بار دیگر تکرار می‌کنم از هر طریقی که بشود در انجام ماموریتت کمک خواهیم کرد.

نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه با ارائه استعفای خود اعلام کرده است تا پایان نوامبر از مسئولیت خود کناره گیری خواهد کرد.

دی میستورا خاطر نشان کرد تلاش می‌کند در این مدت باقی مانده، کمیته اصلاح قانون اساسی سوریه را تشکیل دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.