مایکل پمپئو روز جمعه این مطلب را در گفت و گو با هیو هویت در برنامه هیو هویت شو (Hugh Hewitt Show) مطرح کرد.

مجری برنامه از وزیر خارجه آمریکا پرسید: برخی از مفسران قتل خاشقچی را فرصتی برای حمله عربستان سعودی و امارات متحده عربی به یمن می دانند. آیا می توانید به مخاطبان توضیح دهید که چگونه موشک های ایران به این کشور می رسند؟

هویت افزود: من فکر می کنم این اتفاق ۳۴ بار رخ داده است؛ اکنون ممکن است زیادتر هم باشد. ما در مورد موشک های بالستیک در یمن صحبت می کنیم. موشک های ایران چگونه می توانند به آنجا برسند؟

پمپئو پاسخ داد: نخست اینکه تعداد موشک های بالستیک که از یمن به عربستان سعودی و امارات شلیک شده، ۱۰ برابر بیشتر از ۳۶ فقره ای است که شما شناسایی کرده اید.

وی افزود: دوم، این که سخت افزار و نرم افزاری که از این موشک ها پشتیبانی می کند از جمهوری اسلامی ایران می آید. ما آن را در قطعات موشک ها می بینیم. با استفاده از تله متری و منابع دریایی خود می توانیم بگوییم که این موشک ها از کجا آمده اند.

وزیر خارجه آمریکا با این اتهام که «در واقع شما جنگ نیابتی ایران را با سعودی و امارات دارید»، ادامه داد: این چیزی است که ما مشخص کرده ایم چه اقداماتی را برای جلوگیری از آن انجام می دهیم، ما از تلاش های امارات و عربستان سعودی برای از بین بردن این موشک ها حمایت می کنیم. 

پمپئو اضافه کرد: تصور کنید، اگر یکی از این موشک ها به هواپیمایی در فرودگاه ریاض اصابت کند چه تبعات بزرگی بر اقتصاد آمریکا خواهد داشت و در واقع می تواند آمریکایی هایی که از طریق این فرودگاه بین المللی رفت و آمد می کنند را هم از بین ببرد.

وی «این اقدامات ایرانی ها» را «بسیار فاجعه بار» دانست و گفت: ما از شرکای اروپایی خود خواسته ایم در عقب راندن این رفتارهای ایران به ما یاری کنند. تمام دنیا باید بدانند که ایران با اقدامات خود حمل و نقل هوایی تجاری و مسافرتی را در در معرض خطر قرار داده است.

مجری این برنامه تلویزیونی پرسید: گسترش خشونت فرامرزی همواره از سوی ما محکوم شده و باید بشود، به گونه ای که وقتی عوامل سرویس آر جی یوی روسیه در خاک بریتانیا به اسکریپال حمله کردند یا عوامل سعودی در خاک ترکیه. اما آیا درست است که بگوییم بزرگترین صادر کننده تروریسم در جهان ایران است؟

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ گفت: این مساله حتی محل اختلاف نیست، هر آژانس و هر نهاد سازمان ملل که درباره تروریسم گزارش می دهد، ایران را به عنوان بزرگترین حامی تروریسم در جهان می دانند. 

پمپئو یادآور شد: از این رو نزدیک به یک هفته دیگر یا کمی بیش از آن در پنجم نوامبر تحریم های شدیدی علیه ایران دوباره اعمال می شود.

هویت سوالی درباره برجام مطرح کرد و پرسید: من همیشه برجام را دنبال کرده ام، «بن رودز» همیشه شما و رئیس جمهوری را به خاطر منزوی کردن و دور افتادن از برجام با اشاره به این واقعیت که چین و روسیه این کار را نکردند، سرزنش می کند. این شبیه سیاست خارجی «آلیس در سرزمین عجایب است»، آقای وزیر. چقدر باید برای سیاست خارجی فانتزی هزینه کنید و وقت دارید؟

وزیر خارجه آمریکا اظهار کرد: من وقت زیادی برای فکر کردن به بن رودز صرف نمی کنم. من زمان زیادی را برای این فکر می کنم که چگونه مطمئن شویم منافع وامنیت آمریکا حفظ می شود.

پمپئو مدعی شد: این موشک های پرتابی بسیاری که توضیح دادید، تروریسمی که به آن اشاره کردید، صادرات نفوذ بدخواهانه در سراسر جهان و در واقع تقریبا در هر موردی که به آن اشاره کردم، در طول زمان برجام افزایش یافت. 

وی با بیان این که «این برای آمریکا بد بود»، افزود: تصمیم درست به وسیله رئیس جمهوری با خروج از برجام و خواست ما از ایران برای رفتار کردن همچون یک کشور عادی گرفته شد.

وزیر خارجه آمریکا اظهار کرد: پس از توقف حمایت از تروریسم و توقف استفاده از گروه های نیابتی برای ایجاد هرج و مرج در سراسر جهان، ما به آنها برای ورود به جمع کشورها استقبال می کنیم. ما فقط منتظر آنها هستیم تا این کار را انجام دهند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.