«آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان روز پنج‌شنبه در تماس تلفنی با «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی، قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی را «به شدیدترین لحن ممکن» محکوم کرده است.به نوشته خبرگزاری «رویترز»، در بخشی از بیانیه دفتر مرکل، آمده است: «[او] تصریح کرد که روند دقیق رخدادها[ی منجر به قتل خاشقچی] باید روشن شود.»

این بیانیه می‌افزاید: «صدر اعظم به عربستان سعودی توصیه کرد از تحقیقات سریع، شفاف و موثق اطمینان حاصل کند. او تأکید کرد که تمام کسانی که مسئول [این قتل] بوده‌اند، باید محاکمه شوند.»

بنا بر این گزارش، او همچنین گفته آلمان بعد از روشن شدن نتایج تحقیقات، به این حادثه پاسخ مناسب می‌دهد. آلمان هفته گذشته اعلام کرد تا زمانی که نتایج تحقیق روشن نشود، به عربستان سعودی سلاح نمی‌فروشد.

خاشقچی روزنامه‌نگار ۵۹ ساله عربستانی سه هفته پیش برای انجام برخی امور اداری وارد کنسولگری عربستان سعودی در استانبول شد، اما دیگر زنده از این ساختمان خارج نشد. عربستان قتل این فرد را پذیرفته، اما مدعی شده که این کار توسط یک تیم «خودسر» و بدون اطلاع «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی صورت گرفته است. افرادی که به عنوان آمران این قتل معرفی شده‌اند، از نزدیک‌ترین مشاوران بن سلمان بوده‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.