وزارت امور خارجه اتریش اعلام کرد که سفر وزیر این کشور به عربستان سعودی در ماه دسامبر آینده لغو شده است.

وزارت خارجه اتریش پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای در چرایی این اقدام خود اعلام کرد که تصمیم به لغو سفر وزیر امور خارجه به دنبال کشته شدن «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار مشهور سعودی در کنسولگری عربستان سعودی گرفته شده است.

به گزارش شبکه الجزیره، وزارت خارجه اتریش از ریاض خواست «توضیحات شفاف» در مورد قتل خاشقچی ارائه دهد.

به رغم اذعان دادستانی کل عربستان سعودی به کشته شدن جمال خاشقچی در کنسولگری این کشور بر اثر «نزاع و درگیری»، اتحادیه اروپا، برخی مقامات آمریکا و سازمان‌های حقوق بشری روایت سعودی در مورد ماجرای این قتل را مردود و «مضحک» خوانده‌اند.

اعلام لغو سفر آتی وزیر خارجه اتریش به ریاض در حالی منتشر می‌شود که «سلمان»، شاه سعودی و «بن سلمان»، ولی‌عهد سعودی صبح پنجشنبه در پیام‌های تلگراف جداگانه‌ای، روز ملی اتریش را به «الکساندر فَن دِر بِلِن»، رئیس جمهوری این کشور تبریک گفته بودند.

دیروز نیز وزارت خارجه جمهوری چک سفیر سعودی در این کشور را به دلیل قتل خاشقچی احضار و از ریاض خواست «تحقیقات شفاف» در این رابطه ارائه کند.

ترکیه و دانمارک نیز پیشتر در این ارتباط اقدام به احضار سفیر سعودی کرده بودند.

جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی مقیم آمریکا دهم مهر ماه (دوم اکتبر) بعد از ورود به کنسولگری سعودی در شهر استانبول ترکیه، ناپدید شد و گزارش‌ها و گمانه‌زنی‌های اولیه حاکی از آن بود که او در کنسولگری کشته شده است.

عربستان سعودی در ابتدای امر مدعی شد که خاشقچی بعد از مراجعه به کنسولگری آن را ترک کرده است که تحقیقات ترکیه طی دو هفته حکایت از آن داشت که روزنامه‌نگار منتقد سعودی در ساختمان کنسولگری به قتل رسیده و جسدش قطعه قطعه شده است.

در نهایت عربستان سعودی بعد از فشارهای جهانی و درخواست‌ها برای روشن شدن سرنوشت خاشقچی، دادستانی کل سعودی این هفته اذعان کرد که این شهروند سعودی در کنسولگری بر اثر نزاع و درگیری کشته شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.