«سرگئی ریابکوف» مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه روز پنجشنبه در گفت وگو با شبکه اول تلویزیون روسیه با بیان این مطلب افزود: «جان بولتون» در مذاکرات خود در مسکو گفت که آمریکا تصمیم به خروج از پیمان موشکی دارد.

معاون وزیر امور خارجه روسیه اظهار داشت: هنوز نمی دانیم که آمریکا چگونه و چه زمانی از این پیمان خارج خواهد شد و از همه مهمتر پس از خروج از پیمان موشکی، چه اقدامی خواهد کرد.

ریابکوف خاطرنشان کرد: روسیه هنوز نمی داند که در چه زمان و مکانی موشک های هدایت شونده آمریکایی مستقر می شوند ضمن اینکه آمریکا می تواند به سرعت موشک های پیشرفته تر بسازد.

وی تصریح کرد: موضوع خروج آمریکا از پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد 11 ماه نوامبر (20 آبان) محور اصلی مذاکرات ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ همتای آمریکایی وی در پاریس خواهد بود.

معاون وزیر امور خارجه روسیه ادامه داد: روسیه قطعا قطعنامه ای را برای حفظ پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد به مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارایه خواهد کرد تا ببیند سایر کشورهای جهان از جمله متحدان آمریکا چه واکنشی به تصمیم جدید مقامات کاخ سفید نشان خواهند داد.

گفتنی است، جان بولتون مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا یکشنبه گذشته وارد مسکو شد و روز سه شنبه با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه دیدار و گفت وگو کرد.

دیدار با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه، نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت و سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه از دیگر برنامه های بولتون در سفر به مسکو بود که پیش از دیدار با پوتین صورت گرفت.

پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد هشتم ماه دسامبر سال ۱۹۸۷ ( ۱۳۶۶) بین میخائیل گورباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی و رونالد ریگان رئیس جمهوری وقت آمریکا امضا شد.

براساس این پیمان، توسعه و کاربرد تمام موشک های هسته ای و غیر هسته ای کوتاه و میان برد به استثنای موشک های دریایی ممنوع شد.

این پیمان نخستین قرارداد کنترل تسلیحات هسته ای موشکی راهبردی در جهان به حساب می آید که با توجه به اینکه در دوره جنگ سرد بین دو ابرقدرت (شوروی و آمریکا) امضا شده بود، از اهمیت بسیار بالا و حیاتی برخوردار شده است.

تا سال ۱۹۹۱ (۱۳۷۰) حدود دو هزار و ۷۰۰ موشک نابود شدند ضمن اینکه دو کشور اجازه بازرسی از تاسیسات یکدیگر را داشتند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.