«مسعود یزدانی»تاکید کرد: طلای آبشده، جزو مواد مصرفی تولید است یعنی در کارگاه های طلاسازی کاربرد دارد اما در ماه های اخیر و به دنبال افزایش قیمت طلا در بازار، برخی به با این تصور که مالیات بر ارزش افزوده نمی پردازند، به سمت خرید طلای آبشده متمایل شده اند.

طلا

طلا

این مقام صنفی اظهار داشت: بررسی عیار و خلوص طلای آبشده، یک کار کاملا تخصصی است و هر کس نمی تواند معادلات آن را محاسبه کند یا عیار درست آن را تشخیص دهد؛ روی طلای آبشده عدد و شناسه ای ضرب می شود اما مردم نمی توانند به اتکای آن به خرید طلای آبشده اقدام کنند.

یزدانی اظهار داشت: با توجه به تخصصی بودن طلای آبشده، اتحادیه طلا هیچگاه خرید طلای آبشده را به مردم توصیه نمی کند همانطور که وقتی قیمت سکه طلا حباب داشت، به مردم خرید آن را توصیه نکرد بلکه از مصرف کنندگان خواست به جای پرداخت بهای بالاتر از قیمت واقعی سکه که منجر به ضرر می شود، به خرید مصنوعات طلا روی آورند.

وی از خریداران مصنوعات طلا به عنوان شریکان اصلی صنعت طلای کشور یاد کرد و گفت: پس از گران شدن طلا، بحث طلای آبشده تقلبی در بازار زیاد شده است و حتی توانسته ایم در چند مورد، باندهایی که به صورت غیرقانونی در کارگاه های زیرزمینی و فاقد پروانه به تولید آن اقدام می کردند، شناسایی کنیم.

وی افزود: در این کارگاه های غیرمجاز، آلیاژهای مختلف به طلا افزوده و شناسه های جعلی روی محصول حک می شود؛ اگر فردی متوجه شود که طلای آبشده تقلبی خریده، به علت درج مشخصات فنی نادرست، پیگیری هایش به نتیجه نمی رسد و بنابراین توصیه همیشگی ما به مردم پرهیز از خرید این نوع کالاهاست.

** مردم فروش طلای دست دوم را گزارش کنند

نایب رئیس اتحادیه طلا در ادامه اعلام کرد: اتحادیه طلا روی مصنوعاتی که به نام طلای دست دوم فروخته می شود نظارتی ندارد و به مردم توصیه می کند که به سمت آن نروند زیرا ممکن است فلزات دیگر را آبکاری کرده و به اسم طلای دست دوم بفروشند.

یزدانی گفت: به جای خرید طلای دست دوم، بهتر است مصنوعات ارزان قیمت کم اجرتی که برخی کارگاه ها تولید می کنند، خریداری شود؛ بسیاری از کارگاه ها به دلیل رکود حاکم بر بازار و اینکه بتوانند از عهده هزینه های خود برآیند، مصنوعاتی را اجرت بسیار پایین تولید می کنند که البته خریداران بابت خرید آنها ضرر نمی کنند.

** آزادسازی واردات طلا بدون اطلاع اتحادیه بود

نایب رئیس اتحادیه طلا، جواهر و سکه تهران درباره آزاد شدن واردات طلا به کشور با مصوبه مردادماه دولت، اظهار داشت: برای تصمیم گیری در این زمینه از اتحادیه طلا نظرخواهی نشد؛ یکی از مشکلات این است که از فعالان یک حوزه اقتصادی برای تصمیم گیری ها دعوت نمی کنند و کاری انجام و دستورالعملی صادر می شود و در نهایت بخش خصوصی مجبور به اجرای آن است بی آنکه در اخذ آن تصمیم دخیل باشد.

یزدانی گفت: در آزاد شدن واردات مصنوعات طلا نیز نظر اتحادیه طلا اخذ نشد که البته ما معتقدیم این کار با شعار حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی و حتی سیاست های اقتصاد مقاومتی منافات دارد.

وی در عین حال گفت: آزادسازی واردات شمش طلا به کشور و معافیت آن از پرداخت حقوق و عوارض گمرکی اقدام مناسبی است به شرط آنکه به سمت تولید مصنوعات طلا هدایت شود و اجازه دهیم محصولات تولیدی به بازارهای هدف صادر تا ارزآوری خوبی نصیب کشور شود.

یزدانی همچنین ابراز امیدواری کرد که بحث آزادسازی واردات طلا به رانتی برای برخی اشخاص و شرکت ها تبدیل نشود و دست اندرکاران صنعت طلا نیز بتوانند از این فرصت برای توسعه تولید و صادرات طلا استفاده کنند.

نایب رئیس اتحادیه طلا، جواهر و سکه تهران به آیین نامه ورود و خروج طلا اشاره کرد و افزود: سه سال است که آیین نامه ورود و خروج فلزات گرانبها و قیمتی توسط این اتحادیه اصلاح شده اما هنوز از طرف دولت اجرایی نشده است که اگر این آیین نامه اجرا شود، موضوع رانت در این عرصه از بین می رود.

** واردات مصنوعات طلا به صرفه نیست

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر همچنین درباره واردات طلای قاچاق به کشور گفت: هرچند بین 10 تا 15 درصد از میانگین مصرف طلا را قاچاق می دانند اما این ارقام چندان دقیق نیست.

یزدانی افزود: البته در شرایط کنونی دیگر قاچاق طلا به صرفه نیست زیرا در گذشته برای نپرداختن عوارض و حقوق گمرکی و نیز مالیات بر ارزش افزوده به قاچاق طلا روی می آوردند اما با افزایش نرخ ارز و نیز آزادسازی واردات دیگر صرفه اقتصادی ندارد.

وی افزود: اکنون فرصت مناسبی برای صنعت طلا و جواهر کشور پدید آمده تا از این شرایط بهره کافی را ببرند و تولید خود را ارتقا دهند.

** طلای دست دوم را تایید نمی کنیم

نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر درباره تمایل برخی از شهروندان برای خرید طلای دست دوم به دلیل ارزان تر بودن آن نسبت به مصنوعات نو گفت: نگاه مردم به طلا، سرمایه ای است و 90 درصد آن را برای حفظ سرمایه خود می خرند؛ 10 درصد باقیمانده هم جنبه زینتی را در نظر می گیرند و هم برای سرمایه خریداری می کنند.

یزدانی اظهار داشت: شاید در سنوات گذشته برخی واحدهای صنف طلا اقدام به فروش طلای دست دوم می کردند اما اکنون بازرسی اتحادیه به شدت عملکرد واحدها را رصد کرده و حتی واحدهای متخلف را پلمپ می کند.

وی تاکید کرد: هرکس به اتحادیه اطلاع دهد که یک واحد صنفی طلای دست دوم می فروشد، در 24 ساعت برخورد قانونی می کنیم و در این زمینه با کسی مماشات نداریم.

وی در بیان علت مخالفت اتحادیه با فروش طلای دست دوم اظهار داشت: یکسری فرصت طلب در کارگاه های زیرزمینی مس، نقره و آلیاژ های زرد رنگ را ترکیب کرده و محصول را به نام طلای دست دوم به واحدهای صنفی می فروشند.

وی افزود: برای مشخص شدن عیار کار، طلا باید قیچی شود و چون در ظاهر نو به نظر می رسد، نمی توان به طور دقیق عیار و کیفیت کار را تایید کرد و از این رو کسی که آن طلا را می خرد دچار مشکل می شود که مواردی از این دست به اتحادیه گزارش شده است.

یزدانی گفت: طلا، کالای بادوام محسوب می شود و اگر خرید و فروش طلای دست دوم رواج یابد، تولید زمین گیر می شود و بر رکود فعلی دامن می زند.

وی در عین حال گفت: مشکل بعدی به دلایل بهداشتی است؛ پزشکان و متخصصان می گویند در تهیه این نوع مصنوعات از آلیاژهایی استفاده می شود که به پوست ضرر می رساند و حتی در بلندمدت می تواند سرطان زا باشد.

** آمادگی استفاده سامانه ای برخط برای پرداخت مالیات بر ارزش افزوده

این مقام صنفی درباره آخرین وضعیت تعامل اتحادیه با دولت و مجلس برای اصلاح اخذ مالیات بر ارزش افزوده از صنعت طلا گفت: در آخرین جلسه ای که در این زمینه با رییس مجلس داشتیم، مقرر شد طرفین دیدگاه های یکدیگر را در جلسه ای به بحث بگذارند؛ به همین دلیل نشستی در مشهد با حضور کارشناسان سازمان مالیاتی، مرکز پژوهش های مجلس و اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس برگزار شد تا اصل طلا مشمول مالیات بر ارزش افزوده نباشد و این نوع مالیات از اجرت گرفته شود.

وی افزود: استدلال اتحادیه طلا این است که به خاطر رکودی که در صنعت طلا حاکم شده، همانطور که در کشورهای فعال در زمینه صنعت طلا و جواهر، از اصل طلا مالیات بر ارزش افزوده اخذ نمی شود، در ایران نیز این مالیات به اجرت هدایت شود.

وی توضیح داد: اکنون برخی کارگاه ها برای اینکه از عهده هزینه های خود برآیند، محصول را با اجرت یک درصدی تولید می کنند؛ برخی از واحدهای صنفی نیز به جای سود هفت درصدی، با سه درصد به مردم می فروشند و حتی بنکداران، سود خود را به نیم درصد کاهش داده اند؛ یعنی بخش تولید تا توزیع 5.5 درصد سود می گیرد در حالی که باید از مردم 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده بگیریم و به دولت بدهیم.

یزدانی گفت: برخلاف تصور مردم، این 9 درصد سهم دولت است و فعالان صنعت طلا، سالانه مالیات بر مشاغل خود را طبق قانون نیز می پردازند.

وی گفت: اگر مالیات بر ارزش افزوده از اصل طلا برداشته شود، در هر گرم حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان به نفع مصرف کننده است.

وی درباره موافقت سازمان مالیاتی با این کار به شرط اینکه خرید و فروش طلا تحت سامانه ای منسجم شود، گفت: این موضوع در جلسه مشهد مطرح شد و اتحادیه طلا نیز آن را پذیرفت و حتی اعلام کرد حاضر است سهم ۹ درصدی مالیات بر ارزش افزوده از اجرت مصنوع طلا به صورت برخط به حساب دولت واریز شود.

یزدانی تاکید کرد: این مشکل خود سازمان امور مالیاتی و دستگاه های ذیربط است که نمی تواند این سامانه را ایجاد کند.

وی درباره زمان رسیدگی به لایحه مالیات بر ارزش افزوده در مجلس گفت: این موضوع را باید از مجلس پیگیری کرد زیرا در شرایطی که قرار بود حداکثر در مدت یک ماه پس از توافق سازمان مالیاتی و صنف طلا لایحه به صحن مجلس بیاید، با گذشت 6 ماه هنوز نوبت بررسی آن نشده است.

** با فروش آنلاین طلا مخالفیم

نایب رییس اتحادیه طلا درباره اظهارات رییس اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی گفته که به دنبال اخذ موافقت ها برای فراهم شدن امکان فروش طلا در فضای مجازی است، اظهار داشت: تاکنون در این زمینه صحبتی با اتحادیه طلا نشده است؛ ما با فروش طلا، جواهر و سکه در فضای مجازی مخالفیم زیرا هر اتفاقی می تواند بیفتد.

وی تاکید کرد: مشتری باید مصنوع طلا را از واحد صنفی و به صورت فیزیکی بخرد، جنس را مشاهده کند و پول بپردازد.

وی در عین حال تبلیغ مصنوعات طلا را در فضای مجازی برای بازاریابی رد نکرد و گفت: اگر واحدهای صنفی دارای مجوز فقط از بستر فضای مجازی برای تبلیغ استفاده کنند و فروشی انجام نشود، به شرطی این کار منعی ندارد که کالا در واحد دارای پروانه کسب و در فضایی قابل دسترسی عرضه شود نه اینکه واحد طلافروشی در یک واحد غیر تجاری باشد.

** عرضه سکه در سکه فروشی ها انجام شود

یزدانی درباره اظهارات دبیرکل کانون صرافان که گفته سکه های ضرب بانک مرکزی فقط باید در صرافی های دارای مجوز فروخته شود و عرضه آن در طلافروشی ها منع قانونی دارد، گفت: در این زمینه چیزی نشنیده ام و نامه ای نیز در این خصوص برای اتحادیه طلا ارسال نشده است.

وی افزود: فروش هر محصولی باید در اتحادیه آن صنف انجام شود؛ صرافی که مجوز خود را از بانک مرکزی می گیرد، عاملیت فروش ارز و پول های رایج است اما هرچند ضرب سکه طلا در انحصار بانک مرکزی است اما فروش آن باید در صنف طلا و جواهر باشد.

نایب رییس اتحادیه طلا گفت: صنف طلا 20 رسته دارد که یکی از آنها مربوط به سکه است؛ نزدیک 300 واحد فروش سکه در کشور فعالند و نمی توان عرضه سکه را محدود کرد.

وی در عین حال از برگزاری جلسه با صرافان برای حل و فصل موضوع در صورت نیاز استقبال کرد.

** خرید اجناس آبکاری شده طلا توصیه نمی شود

یزدانی درباره عرضه تابلوهای آبکاری شده طلا و دیگر مصنوعات همچون شاخه های گل طلا نیز گفت: از آنجا که اغلب این نوع کالاها یک مصنوع آبکاری به شمار می روند و یا ورقه های بسیار ناچیز طلا برای روکش آنها به کار رفته، خرید و فروش آنها به هیچ کس توصیه نمی شود زیرا ارزش واقعی ندارد.

وی توضیح داد: برای نمونه، شاخه گلی که ظاهر آن 20 گرم است، در واقعیت طلای بسیار کمی دارد و خریدار در اصل پول فناوری ساخت آن مصنوع را می دهد و بنابراین فرد به میزان هزینه ای که می کند، جنسی نمی خرد که طلا و سرمایه کافی داشته باشد.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.