به گزارش نشریه آمریکایی هیل، تام تیلیس، سناتور جمهوری خواه آمریکای از ایالت کارولینای شمالی، امروز (یکشنبه) اعلام کرد در صورتی که دست داشتن محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، در قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار عربستانی در کنسولگری این رژیم در شهر استانبول ترکیه، ثابت شود از مجازات مستقیم وی حمایت می کند.

این سناتور جمهوری خواه که با شبکه تلویزیونی ان بی سی گفتگو می کرد در این باره اظهار کرد: ما باید به همه جزئیات این ماجرا دست پیدا کنیم. در عربستان سعودی، کسی اقدامی را با این ابعاد گسترده بدون داشتن مجوز از سران بلندپایه (رژیم آل سعودی) انجام نمی دهد. ما باید کسی را که مسئول این ماجراست پیدا و مجازات کنیم.

او در ادامه به طور ضمنی گفت در صورتی که واقعیت این ماجرا که همه کم و بیش از آن اطلاع دارند (منظور مسئول بودن بن سلمان در قتل خاشقجی) روشن شود، آنگاه روابط آمریکا با بن سلمان بسیار مشکل‌ساز خواهد بود.

تام تیلیس همچنین اذعان کرد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در واکنش به این ماجرا موضع محکمی در قبال ریاض اتخاذ نکرده است. وی مدعی شد پس از روشن شدن حقیقت، ترامپ موضع مناسبی در این باره اتخاذ خواهد کرد.

بر اساس گزارش هیل، این سناتور جمهوری خواه افزود بر اساس اطلاعات به دست آمده از 18 نفری که در رابطه با قتل خاشقجی بازداشت شده اند، به نظر می آید بن سلمان در این جنایت دست داشته است. او با اعلام اینکه افرادی که در قتل این روزنامه نگار دست داشته اند باید با پیامدهای این اقدام مواجه شوند، حمایت ضمنی خود را از برکناری بن سلمان در صورت اثبات همدستی اش در این جنایت، اعلام کرد.

این سناتور جمهوری خواه در پاسخ به پرسش مجری برنامه مبنی بر اینکه آیا یکی از پیامدهای این ماجرا، وادار کردن ملک سلمان، پادشاه رژیم سعودی به انتصاب ولیعهد جدید است، گفت اگر بن سلمان مسئول قتل خاشقجی باشد، این خواسته باید پیگیری شود. تیلیس همچنین گفت به عقیده وی کسی که دستور این اقدام را صادر کرده است نباید زمامداری کشوری را برعهده داشته باشد که از متحدان مهم آمریکا به شمار می رود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.